Opel Astra GSe – Sport til hele familien

Opel lancerer en sportslig elektrisk variant af flere modeller. Mest interessant i Danmark bliver plugin-hybriden Opel Astra GSe, der også kommer som stationcar.

Opel Astra stationcar kører på en bjergvej i Spanien
Forpremiere

Motor mener:

Prisen bliver afgørende for, om Astra GSe bliver interessant eller blot en parentes. Motoren lever ikke op til det sportslige mærke. 

MALAGA Det er fyrre år siden, en Opel sidst har båret GSE-emblemet. Dengang sad det på en sportslig udgave af luksuscoupéen Monza, og nu genintroduceres GSe-navnet i første omgang på Grandland og denne Astra, der i efteråret både kommer i en femdørs udgave og som stationcar.

Hvor e’et tidligere stod for indsprøjtning, er 2023-fortolkningen ikke overraskende ændret til elektrisk. Grand Sport electric.

Desværre har Opel ligesom spanske Cupra været for hurtige på aftrækkeren, så der ikke er tale om elbiler, i stedet får modellerne den mere komplekse plugin-hybridteknik. Ifølge Opel skal GSe ramme rent på tre punkter: Præstationer, køreglæde og passion med respekt for miljøet.

Kabinen i en Opel Astra GSe med et stort rat
Udstyrsnivauet er højt i GSe-versionen med headup-display, digital instrumentering og stor trykskærm i midterkonsollen. Gearvælgeren er en lille vippekontakt ved kopholderne.

Hvor hurtig er Opel Astra GSe?

Lad os starte med præstationerne og mere specifikt motoren. Astra fås allerede som plugin-hybrid, men i GSe-varianten løftes effekten fra 180 til 225 hk.

De ekstra hestekræfter leveres af benzinmotoren, mens elmotoren fortsat har 110 hk. Så når man kører på strøm til hverdag, vil man ikke opleve en kraftigere acceleration. Et plus er, at den kan køre med op til 135 km/t. på strøm alene.

0-100 km/t. klarer femdørsudgaven af Astra GSe på 7,5 sekunder, men det er mange år siden, et sådant tal kunne imponere. Flere rene elbiler føles langt kvikkere, og i Astra GSe er der hele tiden en ventetid, fra man træder på speederen, til der sker noget. Det skyldes, at bilen først skal vælge det rigtige af otte gear, hvorefter turboen skal i omdrejninger, før festen kan begynde.

Når man laver en sportslig variant, er et af ønskerne at få motorbremse, netop som speederen slippes. Dermed kan man flytte vægten frem på forhjulene og få mere indstyring i svingene. Men det kan GSe ikke, den flader bare ud i accelerationen. Ikke kritisk på hverdagens ture til børnehaven og genbrugstationen, men et minus på en bil, som er skabt til at præstere.

Astra kører op til 64 km på strøm alene, hvilket er gennemsnitligt for plugin-hybrider. Effektiviteten er fin i forhold til batteriet på 12,4 kWh, som det tager cirka fire timer at lade op.

Der er sportssæder i Opel Astra GSe
Sæderne er specielle for GSe-modellen. De støtter godt, men desværre er hovedstøtterne fastintegreret i Astra, hvor de er højdejusterbare i Grandland GSe.

Hvordan kører Opel Astra GSe?

Andet mål med GSe-modellerne er køreglæde, og her rammer Astra GSe mere præcist. Opel har sænket undervognen en cm, gjort fjedrene 11 procent stivere og monteret sportsstøddæmpere fra tyske Koni.

De adskiller sig ved at kunne ændre støddæmpernes hårdhed afhængig af underlaget. Ikke med kamera, sensorer eller elektronik, men ved at have et ekstra stempel inde i støddæmperen, der reagerer på frekvensen på de stød, der kommer op gennem undervognen. På den måde er affjedringen fast, når man kører på en flad vej, mens den bliver mere blød, når man kører på en dårlig vej.

Første indtryk er meget positivt, og sportsligheden føles tydeligt her. Undervognen er også med til at give GSe-varianten kant i forhold til de mere klassiske udgaver af Astra.

Der er også tre køreprogrammer: Elektrisk, Hybrid og Sport. Når man vælger det sidste, bliver motoren peppet lidt op, men styretøjet bliver også tungere. Det giver en fornemmelse af mere sportslighed, uden at udvekslingen ændres. Men mest ærgerligt er det, at uanset indstilling føles styretøjet ikke involverende.

Fælgene på en Opel Astra GSe
18”-fælgene er inspireret af fælgdesignet på konceptbilen Manta GSe fra 2021, en elbil baseret på en Manta fra 70’erne.

Hvordan er pladsen i Opel Astra GSe?

Kabinen er løftet lidt i forhold til den hidtidige topmodel, Ultimate. Det er især sæderne, der er beklædt med alcantara. Ellers er standardudstyret i testbilerne meget højt med headup-display, adaptive forlygter, adaptiv fartpilot, nøglefri døre og trådløs Android Auto/Apple CarPlay.

Forsæderne er særlige GSe-udgaver, hvor man ikke kan justere hovedstøtten, som man f.eks. kan i GSe-udgaven af Opel Grandland. Det er ærgerligt, fordi det sikkerheds- og komfortmæssigt er en dårligere løsning. Førersædet er elektrisk justerbart, mens passageren må smøge ærmerne op.

Pladsforholdene er som i de øvrige Astra-modeller. Det vil sige, at benpladsen på bagsædet er ringere end i forgængeren og blandt de mindste i mellemklassen.

Et klassisk plugin-problem er bagagerummet, fordi batterierne stjæler plads under kabinen. Derfor har den femdørs GSe kun 352 liters bagagerum, og det er årsagen til, at børnefamilier bør se efter stationcaren, hvor der er hele 516 liter at boltre sig på. Derudover er det nemmere at pakke rummet via den store bagklap og med den noget lavere læssehøjde.

Bagagerummet i stationcarudgaven af Opel Astra GSe
Bagagerummet er klart bedst i stationcaren, hvor du får 516 liter mod blot 352 liter i femdørsudgaven.

Hvorfor vælge Opel Astra GSe?

Sidste mål for GSe-modellerne er passion med respekt for miljøet. Passionen kan ses og mærkes i bilen. Specialsæderne, den sorte front og de mange designdetaljer, og så måden bilen kører på.

Opel er et mærke med en stærk sportslig tradition, også selvom de har været mere kendt for deres GTE, GSI og OPC-modeller, så giver det god mening at genoplive GSe-logoet i en elektrisk nutid.

Allerede i 2028 vil Opel kun bygge elbiler. Det er om fem år. Derfor kan det undre, at de vælger at lancere en trædestensteknologi, der allerede er ved at være dømt ude af markedet til at kickstarte GSe-logoet.

Opel taler om GSe som en zeitgeist, altså en stemning af tiden, men tidsånden dikterer rendyrkede elbiler og ikke et mix af for- og fremtid. Cirka samtidig med at Astra GSe kommer til Danmark, lanceres den rent elektriske Astra. Her kan elmotoren være meget sportslig, og man vil let kunne få de præstationer, som vi savner i Astra GSe. Måske Opel er fanget på mellemhånd i et bilmarked, der omstiller sig hurtigere end ventet.

Generelt er Astra-priserne for høje i forhold til konkurrenterne. Det understreges af, at den mest direkte konkurrent til Astra Sports Tourer GSe er en 245 hk kraftig Cupra Leon ligeledes som stationcar til 405.000 kr., og det er formentlig 25.000 kr. billigere end en tilsvarende Astra GSe-model.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her

Opel Astra GSe som stationcar ses bagfra, mens den kører på en spansk bjergvej

Opel Astra

Benzin/el
430.000 kr.
  • Udstyr
  • Design
  • Bagagerum i st.car
  • Ukendt pris
  • Rækkevidde
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. + 1 elmotor
  • CO2 udledning
    25 g/km
  • Effekt
    225 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    235 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,5 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    516 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Officiel rækkevidde
    64 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:464 cm B:186 cm H:148 cm

Sikkerhed

2022
Luk