Motor mener:
Kombinationen af flere km pr. opladning og en højere ladehastighed i Polestar 2 bør fjerne den sidste rest af rækkeviddeangst hos alle.
VALLENSBÆK Polestar har haft stor succes i Danmark, hvor det svensk-kinesiske bilmærke har opnået overraskende store salgstal gennem enten salg eller leasing, som mærket tilbyder til skarpe priser.
Nu er konkurrencen imidlertid øget med Teslas reducerede priser og et stadigt større antal elbiler på markedet. Der har derfor været flere gode grunde til at give Polestar 2 en opgradering.
Den nye udgave af Polestar 2 har ikke fået så mange synlige ændringer – de drejer sig primært om en ny indfarvet front, der erstatter den gamle, klassiske kølergrill. Under skallen er der dog sket en del.
Polestar 2 skifter til baghjulstræk
Forandringerne ses ved batteriet, der nu er øget til 82 kWh, hvilket giver over 100 km ekstra rækkevidde, så den nu i udgaven med tohjulstræk er på hele 655 km ifølge WLTP-normen.
Polestar 2 fås stadig i en udgave med et mindre batteri, og så er rækkevidden 546 km, hvilket også er pænt. En firehjulstrukken udgave med det store batteri kan ifølge den officielle norm klare 592 km.
En anden stor teknisk forandring ses ved elmotorerne, der nu er flyttet om til baghjulene i den tohjulstrukne version. Det giver en bedre vægtbalance og adskiller de styrende kræfter på forhjulene fra de trækkende kræfter, der altså nu er at finde ved baghjulene.
I samme forbindelse er elmotoren opgraderet, og sammen med en bedre strømstyring er den samlede effektivitet forbedret, så den tohjulstrukne udgave nu yder op til 299 hk.
Hvor langt kører Polestar 2?
Vi tog den nye baghjulstrukne version med det store batteri ud på en testkørsel for at se, hvor langt man kan nå, hvis man starter ved Polestars Showroom i Vallensbæk og kører konstant med 110 km/t. på motorvejen.
I teorien kan man køre hele vejen til Skagen, men hvad siger praksis? Vi nåede på en sommerdag med godt 20 grader i alt 475 km og måtte således afskrive Skagen som mål. I stedet blev det Hjørring – godt 50 km før Danmarks nordligste punkt – hvor vi måtte ind og lade.
Her kunne vi lynhurtigt få strøm på bilen for at være klar til en hjemtur. Den nye udgave lader nu med op til 205 kW, og så tager det blot 28 minutter at lade fra 10 til 80 procent, hvilket betyder, at man på under en halv time får forøget rækkevidden med over 300 km.
Dermed er al snak om rækkeviddeangst blevet irrelevant – ikke mindst fordi der nu findes så mange lynladere langs det danske motorvejssystem.
Hvordan kører Polestar 2?
Skiftet til baghjulstræk giver ikke mærkbare ændringer i køreoplevelsen, når man blot triller derudad og følger med trafikken. Men giver man den gas på mindre, snoede veje uden trafik, mærker man forandringen, og det har bestemt gjort bilen både sjovere og mere dynamisk.
ESC-systemet griber dog ind og modvirker en eventuel begyndende bagvognsudskridning, før det bliver farligt. Polestar 2 er derfor tryg at køre i.
Kørekomforten er høj, men man må stadig leve med lidt hjulstøj på dårlig asfalt, ligesom elmotoren ved baghjulene til tider kan høres som en lille hvinende enhed. Ikke nok til at ændre den samlede opfattelse af bilen som en velkørende og komfortabel elbil.
Er Polestar 2 billig?
Man mærker dog, at Polestar allerede har nogle år på bagen, og den har derfor ikke de nyeste hjælpesystemer som f.eks. pulsføler i rattet eller en fartpilot, der selv indstiller farten efter de aktuelle hastighedsgrænser.
Her må man derfor løbende dreje lidt på rattet og trykke på knapperne på rattet for at få assistentsystemerne til at forblive aktive på det rette niveau.
Til gengæld sælges bilen stort set resten af året til reducerede priser, hvis man bestiller den med de to udstyrspakker Pilot og Plus.
Det er nok en god idé, at Polestar har set priserne efter i sømmene, for den baghjulstrukne udgave med det store batteri koster stadig 455.000 kr. inklusive de to pakker – omtrent 50.000 kr. mere end den netop opdaterede Tesla Model 3 med nogenlunde samme rækkevidde og udstyr.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.