Motor mener:
BWW i5 er en forrygende elbil, og med den nye stationcar er der føjet en afgørende kvalitet til den store rejsevogn.
MÜNCHEN Der er myriader af elbiler at vælge imellem, særligt når det skal være en stor SUV. Anderledes magert er udvalget, hvis man ønsker sig en fuldelektrisk stationcar. Og skal det være i premiumklassen, har der slet ikke været nogen.
Men det er der nu. BMW er klar med en stationcar-udgave af den nye 5-serie, inklusive den fuldelektriske i5, der er kåret som Årets Bil i Danmark 2024.
Og mens i5 blev en sikker vinder af den danske kåring, er den nye stationcar det mest oplagte valg for danske bilkøbere i den klasse. Omtrent 70 procent af 5-serie-salget har været Touring-modellen, og intet tyder på, at den andel bliver mindre med den nye generation, inklusive den elektriske udgave.
Masser af plads i BMW i5 Touring
Bagdelen er i sagens natur bilens store fordel. Mens sedanen har et bagagerum på 490 liter, øges det gedigent til 570 liter i stationcaren.
Mere markant bliver det, hvis man lægger bagsæderyglænet ned. Så vokser lastrummet til 1.700 liter, og samtidig er der ekstra god mulighed for at medbringe voluminøst habengut som barnevogn, cykel eller andet fritidsudstyr.
Når ryglænet lægges ned, bliver det udvidede gulv næsten plant – men der mangler lige lidt i at komme helt til vandret. I bedste BMW-tradition er ryglænet delt i forholdet 40:20:40, hvor det lille midterstykke også gør det ud for skilem. En gammel BMW-dyd, med at bagruden kan åbnes separat, er til gengæld forsvundet.
Bagagerummet er – lidt usædvanligt – lige stort, hvad enten det er benzin/diesel, el eller plugin-hybrid. Det er lykkedes BMW at pakke batterierne godt væk i alle elektrificerede udgaver.
Trækvægten er 1.500 kg, dog 2.000 kg i M60 og i 520d. Alle varianter må have 100 kg på taget.
BMW i5 kører selv – i Tyskland
Ud over pladsen er forskellen på sedan og stationcar næsten kun et spørgsmål om design – og dermed en smagssag. Køreegenskaberne er der ingen forskel på, og som sedanen har stationcaren luftaffjedring på bagakslen inklusive automatisk niveauregulering.
Bedømt ud fra Motors første tur i stationcaren er der absolut heller intet højere støjniveau i kabinen.
Stationcaren mister godt 20 km i officiel rækkevidde og 0,1 sekund i acceleration.
5-seriens avancerede teknik kan i Tyskland opgraderes med en semi-selvkørende funktion, hvor det på motorveje er muligt at tager hænderne af rattet. Op til 130 km/t. kan bilen klare sig selv inklusive at skifte vognbane og tage den rigtige motorvejsudfletning.
Highway Assist fungerer udelukkende i Tyskland, og danske kunder kan ikke engang bestille funktionen.
Ganske få elektriske stationcars
BMW bliver med i5 en pionér med en elektrisk stationcar i premium-klassen. Audi kommer lidt efter med A6 E-tron til vinter, og hvis det skal være halv-premium er VW ID.7 Tourer klar til sommer.
Ellers er der i den pæne afdeling kun Porsche Taycan i den absolutte luksusklasse samt nichemærket Nio med ET 5. Mercedes-Benz har helt afskrevet en fuldelektrisk combi.
Og den oprindelig stationcar-specialist Volvo har tilsyneladende heller ingen planer om at tilbageerobre sit gamle herregårdsvogn-domæne.
Hvad koster BMW 5-serie?
Modelprogrammet hos BMW er også i stationcaren meget alsidigt, selvom ikke alle varianter ventes at komme i det danske program.
Her fra begyndelsen er der valg mellem i5 eDrive40 og M60 xDrive samt dieselmodellen 520d. Lige efter sommerferien følger plugin-hybriden 530e, og hen mod jul ankommer den kraftige plugin-hybrid 550e og den firehjulstrukne elbil 40 xDrive.
Billigste stationcar koster 605.000 kr., hvilket blot er 15.000 kr. mere end sedanen. Men springet fra eDrive 40 til M60 xDrive er voldsomt; den koster fra 1,1 mio. kr. Diesel-versionen er endnu ikke prissat.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.