Alfa Romeo Junior – Grøn Alfa ser rødt

Junior er første elbil fra Alfa Romeo. Og selvom den er bygget over en fælles Stellantis-platform, byder den på køreoplevelser, der er tro mod mærkets DNA.

Rød Alfa Romeo Junior set forfra i fart
Forpremiere

Motor mener: 

Det er lykkedes for Alfa Romeo at skabe en elbil, der giver køreoplevelser, der fint matcher det niveau, mærket er kendt for. Det lover godt for fremtidige grønne bilmodeller fra det italienske mærke.

MILANO Det har taget Alfa Romeo tre år at skabe sin egen minibil ud fra den platform, der også har lagt ryg til modeller som Jeep Avenger, Peugeot 2008, Fiat 600 og Lancia Ypsilon.

Tiden synes at være brugt effektivt, for da vi møder den lille Junior, som modellen hedder, er der stort set ingen synlige fællestræk mellem den og de nævnte modeller. Det italienske bilmærke har tydeligvis arbejdet ihærdigt for at sikre, at Junior kan leve op til Alfa Romeos ry.

Det er både mærkets første elbil, og mærkets første model, der er baseret på en fælles platform fra moderkoncernen, Stellantis. Det er derfor med stor spænding, at vi sætter os bag rattet for at efterprøve, om Junior så også er en værdig bærer af Alfa Romeo-logoet.

Førerpladsen i en Alfa Romeo Junior
Førerpladsen er præget af to store instrumenthuse med digital visning, samt et lækkert rat med læder- og alcantara-beklædning.

Junior kører som en Alfa Romeo

Og man skal heldigvis ikke køre mange meter i den lille elbil, før man mærker, at den skiller sig ud fra mængden. Junior styrer ekstremt præcist, som man forventer det af en Alfa, og den krænger stort set ikke, når vi presser den til det yderste på den normalt helt aflukkede del af Alfa Romeos berømte Balocco-testbane.

Dette er tydeligvis en bil, der lokker med sin køredynamik. Både styretøj, bremser, speeder og affjedring er hentet fra øverste hylde, hvor kun de bedste leverandører holder til. Og tilsammen skaber det en køreoplevelse af de helt store.

Kun en irriterende kunstig motorlyd generer os de første runder, indtil vi holder ind til siden og slår den fra ved at klikke os gennem menuerne på skærmen i midten. Så kan vi fortsætte i ro og mag.

Bagsæder i en Alfa Romeo Junior
Det er ikke på grund af bagsædepladsen, at man skal vælge en Junior. For her er pladsen kneben, og der er ikke friskluftdyser til bagsædet. Men materialerne er også lækre på række to.

Hvad koster Alfa Romeo Junior?

Den version, vi kører i, er den elektriske topudgave, der hedder Veloce, hvilket på italiensk betyder hurtig. Og det er den! Det skyldes bl.a., at Junior er udstyret med en elmotor, der yder hele 280 hk i stedet for grundmodellens 156 hk.

Det giver i sig selv mulighed for at køre ret så sportsligt. Den når officielt 100 km/t. allerede efter 5,9 sekunder, og det er der trods alt ikke mange af de tidligere Alfa Romeoer, der kan prale med. Og tallet virker ikke urealistisk, viser det sig, da vi presser den.

Vores testbil kører ganske vist på 20-tommerhjul, og i lighed med alle Veloce-udgaverne har vores udgave også enorme 380 mm-skivebremser og støddæmpere med en særlig opbygning, der automatisk får dem til at føles mere hårde, når det kræves.

Store hjul på Alfa Romeo Junior
Plastpaneler langs hjulkasserne er normalt en SUV-detalje, men her er de en del af designet, der skal gøre fronten på bilen visuelt mindre tung. De biler vi prøvede kørte på 20”-hjul, hvilket er en del af forklaringen på de overraskende sportslige egenskaber, bilen havde.

Derudover er Veloce udstyret med fjerde generation af det kendte Torsen-differentiale, der sikrer, at kræfterne sendes ud til det af de trækkende forhjul, der står bedst fast, når man giver gas i kurverne.

Det viser sig at virke meget overbevisende, og vi styrer nærmest bilen gennem kurverne blot ved at give mere eller mindre gas. Det føles sikkert og sjovt på en og samme tid!

Den mindre eludgave har vi ikke prøvet, men den er i sin teknik mere lig det, vi kender fra søstermodellerne. Den kommer formentlig til at koste omkring de 300.000 kr., mens vi gætter på en pris for denne testede Veloce-udgave på omkring de 400.000 kr., når modellen når Danmark sidst på året.

Bagagerum i Alfa Romeo Junior
Bagagerummet er overraskende stort og rummer 400 liter. Gulvet kan placeres i tre niveauer, så rummet på den måde kan opdeles i to. På denne testede udgave var bagklappen elbetjent.

Beskeden rækkevidde

Begge eludgaver har et batteri på netto 51 kWh, og det giver i Veloce en beskeden rækkevidde på godt 330 km, mens grundudgaven kan køre op til 410 km på en opladning, der sker med op til 100 kW. Hjemme lades bilen med op till 11 kW.

Fabrikken, der i øvrigt er placeret i Polen, bygger også Junior i en benzinudgave, men den kommer næppe til Danmark, hvor elbilerne efterhånden har fået overtaget - godt hjulpet på vej af, at der ikke er registreringsafgift på elbiler i denne prisklasse.

Vi glæder os til at teste den ny Junior senere på året, men her og nu virker den lille og friske elbil som en værdig bærer af det kendte logo, der har rødder tilbage til de første biler fra Alfa Romeo, som blev bygget i Milano i 1918.

Junior skulle i øvrigt oprindeligt have heddet netop Milano, men da bilen jo bygges i Polen, mener bystyret i Milano, at man ifølge italiensk lovgivning ikke må opkalde bilen efter en italiensk lokalitet. Derfor blev Milano til Junior.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Alfa Romeo Junior set bagfra

Alfa Romeo Junior

El
400.000 kr.
  • Køreegenskaber
  • Motor
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Trækkrog fås ikke
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 54/51 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    280 hk
  • Moment
    345 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.590 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    400 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Officiel rækkevidde
    334 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:417 cm B:178 cm H:150 cm
Luk