En MG 4 XPower kører i et sving med sne i forgrunden og et hus i baggrunden
Biltest

MG 4 XPower - Accelerationsbombe til 300.000 kr.

MG har lanceret to nye versioner af deres 4-model. En med lang rækkevidde og så denne accelerationsbombe til under 300.000 kr., der går til 100 km/t. på under 4 sekunder.
En lyseblå MG 4 XPower set bagfra, mens den kører på en vej med et hus i baggrunden

Motors vurdering

MG 4

El
299.999 kr.
  • Pris
  • Acceleration
  • Garanti
  • Effektivitet
  • Køreegenskaber
  • Betjening af bilen
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 64/62 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    435 hk
  • Moment
    600 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.803 kg
  • Maks. påhængsvægt
    500 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    271 cm
  • Officiel rækkevidde
    385 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 7
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batterigaranti: 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:429 cm B:184 cm H:152 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,00 kr./km

Sikkerhed

2022
Luk

MG er en forkortelse for Morris Garage, og mærket begyndte med at lave topersoners sportsvogne i bilernes barndom. I 2007 blev mærket overtaget af kinesiske ejere, og siden da har det velkendte ottekantede logo siddet på lettere kedelige familiebiler.

Men MG er ved at puste lidt til mærkets glorværdige fortid. Dels er en lynhurtig topersoners roadster på vej, dels har de lige lanceret denne lommeraket baseret på familiebilen MG 4.

XPower er navnet, og for under 300.000 kr. får du en bil, som accelererer til 100 km/t. på 3,8 sekunder. Dermed får du helt forrykt meget fart for pengene.

Førerpladsen i en MG 4 XPower
Kabineindretningen er meget enkel og stingent. De fleste valg skal foretages gennem trykskærmen, der reagerer langsomt. 

Hvordan kører MG 4 XPower?

XPower-udgaven af MG4 er klart det bedste accelerationstilbud på markedet lige nu. Men med så meget acceleration er det vigtigt at spørge sig selv, om man har brug for det. Skal man kunne accelerere så hurtigt?

De første GTI-modeller kom for 50 år siden, og dengang var 0-100 km/t.-tiderne omkring de ni sekunder, og de følgende årtier faldt den cirka med et sekund pr. årti. Men med MG 4 XPower er vi nu nede på accelerationstider, som selv superbiler ikke kunne opnå for 20 år siden.

G-kræfterne mærkes tydeligt i kroppen, når man lægger fra land. Det er voldsomt effektivt, når alle 435 hk bliver sendt ud i asfalten. En rutsjebanetur. Men du skal bruge et afspærret areal for at kunne gøre det forsvarligt og sikkert.

De oprindelige GTI’er var langsommere, men også kendetegnet ved køreglæde. Her skuffer XPower lidt. For selvom affjedringen er fast, så er styretøjet ikke indlevende og delikat. Accelerationen er mindblowing, men resten af køreoplevelsen savner krydderi.

Det  skyldes hverken et tungt batteri eller firehjulstrækket. For Porsche har med Taycan vist, at elbiler også kan levere køreglæde på vejene.

På grund af vej- og vejrforhold var det ikke muligt at lave en rækkeviddemåling af modellen. 

Orange bremser på en MG 4 XPower
Store fælge er standard, og det orange metaldæksel dækker over større bremser, så bilen ikke bare kan accelerere hurtigt, men også bremse effektivt. 

Skal man vælge MG 4 XPower?

Er målet at vinde lyskrydsdueller til den lavest mulige indkøbspris, så er MG 4 XPower det bedste tilbud. Du får også et pænt udstyrsniveau med lækre forsæder med alcantara-betræk og mange sikkerhedsfunktioner.

Men ikke alt fungerer godt i virkeligheden. Eksempelvis vakler styreassistenten (LKA) på kanten mellem ubrugelig og farlig. Den bør kun bruges på motorvej, og selv der kan den være anstrengende at køre med.

En underfundighed vi oplever i alle MG 4-modeller, er måden, bilen starter på. Ligesom en Tesla er der ikke en startknap, men ulig en Tesla er bilen ikke klar til at køre, når man kommer ind i den. Den skal først vækkes, og det er svært at gennemskue, hvad der aktiverer den.

Tid er klart et af parametrene, og det er frustrerende, hvis man bare skal flytte bilen lidt, eller gerne vil hurtigt afsted. Nogle gange går der flere sekunder, før du kan sætte den i gear, andre gange gør den det med det samme. En startknap til manuel aktivering ville være en klar forbedring.

Der er også kommet en ny skærmmenu med bedre visning af klimaanlægget. Det kan fortsat ikke regulere temperaturen korrekt, så du skal sætte den på 24-25 grader, for at der er 21-22 grader i kabinen. Og selve skærmen er meget langsom til at reagere på tryk.

Måske de små irritationsmomenter er årsagen til, at MG kan sætte prisen så lavt i forhold til konkurrenterne. Og så må det være op til dig, om du vægter en kraftig acceleration højere, end en bil der fungerer godt og sikkert i hverdagen. Er det tilfældet, så er MG 4 XPower det helt rigtige valg for dig.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen