Polestar 4 – Elbil med sport og komfort

Den nye Polestar 4 kan levere køreglæde og komfort i et omfang, så føreren sidder med et bredt smil. Dem ved bagsædet får en luksusoplevelse med på rejsen.

Polestar 4 set forfra, mens den kører på en vej
Forpremiere

Motor mener: 

Den nye 4’er er første helt selvstændige Polestar, og den viser, at Volvos søstermærke sagtens kan stå på egne ben. De svenske rødder er heldigvis ikke helt glemt.

MADRID Det er let blot at huske Polestar 4 som bilen uden bagrude. Men den nye elbil fra det svensk/kinesiske bilmærke byder faktisk på så mange andre spændende detaljer, at det ville være uretfærdigt blot at fokusere på det.

Men lad os bare gøre den del færdig med det samme. Bilen er formet, så en bagrude ikke rigtig ville give mening. Den ville blive meget lille, og i praksis ville det være svært at orientere sig bagud gennem det lille felt.

Så designerne gjorde i stedet en dyd ud af nødvendighed og valgte at lukke bagenden helt af.

Video: Se nærmere på Polestar 4

 

Kabinen i en Polestar 4
Førerpladsen er opbygget med en stor skærm i midten, et ekstra display foran rattet, og som ekstraudstyr et headup-display. Der er stort set ingen knapper, og det betyder, at de fleste funktioner styres via menuer på den store skærm.

Mange fordele ved skærm i bakspejlet

I stedet er der monteret et meget avanceret kamera oppe på taget, som så kan levere et billede til en skærm, der sidder der, hvor man normalt ville have det indvendige bakspejl siddende. Kameraet filmer i en så bred vinkel, at man på en firesporet motorvej faktisk kan se alle fire spor. Og det gælder endda også om aftenen, da kameraet er meget lysfølsomt.

Når man blinker, flytter det fokus til den aktuelle side, så man får lettere ved at se cyklister og fodgængere. Så den del er faktisk endt med at blive et plus. Og det kan man også sige om bagagerummet, der jo nu kan fyldes helt til randen uden at genere udsynet, og det bevirker, at det faktisk er på hele 526 liter.

Ved bagsædet har man en nærmest huleagtig hygge-stemning, og høje passagerer heromme skærmer heller ikke for udsynet bagud. Så det er blot endnu et plus ved den løsning.

Kamera ser bagud i Polestar 4
Da der ikke er bagrude, er der i stedet en skærm ved det indvendige bakspejl. Skærmen får billedet fra et meget højtopløseligt dobbelt-kamera, der er placeret oven på taget.

Hvad koster Polestar 4?

Den nye 4’er fra Polestar er i sagens natur nyeste model i Europa, for bilmodellerne nummereres løbende, og det betyder, at de to næste modeller helt automatisk kommer til at hedde 5 og 6.

Denne 4’er kommer i udgaver med baghjulstræk eller firehjulstræk, og det er to helt ens motorer, der anvendes. Det betyder, at udgaven med en enkelt motor yder 272 hk, og udgaven med to motorer yder dobbelt så meget, altså 544 hk. Merprisen er 30.000 kr., og priserne begynder i øvrigt ved 465.000 kr.

Men som altid hos Polestar skal man tilkøbe nødvendige udstyrspakker, og så bliver prisen for en veludstyret baghjulstrækker 531.000 kr. Vælger man den heftige Performance-udgave af firehjulstrækkeren, koster den med det rette udstyr 690.000 kr.

Begge udgaver koster altså mange penge, men i forhold til konkurrenterne ser de begge o.k. ud.

Forhjul på Polestar 4
Som standard har Polestar 4 fælge på 20”, men 21”-tommerfælge kan tilkøbes. Bestiller man den som her med Performance-pakken til 31.250 kr., får man disse 22”-Performance-fælge samt guldmalede bremser med i købet.

Fokus på køreegenskaberne

Vi har allerede haft lejlighed til at føle den nye 4’er på tænderne, og det blev en sjov dag bag rattet. For Polestar 4 er tro mod sit DNA, der har rod i et racerteam, og hvor køreegenskaberne derfor altid har været i fokus.

Det betyder, at bilen opleves yderst velkørende og med et fint afstemt styretøj og en veltrimmet speeder og bremse. Bilen kan en masse, hvis det er det, man vil, men i hverdagen er den måske endnu vigtigere let at køre og dosere, og det den rar at omgås.

Og det er da også vigtigt, at man kan køre den på en behagelig måde, for særligt ved bagsædet forstår man, at Polestar også er skabt som en bil med fokus på komfort. Man har masser af plads, ryglænet kan justeres elektrisk, og man kan styre luftfordelingen.

Vælger man 4’eren med glastag, har man mulighed for at følge med i alt over bilen, hvilket ofte giver en særlig oplevelse, når man kører i byer eller f.eks. tæt på lufthavne. Og så ville det være trist, hvis bilen kun kunne køre som en racerbil.

Person på bagsædet af en Polestar 4
Der er næsten lounge-agtig stemning på bagsædet, og det store glastag (ekstraudstyr til 9.375 kr.) giver en meget lys og luftig kabine. Ryglænets hældning kan justeres elektrisk.

Fine skærme i Polestar 4

Nok er Polestar 4 bygget i Kina, men den er tydeligvis udviklet i Europa med fokus på europæiske vaner og behov. Det betyder, at menuerne i skærmene i bilen er meget flot designet med et tydeligt grafisk udtryk og med en fin prioritering af, hvad der er vigtigt, og hvad der er for nørder.

I praksis betyder det, at man lynhurtigt lærer at betjene bilen, og da det er Googles styresystem, der anvendes, er der både fin dansk tekst og tale og god forståelse af danske kommandoer.

En sjov detalje finder man, hvis man vil slå fartalarmen fra. Det foregår via rattet med et enkelt tastetryk eller via skærmen med et enkelt tryk. Her har de svenske ingeniører været hurtige til at lave en trafiksikker betjening. Tak for det!

Frunk foran i en Polestar 4
Fortil er en såkaldt frunk, som er et ekstra opbevaringsrum til f.eks. ladekabler og advarselstrekant. Rummet er flot beklædt. Bagagerummet (bagtil) er på 526 liter.

Garantien er et minus

I Danmark sælges Polestar via separate show-rooms, der har relation til Volvos netværk, og det borger for en god oplevelse, når man ser på resultaterne fra AutoIndex, som er en måling af bilejernes egne oplevelser.

Men på et punkt ser det alligevel ikke helt godt ud for Polestar, for i modsætning til mange af de andre biler, der er produceret i Kina, så sælges Polestar 4 med en fabriksgaranti på bare to år.

Det er et svaghedstegn, og nok noget mærket hurtigt bør se at få kigget på, hvis der for alvor skal skabes en troværdig stemning omkring det ellers ret succesfulde bilmærke i Danmark. Mange andre bilmærker fra Kina sælges med garantier på op til seks år.

Køber man en Polestar 4 nu, kan man stadig nå at få den leveret i år.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Polestar 4 set bagfra

Polestar 4

El
495.000 kr.
  • Komfort
  • Køreegenskaber
  • Plads
  • Dørhåndtag
  • Pris
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 100/94 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    544 hk
  • Moment
    686 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.355 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    526 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    590 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:484 cm B:200 cm H:153 cm
Luk