MÜNCHEN Det var ikke noget langt liv, BMW 1-serie i tredje generation fik. 2019-2024 står der på gravstenen. Der var behov for en gennemgribende fornyelse for at bringe sikkerhed, brændstofforbrug og digitale funktioner helt up to date, vurderede BMW.
Derfor står vi nu her med fjerde generation af den køreglade kompaktmodel, og den er en værdig afløser for den klassiske BMW-mini, viser Motors første møde med nyheden.
„Klassisk BMW“ kan diskuteres, for 1-serien er stadig en forhjulstrukket bil med trecylindret motor – medmindre man vælger den yderst sportslige M135 med fire cylindre og firehjulstræk.
Nyt look til BMW 1-serie
Fjerde generation er reelt en helt ny bil, selvom forgængerens korte liv har givet rygter om, at det kun er et facelift. Meget lidt er dog ført med over fra forgængeren, primært dele af den fysiske undervogn og sidedørene. Akselafstanden er bibeholdt mest af produktionstekniske årsager, forklarer projektlederen til Motor.
Størrelsen er stort set uændret, og det betyder rimelig bagsædeplads for voksne og et bagagerum omkring eller under det gennemsnitlige, 300 liter. Trækvægt: 1.300 kg.
At dørene er genbrugt, skal man se godt efter for at opdage, for bilens fremtoning er en noget andet end hidtil med den lange, lave front og de nye nyre-grill’er, hvor lygterne sidder højere oppe end grill’en.
Grillen fås i øvrigt som ekstraudstyr med markant belysning lige som på de store BMW-modeller. Taget fås for første gang i (sort) kontrastfarve, som bliver skabt på en helt ny måde i bilindustrien. I stedet for at karrosseriet skal dyppes to gange i det store malingbassin, bliver tagfarven reelt printet med en overdimensioneret bubblejet-printer.
Let at slå fartalarm fra
I kabinen er 1-serien ført helt up to date med bedre skærme og BMW’s nyeste styresystem, kaldet 9. Der er en del fysiske knapper, men meget skal alligevel styres via skærmen – eller med stemmekommandoer.
Det meste fungerer strålende. Særlig ros skal BMW have for, at de ofte fejlbehæftede fartalarmer kan slås fra eksemplarisk let – ved at holde en knap nede i tre sekunder.
Knap så godt er betjeningen af køreindstillingerne. Det begynder fint med tryk på en knap i midterkonsollen, men i stedet for at bladre gennem de tilgængelige køreprogrammer, præsenteres man for en skærmmenu, hvor man skal flytte hånden op og vælge. Og derefter går skærmen ikke selv tilbage til f.eks. navigation. Projektlederen for 1-serien kunne ikke forklare, hvorfor der skal denne dobbeltfunktion med knap og skærm til.
BMW 1-serie kører uanstrengt
Også et tilsyneladende tilbageskridt er, at afstanden til forankørende ikke kan vælges via en knap på rattet, men skal indstilles i en menu. Her kan man vælge kort, mellem eller lang.
Den adaptive fartpilot fungerer fint og kan nu holde bilen i vognbanen helt op til 210 km/t. Den følger også selv fartgrænser og tager farten af før kryds og rundkørsler m.m. Meget uanstrengt at køre med.
Headup-displayet (ekstraudstyr) er klart at se på og indeholder bl.a. en fin ny funktion, hvor vejens forløb vises på forruden. Er kurverne forude skarpe, markeres de med enten gult eller rødt.
Hvad koster BMW 1-serie?
Den nye 1-serie produceres med to dieselmotorer og fire benzinmotorer, men i Danmark kan kunderne kun vælge mellem 170 og 300 hk benzin.
Grundmodellen 120 er et skridt op fra forgængerens (118i’s) 140 hk og har altid et velfungerende, syvtrins dobbeltkoblingsgear og noget bedre benzinøkonomi – øget fra 15,9 til 18,5 km/l. Den pæne benzinøkonomi hjælpes bl.a. på vej af en ganske kraftig 48-volts elmotor.
Med tidens elbiler i baghovedet gør det ikke 120-modellen til nogen oplevet racer, men 7,8 sekunder for 0-100 km/t. er alligevel pænt, og ikke mindst er harmonien storslået, og rat, speeder og den halvfaste undervogn sørger for en mere klassisk og holistisk, positiv oplevelse. Testbilen havde dog M Sport-undervogn, som koster moderate 24.000 kr. ekstra.
Lydniveauet er ikke perfekt for en premiumbil, bedømt ud fra Motors første tur. Vindstøj forekommer ved almindelig motorvejshastighed, og med våd asfalt høres dækkene for tydeligt.
Alternativet til 120-modellen, som fås fra 403.000 kr., er M135. Her er køreoplevelsen en helt, helt anden, og det er som at hoppe på en motorcykel med den hidsige motorlyd fra den firecylindrede motor og den endnu mere faste undervogn. Men prisen stikker også helt af – med over 700.000 kr., er den 70 pct. dyrere end grundmodellen.
1-serien fås kun som femdørs hatchback, indtil der kommer en 2-serie Gran Coupé, der kan ses som en sedanversion.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks