Motor mener
Aceman kan blive den helt rigtige Mini. Den er langt mere praktisk end Cooper og mere ægte Mini end den oppustede Countryman. Kabinen er lækker, køreegenskaberne er sjove, og at komforten er fornuftig.
KØBENHAVN Mini har fundet den gyldne mellemvej. Det legesyge, tysk-britiske livsstilmærke lancerer nu sin tredje modelnyhed i år, og den placerer sig i størrelse præcis midt mellem den coole, men lidt upraktiske Cooper og den korpulente Countryman.
Det sker under det nye Mini-navn Aceman, og med sin passende størrelse er det en bil, der har potentiale til at blive den mest solgte Mini. Faktisk har Aceman samme længde som den gamle Countryman, men er noget lavere.
Aceman er teknisk i nær familie med Cooper, og begge benytter en fælles BMW-Great Wall Motor-platform. Men i modsætning til Cooper er Aceman udelukkende elektrisk og bliver dermed den første Mini-model, der udelukkende tilbydes som elbil.
Kører ikke langt på en opladning
Det er ikke en elbil til langfart, men i højere grad en bybil med sin moderate rækkevidde. Der er valg mellem batterier på 39 og 49 kWh (netto), som resulterer i officielle rækkevidder på omkring 300 og 400 km.
Opladningen råder ikke bod på batteristørrelsen, hvis man skal på længere ture eller som storbymenneske har brug for at lynlade i byen. Blot henholdsvis 70 og 95 kW kan bilen tage imod. Det giver under ideelle forhold ladetider fra 10 til 80 pct. på hhv. 28 og 31 minutter.
Smart og enkel kabine
Kabinen er som i Cooper. Det vil sige med en frisk, men også afdæmpet skandinavisk stil (siger Mini), hvor enkelhed er i fokus og mængden af detaljer, også i det udvendige design, er minimeret. Det klæder bilen.
Læder er helt fortid hos Mini, som i stedet bruger en høj grad af genanvendte materialer. Bl.a. virker det syntetiske Vescin-betræk (genanvendt polyester) vellykket og er rart at sidde på.
Der er ikke et traditionelt førerinstrument, men midterskærmen har en stor og tydelig visning af hastighed og andre essentielle førerinformationer. Som vigtigt supplement er der et lille headup-display af den „billige“ type, som vises på en lille plade foran føreren og ikke på selve forruden.
Det virker udmærket. Mini forklarer, at det mere avancerede headup-display, som BMW excellerer i, ikke kan fungere på Minis runde forrude.
Tøjlet gokart-følelse
Bagsædet er udmærket til to voksne, som dog må undvære friskluftdyser. Midterpladsen hæmmes af midterkonsollen. Bagagerummet er fornuftigt med sine 300 liter, og det er muligt at trække en trailer på 750 kg.
Her i modellen med stort batteri er motoren på 218 hk (med lille batteri: 184 hk), og det passer fint til den køreglade bil, hvor skarpt styretøj og kvikke reaktioner giver køreglæden; ikke vilde accelerationer.
Man kan også nyde gokart-følelsen, som heldigvis er tøjlet her i Aceman. Undervognen er kontant, men ikke så kompromisløs som i Cooper, hvor det i betydelig grad går ud over komforten på dårlige veje.
God skærm, men dårlig betjening
Aceman har i alle udgaver den samme, flotte runde OLED-skærm som de øvrige nye Mini-modeller. Skærmen er knivskarp, og den kan nemt ændres mellem hele otte forskellige designstile foruden tre grundindstillinger. Det er muligt at lægge egne billede ind som skærm-baggrund.
Den runde form har som bivirkning, at selvom man bruger Android Auto/Apple CarPlay, er der stadig pænt store områder af skærmen, hvor man har adgang til selve bilens menuer og knapper.
Betjeningen gjorde dog ikke noget godt indtryk under de første fire timers tur. Det er nemt at fare vild i menuer, der ikke altid er særlig logiske og nok kræver lidt tilvænning.
Værre var en række udfald og fejl. Adskillige gange aktiverede stemmegenkendelsen, skønt ingen ombord have sagt noget eller lavet særlige lyde. Desuden stoppede navigationen og andre funktioner umotiveret, og bilens forståelse af engelsk (den forstår ikke dansk) imponerede heller ikke. Når man flere gange bad om en adresse i Roskilde, forslog den noget irrelevant i Nordamerika eller et antal Audi-værksteder (!) i omegnen af Roskilde.
Minis repræsentanter kunne ikke give forklaring på, om vores dårlige oplevelse kunne skyldes en tidlig udgave af hardware/software.
Hvad koster Mini Aceman?
Mini er ikke – og skal heller ikke være – kendt for at sælge billige biler, men Aceman er i det mindste rigtig fornuftig prissat i forhold til den tredørs Cooper. Merprisen ligger omkring 15.000-17.000 kr., og for de penge får man både femdørs karrosseri og væsentlig mere plads.
Modelprogrammet er stort – og noget forvirrende bygget op med varianter som XS, S, M, L og XL, der kan kombineres med Essential, Classic, Favoured og JCW. Gad vide, om Mini-forhandlerne selv kan forklare det på få minutter.
Trods de mange kombinationsmuligheder er der „kun“ 14 varianter, hvoraf den billigste koster 300.000 kr. Den kørte bil med det største batteri, høj motorydelse og to udstyrstrin op, M(edium) Favoured står til 374.000 kr. Den variant kan leases for 4.400 kr.
Forskellen på 39 og 49 kWh-batteri koster i sig selv 30.000 kr.
Aceman produceres på samme fabrik i Kina som den elektriske udgave af Cooper. Dermed er der udsigt til en ret stor ekstra-told, hvis EU's planer ender, som de er annonceret. Om det kan betyde noget for udsalgsprisen, kan Mini endnu ikke sige noget om.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.