Mini har gang i noget stort. Ved biludstillingen IAA i München giver BMW-gruppens britiske livsstilmærke gas med hele to verdenspremierer og med løftet om én mere inden længe.
Dermed kommer der tiltrængt liv i mærket, der ikke har vist nyudviklet model i årevis.
De to nyheder skal være begyndelsen mod, at mærket bliver 100 procent elektrisk i 2030.
Også med benzin og diesel
Der bliver dog tale om en blød overgang, for den ene af nyhederne, Countryman, kommer til verden med både benzin- og dieselmotorer foruden den rene eludgave. Men ingen plugin-hybrid, som elles findes i den nuværende generation.
Alsidigheden lugter af, at den deler platform med den kommende BMW X2 (UKL2), som besidder samme evner til mange slags motorer.
Det er nyt, at Countryman kommer rent elektrisk, og det er den eneste version, Mini fremviser i første omgang.
Ca. 400 km rækkevidde
Batteriet er på 66 kWh, og afhængig af om bilen er forhjulstrukket eller firehjulstrukket bliver rækkevidden omkring 433 og 462 km. Ladehastigheden på farten er op til 130 kW, mens den indbyggede AC-lader kan være på op til 22 kW.
Der er skruet pænt op for kræfterne i den nye Countryman. Ydelsen er 204 hk med én motor og 313 hk med to.
Countryman er endnu en gang vokset betydeligt – seks cm i højden og 13 cm i længden til nu 4,43 meter. Det er f.eks. 20 cm mere end Volvo EX30 og syv cm mere end dagens BMW X2.
Men når man ser bilen i virkeligheden, er indtrykket, at den bærer sin størrelse bedre end før. Formen er blevet mere stationcaragtig, og det giver bilen et ekstra løft i udgaver med hvidt tag.
'3-dørs' bliver til Cooper
De praktiske egenskaber fejler ikke noget. Den femdørs bil har et bagagerum på 460 liter, og trækvægten er på op til 1.200 kg i den elektriske udgave.
Samtidig med verdenspremieren på Countryman debuterer også en helt ny generation af den klassiske Mini – fjerde generation af den moderne udgave under BMW’s ejerskab.
Og den har fået nyt navn. Eller rettere et gammelt. I stedet for den uldne 3-dørs-betegnelse, hedder bilen nu slet og ret Cooper. Hidtil har det været navnet på en motorvariant, men nu reserveres Cooper-navnet til den lille Mini – hvilket mange har kaldt den i forvejen.
Cooper fra Kina
Cooper kommer udelukkende som elbil og har en helt anden teknisk baggrund end Countryman. Cooper er udviklet i samarbejde med Great Wall Motors (BMW Group og GWM indgik en samarbejdsaftale i 2019), og bilen skal bygges af de to partners joint-venture i Kina, Spotlight Automotive.
Det lader til, at Cooper er teknisk i familie med GWM’s Ora Cat, men er lidt mindre end Ora Cat og har mindre batterier.
Cooper har omtrent samme størrelse som den nuværende Mini 3-dørs, men skiftet til en ren elbil-platform har givet bedre kabineplads. Den nuværende, britiskbyggede Mini 3-dørs kunne få et stort facelift og dermed fortsætte som benzinbil.
På billeder kan Mini Cooper se ud til at ligne sin forgænger meget, og den er da også helt tydeligt en Mini, men set i virkeligheden er fornyelsen tydelig – særligt når den ses bagfra med de nye baglygter.
To batteristørrelser til Cooper
To motor- og batteristørrelser tilbydes til Cooper.
Cooper E har 184 hk, og dens 41 kWh-batteri giver en forventet rækkevidde på godt 300 kilometer. På Cooper SE skrues der mere op for charmen og løjerne med 218 hk samt en større batteri på 54 kWh. Forventet rækkevidde er her lige over 400 kilometer.
Ladehastigheden er ikke alverden her. 75 kW hhv. 95 kW er maksimum, men på grund af batteriernes moderate størrelse klares en opladning fra 10 til 80 procent på knap 30 minutter i begge versioner.
Verdenspremieren i München omfatter kun den klassiske tredørs, men det forlyder, at der både kommer en femdørs og en cabriolet senere.
Rund skærm i kæmpeformat
Fælles for de to nye Mini-modeller er den store, runde skærm i klassisk Mini-stil, men i endnu større dimension og med helt ny teknik.
Kabinedesignet er mere minimalistisk end på de hidtidige modeller, men meget i stil med den helt oprindelige Mini.
Det centrale og cirkulære display benytter den klare OLED-teknik, og med et helt nyt styresystem kan alle bilens funktioner betjenes via berøring eller med stemmestyring på ’udvalgte’ sprog.
Cooper og Countryman kan leveres fra foråret 2024.
Goddag til Aceman, farvel til Clubman
Senere på året får de følgeskab af den helt nye crossover Aceman, som Mini tidligere har vist i konceptudgave. Også denne rene elbil skal fremstilles i Kina.
Aceman ser ud til at erstatte Clubman, Minis særegne seksdørs stationcar. Clubman har eksisteret i to generationer, men salget har aldrig taget fart, og stationcars taber popularitet.
Ifølge ikke-bekræftede oplysninger stopper produktionen i begyndelsen af 2024. I Danmark er det ikke længere muligt at bestille en Clubman.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.