Motor mener
BYD Atto byder på en virkelig stærk pakke: god plads ved bagsæde og i bagagerum, indbydende kabine, velbygget, velkørende, meget højt udstyret og en eminent garanti retfærdiggør, at den faktisk ikke er ultrabillig. Dårlig lynladning stikker i øjnene.
MADRID En ny klasse af små, elektriske SUV-modeller skyder i år op som svampe efter regnvejr. Og også her kender kineserne deres besøgstid: Både BYD og MG er ved at være klar til at udfordre nyheder som Fiat Grande Panda, Opel Frontera, Renault 4, Toyota Urban Cruiser og flere endnu.
BYD’s bud hedder Atto 2 og placerer sig med en længde på 4,31 m og en pæn akselafstand i den øvre ende af flokken, yderst tæt på Hyundai Kona og Kia EV3.
Atto 2 stiller op med en visuel indpakning, der ikke burde støde nogen fra sig, og Motors første oplevelse viser en velbygget, velkonstrueret og velovervejet elbil.
Kabinen er tæt på at være lækker med behageligt kunststof, der skal ligne læder, inklusive perforeret sædebetræk. Sædevarme og ratvarme er standard i alle udgaver.
Det samme er adaptiv fartpilot, og usædvanligt i klassen er også, at 360-graderskamera og elbetjente sæder i begge sider er standard.
![Førerpladsen i en BYD Atto 2](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Atto%202_Skiing%20white_interior_5_900.jpg?itok=gLC7Z_ul)
Luksusudstyr standard i BYD Atto 2
Som øvrige BYD-modeller er førerpladsen meget skærmorienteret via den 12,8-tommer store skærm (10,1 i Active-udgaven), der også her kan roteres til lodret, hvis man synes. Men heldigvis er der fysiske knapper i midterkonsollen til bl.a. køreindstillinger og niveauet af motorbremsning.
Skærmbetjeningen fungerer rimeligt med en række valgfrie genveje nederst, f.eks. fartalarmen, og en helt ny funktion gør det nemt at betjene klimaanlægget på farten. Tre fingre lodret justerer temperaturen, tre fingre vandret styrer blæserhastigheden.
En lille luksus er, at alle versioner har panoramatag som standard – sågar suppleret med et godt gammeldags gardin til at trække for.
![Stor skærm i kabinen i en BYD Atto 2](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Atto%202_Skiing%20white_interior_8_900.jpg?itok=RLy1N-CF)
God plads bagest i BYD Atto 2
På bagsædet sidder voksne fint. Der er rigtig god knæplads, og modsat mange elbiler er sædehynden forholdsvis højt oppe i forhold til gulvet, så man ikke sidder så tungt på ballen. Også loftshøjden er fin. Det er til dels en konsekvens af BYD’s særlige batteriteknik, hvor battericellerne integreres direkte i karrosseriet og dermed tager lidt mindre plads i højden under gulvet. Men samtidig er Atto 2 en ganske høj bil.
Som de nyere, store BYD-modeller er Atto 2 bygget på firmaets e-platform 3.0.
Bagsædet er også forsynet med loftgreb, jakkeholdere og to usb-stik (A og C), mens man må undvære fristluftdyser.
![Panoramatag i en BYD Atto 2](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Atto%202_Hiking%20green_interior_27_900.jpg?itok=JyQ6vroL)
Fås med anhængertræk
Man bliver heller ikke skuffet over bagagerummet. 400 liter ligeud er godkendt, og en bundplade kan placeres i to højder, hvorved gulvet bliver plant, når bagsæderyglænet lægges ned. Selv med pladen i nederste position, kan der lige være to ladekabler nedenunder.
En betydelig svipser: Bagklappen åbner så lavt, at mange risikerer at banke panden ind i kanten. BYD har ellers indført en intern regel om, at der skal være 190 cm frihøjde til det europæiske marked, men den regel må være kommet for sent for Atto 2.
Et rum foran er der ikke, selvom der er oceaner af plads mellem elmotor og frontklap. Og så har BYD lært lektien, at nordeuropæere vil have anhængertræk. Atto 2 må trække 750 kg.
![Inderside af dør i BYD Atto 2](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Atto%202_Hiking%20green_interior_31_900.jpg?itok=Rwn1INr_)
Kort rækkevidde og langsom opladning
Atto 2 lanceres primo marts med et 45 kWh LFP-batteri, der rækker til 312 km. Det er ikke meget, hvis man pendler på motorvej, men omtrent det samme som grundmodellerne hos de andre mærker.
Varmepumpe og 11 kW indbygget lader (tre faser) er standard, men lynladningen, hvis man kan bruge det ord, er sløj. 65 kW er maks. Mon ikke det er det langsomste, der overhovedet findes i dag?
En ladekurve har vi ikke set, men BYD angiver ladetiden fra 10 til 80 pct. til 37 minutter.
Sidst på året kommer et større batteri, som bringer rækkevidden op på ca. 420 km. Her bliver også motorydelsen hævet. Hvad ladehastigheden bliver, kan BYD ikke sige nu, men at ’vi arbejder på, at det bliver bedre end de 65 kW’.
![Baglygter på en BYD Atto 2](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Atto%202_Skiing%20white_details_6_900.jpg?itok=PWlKIFX6)
Batterierne arbejder sammen
Atto 2 kan bryste sig af at være en af de allerførste biler, hvor startbatteriet ikke er af den klassiske bly-syre-type, men er et litium-ion-batteri (LFP), akkurat som højvoltbatteriet. Det sparer i princippet lidt vægt og plads.
Samtidig kan højvolt-batteriet (når det selv er på mindst 20 pct.) lade 12-volt batteriet direkte og dermed kan forebygge de tilfælde, hvor en elbil ikke kan starte, fordi 12-volt-batteriet er afladet.
For nogle vil det også være en smart funktion, at Atto 2 som standard kan trække 3,3 kW ud (V2L) til hobby- og fritidsudstyr.
![Bagsæder i en BYD Atto 2](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Atto%202_Hiking%20green_interior_24_900.jpg?itok=7F4JrLe7)
Hvordan kører BYD Atto 2?
Atto 2 er tydeligvis designet til at være komfortabel, ikke sportslig. Det er et fair valg. Lydniveauet er lavt, og bilen kører på 17-tommerhjul med en høj dækprofil på 60. Det er med til at give en dejlig undervognskomfort, mens dæk/styretøj ikke giver en oplevelse af skarp styring. Med 177 hk savner man ikke kræfter i den forholdsvis lette bil, der vejer 1.570 kg.
Der var ikke god lejlighed til at prøve bilens assistentsystemer ved premieren, men den almindelige, adaptive fartpilot gør det fint. Mængden af biplyde er i den høje ende, selvom det er nemt slå både fartalarm og vognbane-assistent fra.
Den forhjulstrukne bil har en ret fornuftig vendediameter på 10,50 m.
![Bagagerum i en BYD Atto 2](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Atto%202_Skiing%20white_interior_18_900.jpg?itok=9IuEDKk9)
Hvad koster BYD Atto 2?
Danske priser var ikke kendt, da Motor kørte i billen første gang. Og det ser ikke ud til, at Atto 2 bliver ultrabillig. Grundmodellen Active lander formentlig omkring 230.000 kr., mens den prøvede Boost nok vil koste ca. 245.000 kr.
Holder den vurdering, placerer Atto 2 sig et stykke væk fra de nye, billige SUV-modeller som Fiat Grande Panda og Citroën ë-C3 Aircross, og nok også over Renault 4, når det gælder mindste batteri.
Når udgaven med større batteri, højere motorydelse og lidt mere udstyr kommer sidst på året, ser det ud til, at den kommer helt op omkring 285.000 kr.
Atto 2 bliver formentlig den første model, som BYD vil bygge i Europa. En fabrik i Ungarn ventes klar i begyndelsen af 2026.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.