VW T-Roc - når det ydre tæller
Motors vurdering
VW T-Roc
- Motor
- Skærm
- Sæder
- Kabineplast
- Nøglestart
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning117 g/km
-
Effekt115 hk
-
Moment200 Nm
-
Acc. (0-100)10,1 sek.
-
Køreklar vægt1.270 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum392 liter
-
Akselafstand259 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:423 cm B:182 cm H:157 cm
Motors tal
- Målt forbrug 18 km/l
- Beregnet økonomi 3,10 kr./km
Det er godt nok vildt at køre rundt i VW T-ROC. På tankstationer, ved supermarkeder og lignende steder er interessen til at tage at føle på. VW T-ROC skiller sig ud fra mængden. Ingen tvivl om det.
Bilen er skabt som det, man kan kalde en ’crossover’. Altså en mellemting mellem en stor SUV og en almindelig familiebil. Den er højere, og den er udformet mere vovet.
Og trods det særlige design giver man på ingen måde køb på sikkerheden i bilen. VW T-ROC er netop testet af Euro NCAP og opnåede at blive årets sikreste bil i sin klasse. Det er flot klaret, og er i sig selv et argument for at vælge bilen.
Billigt VW-interiør
VW T-ROC kan bedst betegnes som en storebror til VW Golf, og ser man på al den skjulte teknik, så er stort set alt da også hentet fra den populære lillebror. Men man mærker, at fabrikken fra starten har satset på at gøre T-ROC billig at producere. Så dem, der kender en VW Golf, må spejde forgæves efter den lækre finish og de bløde materialer man kender fra Golfen.
I T-ROC står den på hård plast og lidt tarvelig finish. Men så kan man til gengæld løfte stemningen med farvede paneler, der sammen med den store trykskærm og det lækre læderrat trods alt sørger for en fed oplevelse.
De fleste kunder sidder ikke og banker på dørsider og instrumentbord for at kortlægge plastkvaliteten. Det ved de hos VW, og det er forklaringen på, hvorfor T-ROC er bygget som den er.
Indvendigt er der mulighed for at tilsætte flere farver, og man kan ikke kalde bilen kedelig. Skærmen i T-ROC er noget af det bedste på markedet, men tilkøber man navigationsanlæg, er der ikke dansk tale – her har VW stadig ikke fået løst sprogproblemet.
Højden er hjertet
VW T-ROC byder på en høj siddeposition og en deraf let ind- og udstigning. Man sidder markant højere end i mere traditionelle biler, og det gør bilen til noget særligt. Ikke mindst muligheden for at se langt fremad i trafikken er behagelig. Trods den højere siddeposition virker T-ROC ret sportslig at køre, og det gør den sjov i hverdagen.
Vores udgave af VW T-ROC har en lille trecylindret benzinmotor på 1.0 liter. Den er en perle, og vi har prøvet den i et hav af forskellige modeller fra VW-koncernen. Hver gang er vi lige imponeret, og der er ikke grund til at gå op i motorstørrelse af frygt for at kede sig. 1.0'eren er en fornøjelse!
Det kan man dog alligevel blive nødt til, hvis man gerne vil have T-ROC med automatgear. I så fald må man op i enten den nye 1.5-liters motor med 150 hk eller den kraftige toliters motor med 190 hk og firehjulstræk.
Sjovest på forsædet
Når man ser på T-ROC udefra, skal man ikke være ekspert for at se, at akilleshælen i designet er bagsædets indretning. Den skrånende bagende og den store C-stolpe griber forstyrende ind i oplevelsen, når man sidder på bagsædet. Trods bilens store ydre får man altså slet ikke så god plads som i en VW Golf.
Bagagerummet er også begrænset i form og størrelse. Med sine 445 liter er det noget større end i f.eks. VW Golf (380 liter), men trods alt ikke større, end at det kan give problemer, hvis hele familien skal på ferie.
Vi ser derfor T-ROC mest som en lækker og velformet bil, der er særligt velegnet for dem, der primært benytter bilen med op til to personer og kun lejlighedsvist skal have alle pladser i brug.
Prisen er attraktiv, men skal der opgraderes med udstyr og mere motorkraft, øges prisen betydeligt, og VW T-ROC kan dermed runde de 300.000 kroner.
Alligevel er forholdet mellem pris, oplevelse, udstyr og design bestemt godkendt.