Audi Q4 e-tron set forfra
Biltest

Audi Q4 e-tron – Lækker elbil med fine detaljer

Audi Q4 e-tron er en vellykket elbil med en flot indrettet førerplads og gode elbil-egenskaber. Men prisen kan hurtigt stikke af, hvis man ikke passer på.
Audi Q4 e-tron set bagfra

Motors vurdering

Audi Q4

El
439.990 kr.
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Betjening
  • Ej lændestøtte
  • Savner udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.120 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    535 liter
  • Akselafstand
    276 cm
  • Officiel rækkevidde
    519 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:459 cm B:187 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 325 km

Sikkerhed

2021
Luk

Det er en virkelig fin bil elbil, Audi har skabt med Q4 e-tron. Og grundprisen er til og med på et niveau, hvor den kan konkurrere med de fleste andre bilmærker. Men som altid er der et lille men, og det handler om ekstraudstyret.

Til Q4 e-tron kan man tilkøbe næsten alt, hvad hjertet begærer, men det koster. Vores testbil havde for eksempel fået for 125.000 kr. ekstraudstyr, og det er vel at mærke en merpris uden afgift. Vælger man det hele, ryger den samlede pris op i et leje, hvor der skal betales afgift, og så bliver de 125.000 kr. hurtigt til langt over 200.000 kr. i merpris, og så ser det hele mindre attraktivt ud.

Man bør dog alvorligt overveje en teknologi-pakke med bl.a. de imponerende LED-forlygter til godt 30.000 kr.

Førerpladsen er lækkert udformet med en tydeligt Audi-stil.
Førerpladsen er lækkert udformet med et tydeligt Audi-design med udpræget brug af sort baggrund og krom. Bemærk den lille gearvælger under skærmen i midten.

Hvordan kører Audi Q4 e-tron Sportback?

Køreoplevelsen er blandt de bedste i klassen, og vi nød den flot afdæmpede undervogn. På FDM Jyllandsringen testede vi bilens egenskaber, når den bliver presset i kritiske manøvrer, og også den del bestod den med bravur.

Den er let at styre, og når man nærmer sig grænserne for bilens vejgreb, griber ESC-systemet fint ind og stabiliserer kørslen ved at bremse et eller flere hjul ned. På den måde bliver selv sportslig kørsel altid sjov, uden at man frygter at miste kontrollen over bilen.

Vi testede også, om bilen kunne bremse for en forhindring, man ikke har set i form af f.eks. en holdende bil. Den del klarer Audi Q4 på glimrende vis. Først forbremser bilen for at „vække“ føreren, og reagerer man fortsat ikke, advarer bilen med en høj lyd, og bilen bremser kraftigt op, samtidig med at selestrammerne aktiveres.

For at advare bagvedkørende tændes havariblinket samtidigt, så man mindsker risikoen for, at de de kører op i en.

Vi testede også, om bilen selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en genstand. Vi brugte en dukke, der forestiller en lille dreng på en lille cykel. Bilen kunne advare via p-sensorerne, og man kunne se det hele på kameraet, men bilen bremser ikke selv op, som man ser hos flere af konkurrenterne. Audi hævder, at det vil ske, hvis det er et barn på en cykel, der bevæger sig, men det har vi ikke haft mulighed for at teste.

Skærmen i midten er flot integreret i instrumentpanelet
Skærmen i midten er flot integreret i instrumentpanelet, og under den findes knapper til betjening af varme- og ventilationsanlægget.

Sidder man godt i Audi Q4 e-tron?

Førerpladsens fine skærme giver et godt overblik for føreren, og det er smart med de gode detaljer som f.eks. flaskeholdere i fordørene og rigtige knapper til betjening af klimaanlægget.

Den lille gearstang under skærmen i midten er også nem at betjene, og i det hele taget er Q4 e-tron meget letkørt.

Vi savnede dog et bedre førersæde, men også det kan tilkøbes for blot 3-4.000 kr. Til gengæld er der altid et godt udsyn over trafikken, idet man sidder højt. Den høje siddeposition er også med til at sikre en let ind- og udstigning.

Sportback-udgaven har en lidt mindre bagrude og dermed potentielt et ringere udsyn bagud. Men det var ikke noget, vi bemærkede som særligt problematisk.

Bagagerummet rummer 535 liter
Bagagerummet rummer 535 liter, og der er et lille ekstra rum under gulvet. Vi savner et 12-volt-udtag heromme.

Lang leveringstid på Audi Q4 e-tron

Ladeegenskaberne er glimrende, og vi fik under vores test tilført, hvad der svarer til 160 km på motorvejen på blot 15 minutter og samlet 275 km efter en halv time. Det er godt, og understreger, at bilen let kan bruges af dem, der ofte kører langt.

Rækkevidden på motorvej er efter vores måling ved 110 km/t. på 325 km om vinteren og 390 km om sommeren. Det er pænt, men dog 26 procent kortere, end det tal WLTP-normen stiller i udsigt.

Sammen med bilen følger et års medlemskab af Ionity-ladestandernetværket, og det betyder, at man kan lynlade bilerne hos Ionity til blot 2,40 kr. pr. kWh. Det er billigt og med til at gøre bilejerskabet attraktivt.

En anden fordel er, at der medfølger et service- og reparationsabonnement på tre år og maksimalt 45.000 km. Det er en fordel for dem, der ikke kører meget, og det er med til at gøre merprisen for et mere omfattende abonnement billigere, idet grundprisen så at sige følger med sammen med bilen.

Audi Q4 e-tron sælges med en lang leveringstid, men har man tålmodigheden, er det helt sikkert en bil, der er værd at vente på. Audi angiver en leveringstid på omkring et år, fra man bestiller, men fra FDM-medlemmer hører vi om leveringstider på helt op til halvandet år. Det er givetvis mængden af udstyr på bilen, der er afgørende for, hvor længe man skal vente.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen