Audi Q4 e-tron set forfra
Biltest

Audi Q4 e-tron – Kører stille og lækkert

Det kræver tålmodighed, hvis man vil have en ny Audi Q4 e-tron, for ventetiden hos Audi er meget lang. Men vores test viser, at den er ventetiden værd.
Audi Q4 e-tron set bagfra

Motors vurdering

Audi Q4 e-tron

El
459.990 kr.
  • Førermiljø
  • Affjedring
  • Støjsvag
  • Ej lændestøtte
  • Savner udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto): 77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    299 hk
  • Moment
    460 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.210 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    276 cm
  • Officiel rækkevidde
    481 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:459 cm B:187 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,05 kr./km
  • Målt rækkevidde 395 km

Sikkerhed

2021
Luk

Med firehjulstræk og næsten 300 hk er der kommet fart over Audi Q4 e-tron. Bilen opleves velkørende, og affjedringen føles ret behagelig. Man sidder dejlig højt i bilen, og det giver en let ind- og udstigning samt et godt overblik over trafikken. Ved bagsædet er der god plads, og der er friskluftdyser, der øger komforten. 

Plastkvaliteten er her og der ikke helt på niveau med det, man forventer af en Audi, men vi vurderer alligevel, at bilen samlet set er et rigtig godt køb.

Udstyrsniveauet i den firehjulstrukne udgave hedder altid Attitude, og det omfatter bl.a. den glimrende adaptive hastighedsassistent, der tilpasser farten efter trafikken foran bilen og efter de skiltede fartgrænser. 

Vores testbil havde desuden en vinterpakke, der ud over varme i rattet også byder på en forrude med indbygget opvarmning og akustikglas. Det sidstnævnte er med til at holde støjniveauet nede. Bilen opleves derfor ganske støjsvag.

Video: Se nærmere på Audi Q4 e-tron

Hvordan kører Audi Q4 e-tron?

Bag rattet er Audi Q4 e-tron et rart bekendtskab. Bilen er dejlig letkørt, og med gearvælgeren mellem forsæderne, der blot skal have et lille skub frem eller tilbage, bliver bilen hele tiden let at betjene. Rattet er udformet med en vandret top og bund, men det generer på ingen måde. 

Det er dog ærgerligt, at Audi fortsat har valgt at lade fartpiloten blive betjent via en stilk bag rattet. Her har mange af konkurrenterne fundet bedre løsninger med knapper på rattet.

På et område er Audi Q4 e-tron dog bedre end de fleste andre biler, og det er med hensyn til vendediameteren. Q4 vender på en tallerken, og det er rart både på P-pladser, og hvis man skal lave en u-vending.

Man kan indstille niveauet for elmotorernes rekuperation ved hjælp af skiftegreb bag rattet. Der er mange niveauer at vælge mellem, og man skal lige bruge lidt tid på at finde den, man bedst synes om. I den kraftigste udgave bremser bilen helt op, så man alene behøver at holde foden på speederen og derigennem justere mængden af motorbremsning.

Audi Q4 e-tron kabine
Der er et lækkert førermiljø, og skærmene er flot indbygget. Gearvælgeren er placeret under skærmen og er let at betjene. Rattet med lige top og bund er standard.

Hvor hurtigt lader Audi Q4 e-tron ?

Når bilen skal lades op langs vejnettet, kan man lynlade med op til 125 kW via en DC-lader. Vi målte ladehastigheden over en halv time, og her fik vi 51 kWh på batteriet, hvilket modsvarer en gennemsnitlig ladehastighed på 102 kW. Det er ikke på højde med fabrikstallet, men passer meget godt med det, vi oplever ved andre elbiler: Ladehastigheden kan godt nå et højt niveau kortvarigt, men falder derefter til et lavere niveau over tid.

I denne firehjulstrukne udgave modsvarer de 51 kWh, som kom på batteriet på en halv time, en kørsel på 260 km ved motorvejsfart med konstant 110 km/t. Omregnet til et elforbrug betyder det, at man kan forvente at køre ca. 5,1 km pr. kWh på motorvej med 110 km/t. Det er på niveau med gennemsnittet, som typisk er fem km pr. kWh.

Hjemme kan Audi Q4 e-tron oplades med 11 kW, idet den trækker strøm fra tre faser. Det giver en ladetid på små syv timer, hvis man har en ladeboks til rådighed.

Vi har målt rækkevidden på den firehjulstrukne version af Audi Q4 e-tron ved kørsel på motorvej med konstant 110 km/t. Her nåede vi 395 km, hvilket er noget mindre end den angivne rækkevidde på 481 km. Men forskellen er med sine 18 procent i den lille afdeling, idet gennemsnittet for klassen er lidt højere, og noget man generelt må forvente, når man sammenligner vores måde at måle rækkevidde på med den officielle WLTP-standard. Vi målte rækkevidden ved ca. 20 grader. 

Audi Q4 e-tron dashboard
Skærmen er flot integreret i instrumentbordet, og under den ses de separate knapper til klimaanlægget. De fungerer rigtig fint.

Hvor meget må Audi Q4 e-tron trække ?

Denne firehjulstrukne udgave af Audi Q4 e-tron både kan og må trække en større påhængsvogn. I denne udgave må den trække op til 1.200 kg på krogen, hvis anhængeren er forsynet med bremser, og 750 kg, hvis den ikke har bremser.

Det er ikke på niveau med de bedste elbiler, men alligevel mere end den tohjulstrukne udgave, der kun må trække op til 1.000 kg. Et fabriksmonteret anhængertræk vipper ud fra undervognen ved tryk på en knap – det er smart.

Ser man på bagagerummet, møder man et rum bagtil på 520 liter. Det er pænt uden at imponere. Desværre skal man bruge en del af pladsen på opbevaring af kabler og nødlader, da Audi Q4 e-tron ikke er udstyret med en frunk fortil, som mange af konkurrenterne har.

Kabinen i Audi Q4 er på mål ret gennemsnitlig, og pladsen ved for- og bagsæderne opleves fuldt tilstrækkelig. Et oplukkeligt glastag kan tilkøbes, men det stjæler lidt af loftshøjden.

Audi Q4 e-tron bagsæde
Bagsædepladsen er udmærket, og der er friskluftdyser mellem forsæderne.

Hvor sikker er Audi Q4 e-tron ?

Euro NCAP har allerede sikkerhedstestet Audi Q4 e-tron, og her nåede den i 2021-testen de maksimale fem stjerner. Resultatet demonstrerer, at bilen er endda meget sikker, både når det handler om den egentlige kollisionssikkerhed, og når det handler om bilens sikkerhedsudstyr, der skal modvirke en ulykke.

Vi har også testet, om bilen selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring i form af en dukke, der forestiller et lille barn. Her kunne den testede udgave advare, men den kunne ikke bremse helt op, før man ramte forhindringen.

Det havde ellers været godt for sikkerheden, og ville givetvis også forhindre små kedelige påkørsler af sten, rør og skilte ved parkeringspladser. Audi tilbyder en sikkerhedspakke, der bremser for forhindringer, der bevæger sig, men det er desværre ikke standard.

Audi Q4 e-tron bagagerum
Bagagerummet er regulært i formen. Men da der ikke er nogen frunk, skal der også være plads til kabler og nødlader under gulvet.

Hvad koster Audi Q4 e-tron?

Vi har også beregnet, hvad det koster at holde den testede udgave kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Her er indregnet samtlige udgifter til værditab, strøm, service, dæk, forsikring, ejerafgift og øvrige udgifter, og her lander niveauet på 4,05 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 81.000 kr. om året.

Det er i den fine ende af skalaen, og noget der taler for bilen. Audi Q4 e-tron sælges i øvrigt med en service- og reparationsaftale, som gælder de første tre år af bilens levetid. Det er flot, og noget der er med til at holde de samlede udgifter nede.

Uanset om man vælger udgaven med en eller to elmotorer, så kan man tilkøbe masser af ekstraudstyr. Den firehjulstrukne udgave kommer altid i udstyrsniveauet Attitude, som rummer en del lækkert udstyr, men vi savnede nøglefri adgang til bilen. Det fås, men skal tilkøbes for 4.000 kr. Man kan også tilkøbe matrix-forlygter, soltag og meget andet lækkert udstyr. Men pas på, for prisen løber hurtigt i vejret.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen