Xpeng G9 – Luksus-SUV med farlige assistenter
Motors vurdering
Xpeng G9
- Komfort
- Kvalitetsfornemmelse
- Fem års garanti
- Advarselslyde
- Køreassistenter
- Fantomopbremsninger
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 78/76 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt313 hk
-
Moment430 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)6,4 sek.
-
Køreklar vægt2.310 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum660 liter
-
Akselafstand300 cm
-
Officiel rækkevidde460 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 3 / 12Bil: Maks. 120.000 km. Batteri: 8 år eller 160.000 km
-
MålL:489 cm B:194 cm H:167 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,75 kr./km
- Målt rækkevidde 395 km
Skiftet til elbiler har givet kinesiske bilmærker en fod inden for på det europæiske bilmarked. Med benzin- og dieselmotorerne var de for langt bagud med teknikken, men i elbilernes verden er alle bilmærkerne først lige startet på deres udviklingsrejse.
Et af de nye mærker er Xpeng, der især med G9-modellen fortjent har fået meget opmærksomhed. For under en halv million kr. får du en stor SUV med overbevisende samlekvalitet, lækre materialer i kabinen og noget så eksotisk som elektrisk dørlukning.
Det er interessant, at mange af de nye kinesiske mærker satser på luksus og ikke på discount, som koreanerne og japanerne gjorde, da de kom til Europa. Xpeng G9 er en model, hvor førstehåndsindtrykket er meget positivt. Desværre holder det ikke ved, når det bliver hverdag, og især bilens assistentsystemer inspiceres nærmere.
(testen fortsætter under videoen)
Video: Se nærmere på Xpeng G9
Hvordan kører Xpeng G9?
For generelt kører G9 godt. Her har vi fokus på basismodellen, Standard Range, som har traditionel affjedring med støddæmpere, der giver udmærket komfort på motorvejen, men hvor affjedringen føles lidt mere fast ved lavere hastighed. Her har topmodellen, AWD Performance, generelt bedre komfort med luftundervogn.
Men det positive indtryk holder kun, til man begynder at aktivere hjælpeassistenterne. De fejler naturligvis ikke hele tiden, men på en tur på tværs af landet oplevede vi en håndfuld gange, at bilen fantombremsede, fordi den troede, at en lastbil i inderbanen ligger lige foran os.
Vi har også oplevet, at bilen i byen bremser for parallelparkerede biler i afmærkede p-pladser. En sådan kraftig opbremsning fra 60 til 15 km/t. overrasker ikke kun chaufføren, de skaber også farlige situationer i trafikken.
Bilen er ganske enkelt for forsigtigt – grænsende til at være nervøs i trafikken. Den holder også en meget lang afstand til bilerne foran med adaptiv fartpilot slået til, og når bilerne trækker ind, så venter den lige et par sekunder ekstra, før den accelererer blidt. Den er så forsigtig, at andre bilister bliver utålmodige og kører tæt på en.
Styrehjælpen driller også
Der er også en styrehjælp, der skal centrere bilen i vognbanen. Men bare bilen nærmer sig vejstriberne, trækker den kraftigt i rattet. Der kommer også ofte advarsler om, at man skal holde hænderne på rattet, selvom man både har hænderne på rattet og styrer let med i svingene.
Der mangler en pulsføler i rattet, men systemet er også for følsomt indstillet. Bare du klør dig bag ørerne eller piller ved næsen, får du også en advarsel om at have fokus på at køre.
Resultatet er, at du ender med at køre bilen uden hjælp fra assistenterne for at undgå de fleste advarsler. For der er også lige advarsel om overskridelse af fartgrænserne, som alle nye biler har. Her ser bilen ikke altid ophævelse af fartgrænserne, og da bilen samtidig blot ved en overskridelse på to km/t. udsender lydadvarsler, så ender en helt legitim køretur til at blive en kakofoni af biplyde.
Assistentsystemerne er så dårlige, at vi ikke kan anbefale dem i deres nuværende version. Vi ved, at Xpeng får besøg af programmører fra fabrikken for at opdatere assistenterne, så de passer til europæiske forhold.
Når softwareopdateringerne kommer, skal vi nok teste dem igen, men som de er nu, trækker det meget ned i den samlede oplevelse af bilen.
Lækker kabine i Xpeng G9
Kabinen i G9 er til gengæld helt klart et højdepunkt. Materialekvaliteten er høj, og der er god plads i bredden, hvilket giver indtryk af en meget stor bil.
Ud over en frunk på 71 liter under frontklappen er bagagerummet med 660 liter meget stort. Desværre dækker bagagerumsdækkenet ikke de sidste 10-20 cm ved bagsæderyglænet, da hældningen på det kan justeres. Det er ellers en lækker detalje, når man kører langt.
På forsædet sidder man godt i standardsæderne. Men med en komfort- og lydpakke til 48.000 kr. får du bl.a. bedre justeringsmuligheder i forsæderne, massage på de fire yderste siddepladser og et vellydende Dynaudio-anlæg. Sædebetrækket opgraderes samtidig til nappalæder, der er lidt mere behagelige at sidde i. En opgradering der bør overvejes, hvis man kører langt.
Bilens vægt kræver også lidt opmærksomhed, for naturligvis er en elektrisk SUV med stort batteri tung, og den køreklare vægt er 2,3 tons. Men totalvægten på modellen er ikke meget højere, så nyttelasten er kun 445 kg. Det er ikke meget i en rummelig SUV med plads til fem personer og med et gigantisk bagagerum.
Hvad er rækkevidden i Xpeng G9?
Xpeng lover 460 km ved WLTP-målingen af Standard Range, ikke imponerende batteriets nettokapacitet på 76 kWh taget i betragtning. Men under FDMs motorvejsmåling kørte vi, hvad der svarer til 395 km ved 20 grader, og 330 km ved 0 grader. Faktisk har G9 en effektivitet på 5,2 km/kWh under motorvejstesten, hvilket er markant bedre end konkurrenterne.
Standard Range forekommer at være det smarteste valg af de tre udgaver af G9, vi har herhjemme. Derudover findes to modeller med et større batteri: Long Range (570 km) til 550.000 kr. og topmodellen AWD Performance (520 km) til 600.000 kr. Da topmodellen samtidig har mere udstyr, herunder en meget komfortabel luftundervogn, så vælger de fleste enten basis- eller topmodellen.
Vi har også testet rækkevidde på topmodellen, AWD Performance, der kørte 445 km ved 20 grader, hvilket er blot 50 km længere end basismodellen. Men det store batteri har NMC-kemi, der betyder, at man til hverdag højst bør lade batteriet til 90 pct, mens basismodellen har LFP-kemi, hvor du helst skal lade til 100 pct. Dermed ender de to biler reelt med at have samme rækkevidde til hverdag.
Hvor hurtigt kan Xpeng G9 lades op?
G9 er generelt også meget god til lynladning. På 15 minutter fik vi 49 kWh på batteriet, svarende til 255 km på motorvejen, og efter 30 minutter fik vi i alt 74 kWh, svarende til 370 km motorvejskørsel.
Den klarer 10-80 procent opladning på 20 minutter, ligesom Xpeng angiver, og det gør G9 velegnet til langture selv i basisudgaven. Lader du hjemme, tager en komplet opladning cirka syv timer.
Skal man vælge Xpeng G9?
G9 er en kompleks størrelse. For bilen er godt bygget, har god plads, kører godt og har en flot rækkevidde i forhold til bilens størrelse. Og så lader den hurtigt på farten, hvilket er essentielt i en elektrisk rejsevogn.
Men mulighederne for udstyr mangler lidt for at matche ambitionerne om at slå igennem i luksusklassen. For selvom udstyrslisten er lang, kan du ikke få headup-display, mobilapps integreret i bilen eller adaptive forlygter.
Mere kritisk er det, at køreassistenterne ganske enkelt er for ringe. Når en bil koster en halv million kroner, skal det ikke bringe en i farlige situationer i trafikken.
Dermed er karakteren baseret på køb uden brug af assistenter, som vi må fraråde brug af, indtil de bliver opdateret.
Op trækker også en god garanti. Der er otte år på batteriet, mens selve bilen har en garanti på fem år og 120.000 km. Dog får man syv års garanti, hvis bilen købes i 2023. Det er et punkt, hvor kineserne slår de europæiske konkurrenter med længder.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.