VW ID.7 – Lækker familiebil med flot udstyr
Motors vurdering
VW ID.7
- Plads
- Udstyr
- Letkørt
- Dørhåndtag
- Ingen frunk
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
MotorEn elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt286 hk
-
Moment545 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)6,5 sek.
-
Køreklar vægt2.204 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum532 liter
-
Akselafstand297 cm
-
Officiel rækkevidde614 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år/160.000 km
-
MålL:496 cm B:186 cm H:154 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,00 kr./km
- Målt rækkevidde 430 km
Hos VW begyndte den grønne omstilling med ID.3, der bedst kan betegnes som en elektrisk udgave af den ikoniske Golf. Siden fulgte de større SUV-modeller ID.4 og ID.5, og så kom det enorme „rugbrød“ Buzz, der blev Årets Bil i Danmark i 2023.
Men hvad så med den populære Passat, der i generationer har været med til at køre utallige danske familier til job, i skole, på ferie og på indkøb?
Den har nu fået en elektrisk pendant i form af den store ID.7. Det er en enorm elbil, der med en længde på næsten fem meter byder på masser af plads for alle i kabinen foruden et ganske stort bagagerum.
I første omgang er den dukket op som en femdørs hatchback med en stor tophængslet bagklap, men til sommer udvides modelprogrammet med en stationcar, og så bliver parallellen til den klassiske Passat tydelig for alle.
Den billigste ID.7 koster i skrivende stund 450.000 kr. for en udgave uden alt det avancerede og lækre udstyr, man finder i denne testede version til 490.000 kr.
(Artiklen fortsætter under videoen)
Video: Se testen af den nye VW ID.7
Hvor lang rækkevidde har VW ID.7?
Begge udgaver har et batteri på netto 77 kWh, men flere batterivarianter ventes at dukke op senere. Det kaster en officiel rækkevidde på hele 614 km af sig, hvilket er ganske pænt for så stor en bil.
Forklaringen på det pæne tal skal findes i bilens vindglatte form, der med en cw-værdi på bare 0,23 placerer sig blandt de bedste i klassen.
Men det er ikke kun formen på bilen, der sørger for den gode energiudnyttelse. Også den nydesignede elmotor bidrager, og det officielle forbrug er således på blot 14,3 kWh pr. 100 km eller hele syv km pr. kWh.
Elmotoren yder 286 hk, og bilen kan accelerere op til 100 km/t. på 6,5 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 180 km/t.
De to tal er egentlig ikke vildt imponerende, men det er oplevelsen bag rattet til gengæld, idet drejningsmomentet på 545 Nm er til stede øjeblikkeligt, og det er med til at give bilen et imponerende afsæt, når man træder på speederen.
Støjsvag kørsel og effektive forlygter
At VW ID.7 har fået stor opmærksomhed i fabrikkens udviklingsafdeling, fornemmer man tydeligt, når man sidder i førersædet. Støjniveauet er overraskende lavt på motorvej, hvor hverken vindstøj eller støj fra hjulene er på et generende niveau.
Man sidder virkelig godt i de store forsæder, der begge er elektrisk justerbare og har indbygget varme og massage.
Affjedringen er ikke af den adaptive slags, hvor man kan indstille hårdheden, men den føles alligevel rar i langt de fleste situationer, og man savner egentlig ikke den justerbare mulighed.
Men kører man ofte på meget ujævne veje eller steder med store vejbump, kan en justerbar affjedring tilkøbes for 15.000 kr. i en pakke, der også inkluderer ekstra støjisolerede sideruder. Dermed kan man indstille bilen til at være ekstra komfortabel, ligesom man kan vælge en mere sportslig indstilling, hvis man for alvor giver den gas.
Om natten får man enormt god hjælp fra forlygterne. De er som standard af LED-typen med indbygget matrix-funktion, så man kan køre med det lange lys tændt hele tiden. Bilen blænder selv ned for den del af lyskeglen, der ellers ville genere med- og modkørende trafikanter foran bilen, så de ikke blændes. Lyskeglen foran bilen er meget hvid og giver et godt langt og bredt lys, der gør det mindre anstrengende at køre langt i mørke.
Gode køreassistenter i VW ID.7
På motorvejen og på de større landeveje kan man i den grad få god hjælp af assistentsystemerne. Den adaptive fartpilot fungerer upåklageligt, og den arbejder sammen med oplysninger om den lokale hastighedsgrænse, som den får enten fra navigationsanlægget eller fra de vejskilte, man møder på ruten.
Det fungerer virkelig godt det meste af tiden, og det betyder, at bilen selv justerer farten efter fartgrænserne. Det gør den endda i så god tid, at man rammer præcis 50 km/t., når man kører ind i en byzone, hvilket er godt for trafiksikkerheden og mindsker risikoen for uforvarende at blive blitzet. Det var meget få steder, vi oplevede en fejlfunktion fra systemet, så alt i alt kører man gerne med det.
På de større veje får man også stor hjælp med at fastholde bilen midt i vognbanen, og den del fungerer også rigtig godt. Den baserer placeringen på både de aktuelle streger på vejen, data fra navigationsanlægget og oplysninger om, hvor andre VW-biler tidligere har været placeret lige her. Der er indbygget en pulsføler i rattet, så hvis man blot holder let på rattet, slipper man for irriterende advarsler, som man ellers oplever i mange andre biler.
Indbygget sekretær
En af de store nyheder i ID.7 er den store 15"-skærm i midten med nydesignet layout. Her er der mulighed for at vælge, hvilke apps der skal være direkte adgang til fra topmenuen, ligesom skærmen kan vise flere vinduer på én gang.
Nederst er der direkte adgang til sædevarme/massage og klimaanlæggets funktioner, og under skærmen er der et pegefelt, der altid er baggrundsbelyst. Dermed er det let at finde rundt i bilens mange funktioner fra begge forsæder.
Hvis man hellere blot vil tale til bilen, kan man bruge den nye assistent, der hedder IDA (Intelligent Digital Assistant). Den kan styre sædevarme, klimaanlæg, musik og navigationsanlæg via danske kommandoer, og det fungerer fint. Det er ikke helt så godt som i de nyeste biler med Google-assistent, men det er godt nok til, at man med fordel kan bruge det.
Skærmen har naturligvis også trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og det er nok den løsning, mange vælger at bruge. Det giver dog bedst mening at bruge det indbyggede navigationsanlæg, hvis man er på vej mod en ladestation. For så forvarmer bilen batteriet, så man opnår kortest mulig ladetid.
Hvor god plads er der i VW ID.7?
Ved forsæderne er ID.7 godt indrettet med en stor midterkonsol med kopholdere og opbevaringsrum, og bilen er dermed glimrende på lange ture.
Der er en yderst effektiv varmepumpe, der leverer varme, fra det sekund man sætter sig ind i bilen. Ved bagsædet er der separat klimakontrol, så passagererne deromme selv kan indstille, hvilken temperatur de ønsker, ligesom luftfordelingen kan justeres.
Der er overraskende god plads ved bagsædet, hvor tre personer snildt kan finde plads ved siden af hinanden. Netop fordi gulvet er helt plant, er det også let at stige ud i den side, der er mest hensigtsmæssig. Der er et stort midterarmlæn, og der er skilem til dem, der er på vej på skiferie.
Bagagerummet rummer 532 liter og giver god stuveplads til en lang ferietur. Under gulvet er der lidt ekstra plads, men her er det primært ladekablet, der finder plads, idet der ikke er en frunk fortil.
Bilen kan udstyres med et anhængertræk, der let vippes ud ved tryk på en knap. Det koster 15.000 kr. og giver adgang til en trækvægt på op til 1.200 kg. Bagklappen er som standard elektrisk betjent.
Hvad er prisen for at eje en VW ID.7?
Hos VW har man reduceret kravet til service for elbiler, idet sådanne generelt set er mindre servicekrævende end benzinbiler. Det betyder, at ID.7 først skal til service efter to år og derefter hvert andet år uanset antallet af kørte kilometer. Det er med til at mindske udgifterne til service, men der er naturligvis stadig dele ved bilen, såsom bremserne, der skal efterses.
Tegner man en service- og reparationsaftale over en periode på fem år og 100.000 km, koster det 4.000 kr. om året, og det må siges at være stærkt anbefalelsesværdigt. Det skyldes ikke mindst, at bilen kun er omfattet af en toårig fabriksgaranti, hvilket er markant kortere tid end det, vi ser hos de fleste konkurrenter.
Tesla giver f.eks. fire års garanti, japanske biler har typisk tre år, koreanske fem til syv år, og de nye kinesiske mærker sælges med typisk fem-seks års fabriksgaranti. Her er VW tydeligvis ikke på højde med konkurrenterne, og det er en skam. Så husk enten serviceaftalen eller i det mindste at tegne en udvidet garanti på yderligere to år – den koster 16.000 kr. ekstra!
Vi har som vanligt beregnet, hvad det koster at eje bilen i en periode på fem år og 100.000 km. Her lander det samlede beløb på tæt på 100.000 kr. pr. år, når alt er indregnet, og det modsvarer præcis fem kr. pr. km. Det lyder af meget, men er faktisk 15 procent billigere end en VW Passat 2.0 TDI, der har en mindre kraftig motor, og som ikke er lige så veludstyret.
Så alt i alt kan vi – igen – konkludere, at nok er det dyrt at køre i en stor elbil, men det er heldigvis billigere end at køre i en tilsvarende benzin- eller dieselbil. Om ikke andet er det et godt udgangspunkt for at hoppe med på den grønne omstilling.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.