Xpeng P7 set forfra, mens den kører i et sving på vejen
Biltest

Xpeng P7 – Elbil til Kina-pris

Den nye Xpeng P7 er ikke kun interessant på grund af prisen. Rækkevidden og ladetiden taler også for bilen, mens dens assistentsystemer endnu ikke imponerer.
Xpeng P7 set bagfra, mens den kører i et sving på en landevej

Motors vurdering

Xpeng P7

El
399.900 kr.
  • Rækkevidde
  • Ladetid
  • Udstyr
  • Autopilot
  • Bagagerum
  • Ingen trækkrog
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 86/83 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    276 hk
  • Moment
    440 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.450 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    440 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    576 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Maks. 160.000 km. Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:489 cm B:190 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 525 km
Luk

Den nye Xpeng P7 ser opsigtsvækkende ud med sit bløde og aerodynamiske design. Det var da heller ikke få gange, vi blev mødt af nysgerrige folk, der ville vide, hvad det var for en bil, vi kørte i, da vi havde den til test.

Den aerodynamiske formgivning er ikke kun et synsbedrag, for Cw-værdien, der fortæller om bilens evne til at glide gennem luften, er nede på 0,236. Det er ikke langt fra Teslas modeller, der stadig er blandt de mest vindglatte på markedet.

Den lave vindmodstand er godt for rækkevidden, og det kunne vi se direkte på vores måleresultater, da vi som vanligt testede, hvor langt vi kunne nå på motorvejen med konstant 110 km/t. Her kørte vi hele 525 km på en opladning, og det er overraskende tæt på fabrikstallet, der er på 576 km efter den knap så krævende WLTP-norm.

Resultatet modsvarer 6,3 km pr. kWh og bringer Xpeng P7 ind i toppen af vores liste over elbilernes reelle rækkevidde, hvilket naturligvis også skyldes, at batteriet med sine 86 kWh (brutto) hører til blandt de større i elbilverdenen.

Kabinen i en Xpeng P7
Førerpladsen er enkel i sin indretning og meget inspireret af Tesla. Her er der dog et stort instrumenthus foran rattet, der viser hastigheden i synsfeltet. Der er plads til mobilerne i midterkonsollen.

Xpeng P7 er en flot udstyret bil

Ud over at kunne køre langt på en opladning kan kinesiske Xpeng P7 også brillere med en alenlang udstyrsliste, der omfatter alt det udstyr, man ellers ofte skal op de noget dyrere vogne for at møde. Det er f.eks. eljusterbare forsæder, LED-lygter hele vejen rundt, varme i alle sæder og rat, 230-volt strømudtag, en skærm med et hav af apps, der bl.a. omfatter Spotify, YouTube, Teams og Apple TV.

Derudover er der naturligvis varmepumpe og adaptiv fartpilot med en tilhørende Xpilot driving, der rummer en række assistenter, der hjælper med til at fastholde bilen i vognbanen. Nogle af funktionerne såsom den adaptive fartpilot fungerer glimrende, mens andre dele af systemet stadig kræver forbedringer – det gælder bl.a. muligheden for, at bilen selv kan skifte vognbane, og systemet, der fastholder bilen i vognbanen.

Vil man have mere udstyr, kan man tilkøbe en udstyrspakke til 30.000 kr., der omfatter ægte læder på sæderne med indbygget køling, Dynaudio-lydanlæg og servolukning af dørene. Sidstnævnte gør vel P7 til den billigste bil på markedet med servolukning af alle fire døre og bagklap.

Bagsæde i læder i Xpeng P7
Bagsædet er ganske rummeligt, men man sidder lavt. Der er friskluftdyser mellem forsæderne, og der er både midterarmlæn og læselys.

Hvordan kører Xpeng P7?

Det overordnede køreindtryk er positivt, og Xpeng P7 er uden tvivl ret komfortabel. Det gælder ikke mindst affjedringen, der flot absorberer vejens ujævnheder. Komforten går igen ved bilens lave støjniveau, og her er det særligt imponerende, hvor godt de rammeløse døre trods alt formår at holde vindstøjen ude af kabinen.

Motorens effekt på 276 hk er ikke vildt imponerende, men den formår alligevel at gøre P7 pænt dynamisk med en accelerationstid til 100 km/t. på 6,7 sekunder.

Vil man have en hurtigere P7, kan man vælge Performance-versionen med firehjulstræk og 473 hk. Den koster 80.000 kr. ekstra, men har både den omtalte udstyrspakke og metallak som standard og klarer den tilsvarende acceleration på 4,1 sekunder.

Så også den ligner et udmærket køb, omend prisen så nærmer sig den større Xpeng G9, der trods alt løfter hele køreoplevelsen betydeligt. Men det er en anden sag, vi vender tilbage til i en kommende test.

Bagagerummet i en Xpeng P7 med blå kuffert
Bagagerummet rummer 440 liter, og man kan folde bagsædet forover i to dele. Der er ikke separate rum til ladekabler og lappekit, og de optager derfor en del af pladsen. Der er ingen frunk, men i stedet er der en pladskrævende varmepumpe.

Flot garanti på Xpeng P7

Vi tog bilen med ud på en ladetest, og også her fik vi en udmærket oplevelse. P7 står til at kunne lade med op til 175 kW, men så hurtigt gik det ikke for os. Ladeeffekten var til gengæld på et jævnt niveau hele tiden, og efter et kvarter havde vi fået tilføjet ca. 200 km og efter en halv time ca. 400 km. Det er bestemt godkendt!

Det er fabriksgarantien også. Normalt er der fem års garanti på bilen, men alle biler i år bliver solgt med en generel garanti på syv år og 160.000 km. Gennemtæringsgarantien er på 12 år, og derudover er der fem års vejhjælp og en garanti på batteri, elmotor og styreenheder til eldriften på otte år eller 160.000 km.

Det tegner et billede af en producent, der stoler mere på sit produkt, end det vi ser hos mange af konkurrenterne.

Xpeng bygges i Kina og forhandles gennem mærkets nuværende showrooms i København og Hillerød – de suppleres i øvrigt inden længe med flere byer rundt om i landet.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen