VW ID.7 Tourer kører på vej med træer i baggrunden
Biltest

VW ID.7 Touring – Langtursbil med masser af plads

Den store VW ID.7 fås nu som stationcar, og i den udgave fremstår den i praksis som en elektrisk VW Passat Variant. Rækkevidden og ladetiden er flot, men sammenhængen mellem pris og udstyr er langtfra logisk.
VW ID.7 Tourer set bagfra foran træer

Motors vurdering

VW ID.7 Tourer

El
466.995 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Assistentsystemer
  • Ingen frunk
  • Pris
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    545 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.265 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    605 liter
  • Akselafstand
    297 cm
  • Officiel rækkevidde
    686 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:496 cm B:186 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,75 kr./km
  • Målt rækkevidde 545 km

Sikkerhed

2023
Luk

Den nye ID.7 er nu kommet som stationcar og fås i to versioner med hver sin batteristørrelse. Mindste batteri tillader en rækkevidde på lige over 600 km, mens udgaven med det store batteri når op på næsten 700 km.

Priserne begynder på papiret ved 447.000 kr., men man skal virkelig holde tungen lige i munden, når man ser nærmere på prissætningen af den nye VW ID.7 Tourer. For der er på ingen måde sammenhæng mellem priser og udstyr.

Man får således umanerlig meget mere udstyr med i handlen, hvis man vælger en af topudgaverne i stedet for den billigste. Det er en prispolitik, der er noget usædvanlig.

Førerpladsen i en VW ID.7 Tourer
Førerpladsen er velindrettet, selvom den store 15-tommerskærm fylder en del. Kun to knapper til elruderne i sidedørene er irriterende i hverdagen.

Hvad koster VW ID.7 Tourer?

Vi har her testet udgaven med det store batteri og det lave udstyrsniveau til 467.000 kr. Her savner man udstyr som LED-matrix-forlygter, den avancerede Travel Assist, eljusterbare forsæder og det store navigationsanlæg.

Det er udstyr, der tilsammen har en værdi på mindst 113.000 kr., hvis man skal købe det som ekstraudstyr. Det omtalte udstyr er til gengæld alt sammen standard i topudgaven, der blot koster 40.000 kr. ekstra.

Det betyder, at man som udgangspunkt bør se efter topudgaven som det mest oplagte køb. Men så hedder grundprisen i stedet 487.000 kr. for udgaven med det lille batteri på 77 kWh eller hele 507.000 kr. for udgaven med det store batteri på 86 kWh.

Så er VW ID.7 Tourer ganske vist også flot udstyret, men også så dyr, at man begynder at kunne tillade sig at se hen mod konkurrenter som BMW i5 eller Audi A6 som alternativer.

Stor trykskærm i en VW ID.7 Tourer
Den store skærm i midten har fået det nyeste styresystem, der er blevet lettere at betjene. Der er danske menuer, men endnu er den danske talestyring i praksis uanvendelig. Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er standard.

Hvor langt kører VW ID.7 Tourer?

Vi har testet rækkevidden på motorvej med 110 km /t. Her nåede vi, hvad der vil svare til 545 km ved 20 grader eller 455 km ved nul grader. Det er fine værdier, der demonstrerer bilens effektive måde at udnytte batteriets ressourcer på.

De målte værdier modsvarer, at man kan forvente at køre 6,3 km pr. kWh ved 20 grader.

Vi har også målt, hvor hurtigt der igen kommer strøm på batteriet. Fabrikken stiller op til 200 kW i udsigt, og så hurtigt kom vi også kortvarigt op på. Efter 15 minutter var der tilført energi nok til 260 km og efter en halv time nok til 440 km.

Det er meget flotte værdier, og det viser, at VW ID.7 er særdeles velegnet for dem, der ofte kører langt.

Person på bagsædet af en VW ID.7 Tourer
Der er usædvanlig fin plads ved bagsædet, og selv høje personer har glimrende plads til både knæ, fødder og hoved. Et midterarmlæn øger komforten.

Masser af plads i VW ID.7

I VW ID.7 Tourer imponeres man virkelig af bilens pladsforhold, og den overstråler uden tvivl den velkendte VW Passat. Så har man tidligere været glad for en Passat, bliver man helt sikkert meget tilfreds med pladsforholdene i en ID.7. 

Vi savnede dog en frunk fortil til et ladekabel og andre småting som f.eks. sprinklervæske.

Har man i øvrigt behov for at transportere meget, er det rart at vide, at ID.7 må trække op til 1.000 kg, hvis man tilkøber et fabriksmonteret træk af den fine type, der selv svinger ud, når man trykker på en knap i bagagerummet. Det koster 15.000 kr. ekstra.

Bagagerum med blå kuffert i en VW ID.7 Tourer
Bagagerummet rummer 605 liter og byder på oceaner af plads. Der er plads til et ladekabel under gulvet – fint for der er ingen frunk fortil.

Garantien er det store minus

På plus-siden kunne vi igen glæde os over bilens evne til at læse vejskilte og til at lade fartpilotens indstillede hastighed tilpasse den aktuelle fartgrænse.

Også at bilen er så letkørt, er et stort plus, og særligt den lette betjening af gearvælgeren ved rattet, det letgående styretøj og den nemme måde at manøvrere bilen med i hverdagen trækker op. Selvom bilen er tæt på fem meter lang, er den overraskende let at få omkring hjørner, så det er faktisk mest, når den skal parkeres, at man for alvor mærker, at ID.7 Tourer er en enorm lang bil.

På minussiden har vi som det tungeste punkt, at ID.7 Tourer sælges med en fabriksgaranti på blot to år. Man kan tilkøbe en forlængelse af garantien til fem år (så hedder det dog ikke garanti), og det har VW prissat til et engangsgebyr på 16.000 kr.

Det er mange penge, og egentlig et beløb, man skal lægge oven i bilens pris, hvis man vil sammenligne prisen på en VW ID.7 med prisen på ellers sammenlignelige sydkoreanske, japanske eller kinesiske biler, hvor en mere tryg garantidækning jo altid er standard.

Men tilkøber man denne dækning til ID.7, så venter der trods alt en bil, der på mange andre områder imponerer mere end det, man ser hos mange af konkurrenterne. Derfor er det faktisk kun på fabriksgarantien, at VW for alvor skal til at stramme op.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her