Renault får bøde på 200.000 kr. for ulovlige annoncer

Bilkøberne troede, at de fik et godt tilbud, da de handlede hos Renault. Men før-prisen var kun gældende i få uger, inden der blev reklameret med rabat.

Bilist

I januar politianmeldte Forbrugerombudsmanden Renault Danmark for at have lavet vildledende prissammenligninger.

I maj og juni 2013 reklamerede bilimportøren nemlig for de to modeller Scénic og Grand Scénic til særligt fordelagtige kampagnepriser. Men før-prisen havde kun været gældende i tre uger, mens kampagneprisen var gældende i længere tid end før-priserne.

Potentielle bilkøbere fik det indtryk, at kampagnepriserne var den usædvanlige pris, og det opfattede Forbrugerombudsmanden som vildledende.

Politiet har nu afsluttet sagen, og Renault må betale en bøde på 200.000 kr. for at overtræde markedsføringsloven.

LÆS MERE: Renault pyntede på prisen

Flere sager afgjort

Peugeot og Citroën har tidligere i år betalt bøder på henholdsvis 150.000 kr. og 100.000 kr. for brud på markedsføringsloven. Ikke med markedsføring på priserne, men i forbindelse med tilbud om finansiering.

LÆS MERE: Ulovlig annonce koster Peugeot 150.000 kr.

Renaults bøde er højere, da forseelsen har stået på i en længere periode.

– Bødens størrelse afhænger af mange faktorer, bl.a. markedsføringsomkostninger og fortjeneste, og så har Renault gentaget kampagnen. De har i flere måneder reklameret med, at forbrugerne fik bilerne til en særlig kampagnepris, selvom det reelt var den normale pris, siger specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Mai R. Hansen.

Renault accepterer bøden

Hos Renault accepterer man bøden og har ikke ført lignende kampagner siden 2013.

- Allerede i januar accepterede vi Forbrugerombudsmandens kritik, og at vi ville komme til at betale en bøde. Det var omtalt i flere medier. Derfor er det lidt ærgerligt, at folk måske tror, at vi har modtaget to bøder, men der er kun tale om den ene forseelse, siger Informationschef hos Renault Danmark, Søren Hyltoft.

LÆS MERE: Citroën betaler 100.000 kr. for ulovlig annonce

Sejr for forbrugerne

Hos FDM er der tilfredshed med sagens udfald, selv om der naturligvis skal være plads til prisjusteringer og priskampagner på velfungerende markeder.

– Det er centralt for forbrugerbeskyttelsen, at man kan regne med det, den erhvervsdrivende oplyser. Derfor er den en vildledning af kunderne, når Renault skilter med en normalpris, der ikke er normal, og besparelsen dermed ikke er reel. I FDM er vi tilfredse med, at det får konsekvenser, siger advokat i FDM, Lennart Fogh.