Efter mere end et års tilløb ser Renault endelig ud til at sætte handling bag ordene om at sænke NOx-udledningen i en række af deres nye dieselbiler.
Ifølge Renault Danmark vil man fra omkring maj begynde at tilbyde ejere af Renault-biler med 1.6 dCi motor en opdatering af motorstyringen. Herhjemme drejer det sig om i alt 967 biler fordelt på modellerne Kadjar (544) og Espace (423) Motor sidder blandt andet i modellerne Espace og Kadjar. Allerede i sidste uge begyndte Renault at tilbyde franske Renault-ejere den frivillige opdatering.
LÆS OGSÅ: FAQ om Renault-opdatering

I begyndelsen af april meldte Renault ud, at man fra oktober ville have en løsning klar og her begynde at tilbyde ejere af de berørte Euro 6B-motorer en frivillig opdatering. Herefter blev der stille.
LÆS OGSÅ: FDM: Pas på Renault-opdatering
FDM: vi savner at se dokumentation
FDM har dog siden begyndelsen af oktober løbende været i kontakt med Renault Danmark omkring planerne for opdateringen. Ifølge pressechef Søren Hyltoft har man dog afventet nyt fra hovedkontoret i Frankrig. Om ventetiden har skyldtes problemer med overhovedet at opnå myndighedernes godkendelse af opdateringen, kan man kun gisne om.
”For FDM har det været vigtigt at holde Renault fast på deres udmelding, så det ikke bare bliver ved ordene. At vi så er skeptiske overfor den måde, de vil sænke NOx-udledningen på, er en anden sag,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.
LÆS OGSÅ: Renault skal justere motorer
”Vi savner også at se dokumentation for opdateringen, og at det ikke øger bilens brændstofforbrug, tilsodning eller forringer dens køreegenskaber,” tilføjer hun.
LÆS OGSÅ: Problematisk miljøfix på dieselbiler
Fraråder opdatering
Ligesom i de aktuelle VW-opdateringer vil Renault øge den såkaldte EGR-rate. Derved sænkes forbrændingstemperaturen i motoren og dermed også mængden af NOx, som motoren producerer. Noget FDM frygter på sigt kan føre til øget tilsodning af EGR-ventilerne med høj efterregning for bilejerne til følge. Derfor frarådede FDM i april sidste år at tage mod Renaults tilbud.
LÆS OGSÅ: Kontakt FDMs rådgivning
”Det er som udgangspunkt positivt, at bilproducenterne søger at mindske bilernes udledning af skadelige stoffer. Når FDM alligevel er skeptiske og ligefrem fraråder, at man tager imod Renaults opdatering, skyldes det vores bekymring for effekten på sigt. Det er også uvist, hvilket ansvar Renault eventuelt påtager sig, hvis der efterfølgende opstår problemer som følge af opdateringen. Det kunne være øget behov for rensning eller endda udskiftning af EGR-ventiler eller overbelastning af partikelfilter. Endelig er det værd at huske på, at selvom der er et stort gab mellem bilernes udledning ved test og i virkelig trafik, overholder de stadig de gældende krav,” siger Lone Otto.
LÆS OGSÅ: Peugeot-Citroën besøgt af snyde-kontrol
Opdateres ved service
I følge Renault vil ejerne af de berørte biler blive tilbudt den frivillige opdatering i forbindelse med, at bilerne kommer til service, forudsat at det sker på et Renault mærkeværksted. Da der alene vil være tale om en frivillig opdatering, er det ikke muligt at kontakte ejerne via Skats register, som det eksempelvis sker i VW-sagen.
Tilmeld dig infomail fra FDM
Du kan blive holdt løbende opdateret om udviklingen via mail, hvis du tilmelder dig her:
Hold mig opdateret om udviklingen