Der trædes oftere lidt for hårdt på speederen i dyre biler. I hvert fald er det ejerne af de såkaldte premiummærker, som får flest fartbøder.
23 procent af ejerne af biler til over 500.000 kroner har fået en eller flere fartbøder det seneste år, mens det for ejere af biler under 400.000 kroner er 14 procent.
Hvis det handler om at få folk til at køre pænere, er der ingen tvivl om, at det er langt mere opdragende at blive vinket ind til siden af en betjent
Det viser svarene fra 41.000 danske bilejere, der har deltaget i FDMs store AutoIndex-undersøgelse 2017.
Læs også: AutoIndex: BMW er den bedste bil
Dyre biler topper synderegister
Ifølge den topper BMW-ejerne listen over dem, som har fået flest fartbøder det seneste år efterfulgt af Audi, Mercedes-Benz, Volvo og Alfa Romeo.
Knap hver fjerde BMW-ejer (24,1 procent) har fået en eller flere fartbøder det seneste år. Et godt stykke over gennemsnittet på 16 procent.
Til sammenligning har ’kun’ godt hver 10. Kia-ejer i den anden ende af skalaen fået en fartbøde.
Læs også: Trafiksikkerhed begynder hos én selv
Fartgrænser skal holdes
”Svarene bekræfter måske manges fordomme om, at dyre biler drøner derudad. En forklaring kan være, at man ikke mærker farten i nær samme grad i en stor velkørende bil. En anden forklaring kan være, at førerne af firmabiler, som for eksempel BMW, ofte kører meget, og dermed på grund af de mange kørte kilometer oftere får fartbøder. Det undskylder dog ikke, at man overskrider den tilladte hastighed. Uanset hvad, skal man altid overholde den gældende hastighedsgrænse,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.
Læs også: Her får du klip i kørekortet
Elbilister går i fartfælder
AutoIndex 2017 viser også, måske noget overraskende, at elbiler er den gruppe, der procentvis har fået flest fartbøder. I alt 22 procent af elbilisterne svarer, at de er blevet blitzet det seneste år mod bilister, der kører på diesel (18 procent) og benzin (12 procent).
Netop politiets fotofælder er dem, der fanger flest fartsyndere. 95,9 procent er blevet blitzet, mens kun 5,7 procent er blevet vinket ind til siden.
Læs også: Det koster det at køre for stærkt
Kun få standes af politiet
FDM AutoIndex
FDM AutoIndex 2017 er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt danske bilejere. Undersøgelsen er indsamlet i perioden januar-marts 2017.
”Bliver man blitzet af en fotovogn, går der typisk nogle uger, før bøden dukker op, og den præventive effekt er til at overse. Hvis det handler om at få folk til at køre pænere, er der ingen tvivl om, at det er langt mere opdragende at blive vinket ind til siden af en betjent. Derfor så FDM gerne, at politiet kom mere ud på vejene,” siger Dennis Lange.