Der er rust i forbrugernes tillid til landets bilforhandlere. I hvert fald hvis man skal tro den årlige troværdighedsanalyse fra Radius Kommunikation, der har målt troværdigheden blandt 26 forskellige faggrupper.
Det er 10. år, Radius Kommunikation laver sin troværdighedsanalyse, og ligesom Forbruger- og Konkurrencestyrelsens Forbrugerforholdsindeks tidligere har vist, ligger bilforhandlernes troværdighed i bund. Faktisk er det kun politikernes troværdighed, der af de 26 faggrupper vurderes lavere.
Læs også: Brugte biler har i gennemsnit fejl for 3.000 kroner
Velkendte problemer
At der kan opstå uenigheder mellem købere og forhandlere er velkendt i FDMs rådgivning. Ligesom det at forhandle om prisen og skulle forholde sig til både slutseddel og finansieringsaftale kan få nogle til at tvivle på, om de nu også gør en god handel. Alligevel mener afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, Lennart Fogh, at den generelt lave troværdighed og tillid til bilforhandlere er unuanceret.
Mange forhandlere yder god service
”Taget i betragtning at der sidste år blev solgt over 200.000 nye biler og omkring 500.000 brugte biler, glæder vi os først og fremmest over alle de handler, der går godt, og at mange bilforhandlere faktisk gør sig umage for at yde en god service og have tilfredse kunder,” siger Lennart Fogh og tilføjer:
Læs også: Skal du købe ny eller brugt bil?
”Det, der fylder hos os, er, når en bilhandel ikke går, som den bør. Med enkle forholdsregler kan man som forbruger dog nemt minimere risikoen for at gøre en dårlig bilhandel. Og det er trods alt bedre at undgå problemer end efterfølgende at skulle løse dem.”
Læs også: Når du køber brugt bil hos en forhandler
Sådan indgår du en tryg bilhandel:
- Virker forhandleren troværdig og tillidsvækkende? Hvem gemmer sig bag firmaets CVR-nummer
- Undersøg bilens historik. Er service overholdt, og er der en udfyldt servicebog? Stil spørgsmål til forhandleren om bilens historik, og om den har været skadet. Forhandleren bør have svar på rede hånd og kende den bil, han sælger. Kender forhandleren ikke svaret på dine spørgsmål, bør han undersøge dem. Vil han ikke det, så overvej at købe din bil et andet sted
- Ved forhandleren eksempelvis ikke, om bilen stadig har gennemtæringsgaranti, bør han undersøge det og svare. Få forhandleren til at skrive sine svar ind i slutsedlen
- Er bilen brugt, så undersøg på www.bilbogen.dk, om der er gæld i bilen. Er det tilfældet, så find en anden bil
- Tjek udhængsskabet hos Ankenævn for biler (www.bilklage.dk). Er firmaet hængt ud her, så find et andet sted at handle
- Køber du en brugt bil, så få bilen gennemgået. Det kan være af FDM eller værksted, du har tillid til. Vigtigst er, at du lader en uvildig fagmand gennemgå bilen for alt det, du ikke selv kan se eller har forstand på
- Skriv alle aftaler, skadeshistorik og sælgers svar på dine spørgsmål ind i slutsedlen. Opstår der efterfølgende uenigheder, er det vigtigt, at du har alt på skrift
- Skriv slutsedlen under med forbehold for FDMs godkendelse og lad os gennemgå den. FDMs rådgivning fandt i 2017 så alvorlige fejl og mangler i hver anden slutseddel, at vi frarådede handlen, med mindre aftalen blev lavet om. Er slutsedlen først underskrevet, fanger bordet
Indsend din slutseddel til FDM