Elbiler udleder officielt 0 gram CO2 pr. km, da der ikke kommer noget ud af udstødningsrøret. Men strøm kommer trods alt ikke helt af sig selv.
Den danske elektricitet bliver i det mindste grønnere og grønnere, og dermed falder elbilers klimaaftryk over tid.
Det er dog gået en smule den forkerte vej fra 2017 til 2018. Det kan man se af den officielle (men foreløbige) miljødeklaration for dansk strøm forbrugt i 2018.
Læs også: Billigst at køre på el - dyrest at køre i benzinbil
35 gram CO2 pr. km
199 gram CO2 kræver det nu at producere en kilowatttime. Det betyder, at en Hyundai Kona Electric ifølge Motors test vil udlede omkring 35 gram CO2 pr. kørt km, når man antager, at den bruger dansk gennemsnitsstrøm.
Læs også: Hyundai Kona - elbilen der kører og kører
En Kona med benzinmotor udleder i praksis ca. 140 gram CO2 under kørslen, mens en dieseludgave ligger i omegnen af 115 gram.
Et svært regnestykke
Det samlede billede er uhyre kompliceret, når alt tælles med: udvinding af råolie, raffinering til benzin/diesel, fremstilling af litiumion-batterier (et ret stort energiforbrug), energiforbrug ved produktion af vindmøller m.m.
Læs også: Alt om livet som elbilist
De fleste studier viser dog, at elbilen samlet set er en sikker vinder. Og den vil kun øge sit forspring i takt med, at CO2-udledningen ved at producere grøn strøm falder.