Logo

EU lægger tysk vejskat i graven

Nyheder

Nyt om trafik og biler

18. juni 2019

Mange danskere tager bilen på ferie, viser ny undersøgelse

Foto: Colourbox

Mads Bregenov-Pedersen

EU-domstolen underkender Tysklands planer om en vejskat, som den mener er diskriminerende. Eneste rigtige udfald, mener FDM, der fra begyndelse har kritiseret den tyske vejskat.

Udenlandske bilister skal alligevel ikke betale for at køre på de tyske motorveje.

EU-domstolen har netop underkendt Tysklands planer om at indføre vejskat.

Ifølge EU-domstolen er vejskatten diskriminerende og forskelsbehandler EU-borgere, da den i praksis kun vil blive opkrævet blandt ejere og førere af biler, der er indregistreret i andre EU-lande.

Efter planen skulle Tyskland ellers i år have indført en elektronisk vignette-ordning for kørsel på landets motorveje. Prisen på vignetten skulle afhænge af bilens miljøegenskaber.

Læs også: Tyskland vil opkræve vejskat fra 2019

Rammer kun udenlandske bilister

Mens e-vignetten skulle være obligatorisk for alle, ville tyske bilister dog blive modregnet det tilsvarende beløb i den årlige ejerafgift og dermed indirekte fritaget for vejskatten.

Men den går altså ikke, mener EU-domstolen, efter at Østrig og Holland havde indbragt sagen for domstolen.

Læs også: FAQ om tysk vejskat

FDM: Hvad sagde vi?

FDM har fra begyndelsen kritiseret planerne om en tysk vejskat, da den kun vil ramme udenlandske bilister. Derfor hilser FDM også EU-dommen velkommen.

”Man fristes til at sige; hvad sagde vi? Vi har ikke været i tvivl om, at en model som den tyske, hvor man reelt kun beskatter andre EU-landes borgere, er i strid med EU-lovgivningen. Derfor er vi naturligvis tilfredse med EU-domstolens klare afgørelse, og vi forventer, at Tyskland nu opgiver planerne om en vejskat,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Læs også: Kommer der vejskat i Danmark?

Aflyser dansk vejskat

EU-dommen er også en bet for den fungerende VLAK-regering, som også barslede med en dansk vejskat efter netop tysk model.

”De europæiske bilister betaler allerede i dag langt mere i skatter og afgifter, end hvad der bruges på vedligehold og udbygning af infrastrukturen i Europa. Derfor mener vi, at det er en glidebane og vil begrænse den frie bevægelighed, hvis man rundt om i Europa begynder at sætte betalingsmure op for kørsels på vejene. Det gælder også i Danmark,” siger Torben Lund Kudsk.

Læs også: Europæiske bilister er voldsomt overbeskattet