Træthed: pas på feriens lange køreture

Træthed eller mangel på søvn kan være en skidt følgesvend på feriens lange bilture. Det øger risikoen for ulykker markant. Og ulykker med træthed sker også om dagen. Se her, hvad du kan gøre.

Ferieturen gennem europa kan være trættende. Måske farligt trættende.
Fotograf:

Foto

Torben Arent
Bilist

En bil begynder at slingre på en dansk landevej. Kommer over i modsatte vognbane. En modkørende når at undvige. Det gør nr. to modkørende ikke og kolliderer med den slingrende bilist. En meget alvorlig ulykke er sket.

Ulykken er en af de, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har undersøgt, og hvor årsagen var klar: Den slingrende bilist var faldet i søvn.

Læs også: EU vil have mere sikre biler

Lange ture kan være farligt trættende

At falde i søvn bag rattet eller være en dårlig bilist pga. træthed sker ofte på danske veje i det daglige, f.eks. på monotone ture eller på vej hjem fra natarbejde. Men de lange bilture til ferien, som nu er på trapperne, udgør også en fare.

Gode råd fra FDM: pak sikkert til bilferien

Træthed medvirker med sikkerhed til otte procent af samtlige de ulykker, Havarikommissionen gennem tiden har analyseret. I ulykker om natten var søvn med sikkerhed afgørende for 11 procent, og i mange flere natulykker var der indikation på, at træthed var medvirkende.

- Men der kan være mange flere ulykker, hvor træthed/søvn har spillet ind, siger formand for Havarikommissionen Mette Fynbo.

Læs også: Kurs mod bundrekord i trafikdræbte

Træthedens triste resultater

- Bilisten falder i søvn eller blunder

- Får nedsat koncentrationsevne, mindsket synsfelt og langsommere reaktionstid

- Har flere fejlvurderinger, orienterer sig dårligt, har mangelfuld opmærksomhed og foretager forkerte manøvrer samt reagerer for sent eller slet ikke

- Alkohol samt nogle stoffer og medicin kan give øget træthed og søvntendens. Det kan nogle sygdomme også

Hun peger på, at det f.eks. kan være rigtig svært at fastslå sekundsøvn, altså om føreren i et kort øjeblik er væk og f.eks. kører galt i en kurve.

Hos mange af de undersøgte ulykkesbilister var mange forudsætninger opfyldt for, at de var trætte, f.eks. fordi de var ude af deres døgnrytme eller havde været til fest eller på natarbejde.

Biologisk bestemt: svært at være vågen om natten

Det er biologisk bestemt, at kroppen er indstillet på at være vågen om dagen og sove om natten, og mørke har indflydelse på kroppens processer og gør, at man bliver mere træt. Men træthed/søvn ses også i ulykker om dagen.

Træthed giver bl.a. nedsat koncentrationsevne og længere reaktionstid. Det medvirker ifølge Havarikommissionens undersøgelser til fejlvurdering af trafikken, f.eks. at bilisterne ikke fik orienteret sig godt nok, eller at deres manøvre gik galt i en skarp kurve.

Og det kan være en rigtig skidt begyndelse på ferien.
 

Gode råd til den lange tur (og den korte også)

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker giver disse anbefalinger:

* Kør ikke, hvis du er for træt. Du kan forebygge det ved at være udhvilet, når du starter, holde hyppige pauser og undlade at køre sent på natten/meget tidligt om morgenen. Skiftes I til at køre, så overlad rattet til en anden, hvis du er træt, selvom du har lovet at køre en halv time mere.

* Hvis du begynder at føle dig træt, må du ikke ignorere det og tro, at du kan overvinde det. Det kan blive fatalt, for du ved ikke, hvornår dine øjne falder i. Det hjælper ikke at skrue op for radioen, åbne vinduerne eller synge en sang. Eneste effektive hjælp mod akut træthed er en powernap på 15 -20 minutter.

* Du opdager, at du er ved at blive træt, ved at du f.eks. blinker ofte, har svært ved at fokusere, gaber eller ikke kan huske den sidste kilometer.

Udstyr til bilferien

Særlige anbefalinger, hvis du skal køre langt til feriemålet:

* Planlæg din kørsel inden turen: sørg for at være flere førere og indlæg pauser.

* Få syv-otte timers søvn, inden du tager afsted.

* Undgå så vidt muligt at køre sent om natten eller meget tidligt om morgenen.

* Er du træt alligevel så skift fører eller tag en powernap på 15-20 minutter. Det kan også hjælpe med kaffe eller læskedrik med koffein – men hjælper kun kortvarigt.

Se Havarikommissionens rapport om natulykker