Pladsen er blevet mere trang i det såkaldte udhængsskab hos Ankenævn for biler.
Udhængsskabet er den gabestok, bilforhandlere og værksteder ryger i, hvis de nægter at efterleve en afgørelse fra ankenævnet.
Som forbrugerorganisation kan vi kun opfordre til, at man ser efter, om et værksted eller en bilforhandler står i udhængsskabet
I september måned stod der 49 forhandlere og værksteder i udhængsskabet. Flere af virksomhederne står der dog mere end én gang, da de har flere sager.
Og stigningen af udhængte er ikke kun sket i år. I december 2017 stod der 33 virksomheder i udhængsskabet mod ’bare’ 21 på samme tid året før.
Genvej bliver en omvej
Hos FDM kalder advokat Casper Schad udviklingen for et skred.
”Selvom langt de fleste virksomheder respekterer afgørelserne fra Ankenævn for biler, har vi gennem de senere år set, at flere virksomheder nægter at følge nævnets afgørelser og dermed kommer i udhængsskabet. Det er en ærgerlig udvikling,” siger Casper Schad, og fortsætter:
Ankenævn for biler
- Behandler forbrugerklager af køb af biler på over 10.000 kr. og værkstedsregninger på over 1.500 kr.
- Der kan klages over alle bilforhandlere og værksteder, uanset om de er medlem af Ankenævn for biler
- Afgjorde i 2018 337 sager. Af dem fik forbrugerne helt eller delvist medhold i knap halvdelen af sagerne.
- Læs mere på www.bilklage.dk
”Ankenævnet skulle netop være en genvej til at få en uenighed afgjort. I stedet bliver det i flere tilfælde nu en omvej, hvor forbrugerne er nødt til at begynde forfra hos domstolene, hvis virksomhederne ser stort på afgørelserne. Sådan burde det ikke være.”
Læs også: Lidt flere klagesager ved Ankenævn for biler
Bliver ekskluderet
Af de 49 virksomheder, som i øjeblikket står i udhængsskabet, er 90 procent ikke medlem hos nogen af de brancheorganisationer, der er en del af Ankenævn for biler. Seks virksomheder er dog medlem hos Autobranchen Danmark og to hos Dansk Bilbrancheråd, der begge er en del af ankenævnet.
Hos Autobranchen Danmark, der repræsenterer bilforhandlere, værksteder og autolakerere, siger leder af medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation, Charlotte Brix Andersen:
”Vi vil ikke have medlemmer, der står i udhængsskabet, det fremgår også af vores vedtægter. Det er noget, vi tager meget alvorligt, og vi har en helt fast procedure for, hvordan vi håndterer medlemmer, der kommer i udhængsskabet. Sker det, tager vi kontakt til dem og beder dem efterleve nævnets afgørelse. Hvis ikke bliver de indstillet til eksklusion.”
Læs også: Tjekliste ved køb af brugt bil
Ifølge Charlotte Brix Andersen er tre af deres medlemmers sager på vej i domstolssystemet, mens to virksomheder er i gang med at efterlevet nævnets afgørelse. En sidste virksomhed er under afvikling.
Få hjælp af FDM til dit bilkøb:
Læs mere
Også hos Dansk Bilbrancheråd er der kontant afregning.
”Vi sætter stor pris på Ankenævn for biler, som vi bruger mange ressourcer på. Derfor tager vi det også meget seriøst og forventer, at vores medlemmer gør det samme. Vi kan ikke leve med, at medlemmer ignorerer afgørelser, der går dem imod. Så står man i udhængsskabet, skal man ekskluderes. Det står i vores vedtægter,” siger direktør i Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen.
Han påpeger, at Dansk Bilbrancheråd senest i september ekskluderede en medlemsvirksomhed på den baggrund. Ifølge direktøren ryger der årligt to til tre medlemmer på den konto.
Læs også: Sådan klager du over et værkstedsbesøg
Brug ikke udhængte virksomheder
Udhængsskabet er Ankenævn for bilers eneste sanktionsmulighed. Tilmed må virksomhederne kun stå i skabet et år, så skal de slettes igen.
Det betyder, at de udhængte virksomheder godt kan have set stort på afgørelser tidligere år.
”Som forbrugerorganisation kan vi kun opfordre til, at man ser efter, om et værksted eller en bilforhandler står i udhængsskabet. Er det tilfældet, fraråder vi, at man handler der. For kan man ikke stole på, at de respekterer og efterlever en afgørelse fra Ankenævn for biler, kan man heller ikke stole på, at de overholder andre aftaler,” siger Casper Schad.