Kampagne skal kortslutte myter om elbiler

Ny kampagne skal afkræfte fordomme og give danskerne lyst til at køre elbil. FDM står sammen med ministerier og Dansk Elbil Alliance bag.

Ny kampagne skal aflive myter om elbiler
Bilist

Elbiler dur kun i byerne, de taber hurtigt deres værdi, og så kan de ikke opfylde det daglige transportbehov.

Myterne om elbiler er både mange og sejlivede. Fælles for de fleste er dog, at de ikke har hold i virkeligheden.

faktisk er elbiler ikke bare grønnere end benzin- og dieselbiler. Ofte er de også billigere at køre i

Alligevel står de ofte i vejen for bilkøberen, der vælger at trække stikket til en elbil, når de står hos forhandleren.

Det skal en ny informationskampagne gøre op med. ’Sæt strøm til din bildrøm’, hedder kampagnen, der skal fremme fakta frem for myter om elbiler, og som FDM sammen med Transport- og Klimaministeriet og brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance er en del af.

Se kampagnen her - eksternt link

Fordomme står i vejen

”Vi støder ofte på fordomme og myter om elbiler. Det er ærgerligt, for faktisk er elbiler ikke bare grønnere end benzin- og dieselbiler. Ofte er de også billigere at køre i. Og så kan de nyeste uden problemer dække de flestes daglige kørselsbehov. Derfor er det ærgerligt, at fordomme og myter står i vejen for, at forbrugerne vælger elbiler til. Det vil vi gerne være med til at ændre med fakta og forbrugeroplysning om elbiler,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Læs også: FDMs stortest af alle elbiler 2019

Prøv en elbil

Udover at efterprøve myterne om elbiler giver kampagnen svar på nogle af de mange spørgsmål, forbrugerne ofte har til at køre elbil og den daglige brug af dem.

Eksempelvis kan man i små film på www.bildrøm.dk møde flere elbilister og høre om deres oplevelser med at køre på el. Det er også muligt at booke en prøvetur i en elbil.

Sådan bliver du elbilist

Fakta skal klæde forbrugerne på

Fra politisk side håber blandt andre klimaminister Dan Jørgensen (S), at den nye kampagne kan give danskerne klare svar på deres spørgsmål om elbiler.

”Det er vigtigt, at danskerne har tillid til og kan stole på, at tiltag, der gerne skal have et positivt klimaaftryk, rent faktisk også har det. Denne kampagne handler om at give danskerne mulighed for at træffe et oplyst valg - også når det kommer til elbiler. Det er vigtigt med trykprøvede fakta for de danske familiers hverdagsliv, hvis de går med elektriske bildrømme. Og så er det ikke mindst lige så vigtigt for klimaet,” udtaler Dan Jørgensen.   

Læs også: Overvejer du at købe en elbil?

Hos Dansk Elbil Alliance understreger man, at kampagnen ikke skal ses som en løftet pegefinger:

”Slet ikke. Formålet er at give danskerne bedre viden om elbiler, gøre det nemt at finde frem til faktabaseret information og punktere de mest sejlivede myter,” siger branchechef, Lærke Flader.

Læs også: Det koster det at lade en elbil