Ved du, hvem du køber bil af?

Inden du køber bil, er det vigtigt at få styr på, hvem du egentlig handler med. For du risikerer at stå med regningen selv, hvis du ikke ved, hvem du skal klage til over fejl på bilen

Ved du, hvem du køber bil af?
Bilist

Når du vil leje bil, booke hotel eller bestille flybillet, er det ret sandsynligt, at du kommer forbi en af de hjemmesider, der samler de gode tilbud ét sted. Det er mellemmænd, der formidler kontakten mellem køber og sælger. Det er vi efterhånden vant til, og salg af biler har også bevæget sig den vej.

Når først du har besluttet dig for, hvilken bil du vil købe, er der nemlig flere måder at få fat i den på. Den klassiske bilforhandler, hvor det er tydeligt, hvem du køber den splinternye bil af, er blot én af dem. Men andre konstruktioner eller mellemmænd kan gøre det svært at overskue, hvem du egentlig handler med.

Læs også: Flere klager til Ankenævn for biler

Hvis en kommissionær siger, at du ikke kan klage til ham, fordi bilen er solgt i kommission, er det ikke korrekt.

”Eksempler på formidlere er bl.a. Den Blå Avis og BilBasen, der formidler kontakten mellem køber og ejer, uanset om ejeren er erhvervsdrivende eller forbruger. Det kan være en fornuftig måde at købe bil på, og det kan være en god måde at bevare konkurrence på markedet. Men selvom de fleste handler forløber uden udfordringer, hører vi desværre fra folk, der ikke er klar over, hvem de har handlet med, eller hvad deres rettigheder er. Vi ser også, at nogle erhvervsdrivende ikke er opmærksomme på eller ligefrem vildleder køberne om reglerne ved et formidlingssalg”, siger jurist i FDM Sasa Vujovic.

Lad FDM tjekke slutsedlen

Klag det rigtige sted

Det betyder, at det kan være svært for dig at vide, hvem du skal klage til, hvis der opstår en fejl på bilen. Eksempelvis hvis du køber bilen ved et kommissionssalg.

”Hvis en kommissionær siger, at du ikke kan klage til ham, fordi bilen er solgt i kommission, er det ikke korrekt. Du er forbruger og har derfor altid to års reklamationsret over for kommissionæren. Det samme gælder, hvis en erhvervsdrivende fremstår som formidler, men ikke har givet oplysninger om, hvem han formidler salget af bilen for. Men bliver din klage uberettiget afvist, risikerer du dyre reparationer og i værste fald en ubrugelig bil”, siger Sasa Vujovic.

Så et af de første spørgsmål, du skal finde svar på, er derfor: „Hvem handler jeg med?“

Læs mere: FDMs guide til et trygt bilkøb

Kend din sælger – og din ret

Nedenfor er nogle af de måder, du kan købe bil på, og hvad du skal være opmærksom på ved handlen

Ny bil hos en forhandler

Hos forhandleren er der som regel ikke tvivl om, at du køber den nye bil af netop forhandleren. Han laver slutsedlen og sørger for at indregistrere bilen til dig. Det er også forhandleren, du skal reklamere til, hvis der er fejl eller mangler på den nye bil. Du har to års reklamationsret. Derudover har alle nye biler nybilsgaranti af varierende længde og indhold, så du kan ligeledes reklamere til garantigiveren.

Brugt bil hos en forhandler

Hvis forhandlerens navn står på slutsedlen, og der ikke er angivet, at bilen sælges for andre enten i kommission eller via formidling, så er forhandleren sælger. Det er brugtvognsforhandleren, du skal reklamere til. Du har to års reklamationsret.

Læs også: Gode råd til når du køber brugt bil hos forhandler

Formidlingssalg

Begrebet formidlingssalg bruges af forhandlere, der formidler kontakt mellem bilens ejer og køber og står for det praktiske i forbindelse med handlen. Det er på samme måde som med en ejendomsmægler, hvor det er klart for enhver, at man ikke køber huset af ejendomsmægleren, men med en bagvedstående ejer. Du køber altså bilen af ejeren og ikke af forhandleren.

FDM ser dog flere eksempler på, at ejeren ikke er nævnt på slutsedlen, eller at køberen ikke på noget tidspunkt er blevet orienteret om en anden ejer end forhandleren. Du har derfor svært ved at vide, hvem du skal klage til, hvis det bliver nødvendigt. Det kan være en måde, forhandleren forsøger at fraskrive sig ansvar på, og du skal være varsom. Ved formidlingssalg skal navnet på ejeren altid stå på slutsedlen. Men står der kun forhandlerens navn, og har du kun drøftet købet med forhandleren, er det forhandleren, du skal klage til. Fremgår ejeren af slutsedlen, og er du blevet oplyst om, at du køber bilen af en privat ejer, vil det være ham eller hende, der er ansvarlig for mangler på bilen.

Du skal som udgangspunkt reklamere til den forhandler, du har indgået aftale med, også selv om der er tale om formidling. Og du har to års reklamationsret.

Det betyder samtidig, at du skal være opmærksom, når du sælger din bil via en formidler, for du risikerer at blive sidestillet med en erhvervsdrivende og have ansvaret, hvis køberen reklamerer.

Læs mere: Få hjælp til bilhandlen hos FDM

Kommissionssalg

Ved kommissionssalg handler du med forhandleren, der har bilen i kommission for bilens ejer. Det er forhandleren (kommissionæren), der er den ansvarlige sælger. Du køber med andre ord bilen af forhandleren, som du også efterfølgende kan reklamere til, og du har to års reklamationsret.

FDM ser dog flere eksempler på, at forhandlere afviser reklamationer med henvisning til, at de alene er mellemmænd, eller at de har solgt bilen for en privat kunde. I disse tilfælde skal du som udgangspunkt fastholde reklamationen mod forhandleren.

Privat handel

Ved en handel mellem to private, der mødes hjemme i carporten og handler bil, er det ret åbenlyst, hvem der er sælgeren. Sørg dog for at se dokumentation på bilejerskabet og husk at undersøge, om der er restgæld i bilen. Desuden bør I omregistrere bilen sammen, inden den overdrages. Det gøres via SKATs hjemmeside med NemId. Benyt evt. FDMs slutseddel, som du og sælger skal udfylde og skrive under. Ved handel mellem private skal du klage til sælger, og evt. uenighed skal løses ved forhandling eller ved en domstol.

Læs også: Sådan køber du trygt bil privat