Tesla debuterer på en flot sjetteplads i årets udgave af FDMs AutoIndex-undersøgelse. Den måler bilejernes tilfredshed med 23 bilmærker, og ranglisten blev afsløret i Motor udgave 04/2020.
Placeringerne gives ud fra bilejernes vurdering af bilen, forhandleren og værkstedet samt en række andre spørgsmål om loyalitet over for bilmærket.
Læs mere: BMW ligger forrest i udvidet felt af bilmærker i AutoIndex 2020
Tesla klarer sig fint, hvad angår bil og loyalitet, men falder helt igennem i kategorierne forhandler og værksted.
God energi
Det nye bilmærke – i AutoIndex – adskiller sig markant fra de andre mærker på en række punkter.
På den positive side viser svarene fra ejerne, at støj i kabinen er lavere end gennemsnittet af de øvrige bilmærker. I positiv retning trækker også bilens sikkerhedsudstyr, designet, anerkendelsen hos andre bilejere og energiforbrug i forhold til andre biler.
På miljøvenlighed ligger mærket langt over alle andre, synes ejerne selv.
Længe på værksted
Til gengæld er ejerne ikke imponerede over forhandlerens villighed til at give rabat ved bilkøbet. Leveringstiden halter også, og forhandleren ligger noget under det samlede gennemsnit, når det gælder gennemgang af garanti og bilens funktioner ved levering.
Desuden kniber det med værkstedernes evne til hurtigt at løse mekaniske problemer.
Læs mere: Tesla taber pusten i elbil-paradis
Amerikanske Tesla-tæsk
I USA måler analyseinstituttet JD Power bilejernes tilfredshed ved at spørge til, hvor mange fejl, de oplever med bilen. Tesla er for første gang med i undersøgelsen, der kører på 34. år.
Gennemsnittet er på 166 fejl pr. 100 biler blandt de 32 bilmærker i den årlige undersøgelse.
Tesla ligger klart i bunden med 250 fejl pr. 100 biler. Næstdårligst er Land Rover med 228 fejl. Bilmærket er ikke med i AutoIndex, da der ikke sælges nok biler herhjemme til at skabe valide data.
Tesla-ejerne har bl.a. haft problemer med knirkelyde, vindstøj og infotainmentsystemet.
Dodge og Kia ligger i toppen i USA med 136 fejl pr. 100 biler.
Bliv medlem og få Motor