Kørecomputerne er mere optimistiske i elbiler, end de er i benzin- og dieselbiler. Det viser en undersøgelse foretaget af FDMs tyske søsterklub, ADAC. ADAC måler kørecomputernes angivne forbrug i biler uanset drivmiddel, og elbilerne viser forkert i stor stil.
I fossilbiler er forbrugsmålerne typisk konservative og viser endda i nogle tilfælde et lidt højere forbrug, end det der er bilernes reelle forbrug.
ADAC’s undersøgelse af elbiler viser derimod, at kørecomputerne i de elektriske køretøjer angiver et alt for lavt forbrug. Elbilerne bruger i virkeligheden op mod 25 pct. mere strøm, end hvad kørecomputeren viser. I ADAC’s undersøgelse af elbilerne medregnes dog ladetab, men det kan ikke forklare de store afvigelser.
Teslas optimistiske kørecomputer
De to biler, som har haft de mest optimistiske forbrugsmålere, er en variant af Tesla Model 3, der er Danmarks mest solgte elbil både i 2019 samt i år. Her viste den et forbrug, der var 25 pct. lavere end det målte forbrug. En anden Tesla Model 3 med mindre batteri havde en afvigelse på 18 pct. Næststørste optimisme finder man i en Seat Mii Electric, hvor bilen reelt bruger 21 pct. mere strøm, end kørecomputeren viser.
Ladetab er medregnet
Resultaterne er en opsamling af ADAC’s Ecotest, hvor der køres en særlig rute, som indeholder elementer fra WLTP-målingerne samt ADAC’s motorvejstest. Ruten er fast, og dermed kender man distancen, elbilen har kørt. Efterfølgende lades alle elbiler ved samme temperatur på samme lader. Her måles, hvor meget strøm der kommer på bilen, og dermed får man det reelle strømforbrug inklusive tab i bilens lader. Ladetabet vil typisk ligge omkring fem pct.
Læs også: Oversigt over alle tests af plugin-hybrider
Overraskende store afvigelser
Selv med ladetabet in mente er det mest overraskende, at ingen af elbilerne reelt viser, hvor meget strøm bilerne bruger, og at alle elbilerne pynter på forbruget. De upræcise forbrugsmålere er interessante, da mange elbilsejere deler deres forbrugstal online og sammenligner på tværs af bilmærker.
Den største forskel er mellem Tesla Model 3 Long Range og Kia e-Niro. Hvis begge bilers kørecomputer viser et forbrug på 150 Wh/km, så vil Kia e-Niro reelt have et forbrug på 165 Wh/km, mens Teslaen reelt har et forbrug på 188 Wh/km.
Sådan kontrollerer du kørecomputeren
Fejlvisningerne påvirker ikke bilens angivne rækkevidde, som på de fleste elbiler har vist sig at være konsistent, hvis kørselsmønsteret er stabilt.
Men hvis du vil undersøge, hvor præcis din forbrugsmåler er, så kan du kontrollere måleren ved at nulstille den og km-tælleren efter endt opladning til 100 pct. Derefter kan du køre, til batteriet er helt tømt og notere antal kilometer kørt og forbruget ifølge bilens forbrugsmåler.
Herefter skal du måle, hvor meget strøm der reelt kommer på bilen i forbindelse med ladningen. Det kræver, at du har en strømmåler, der kan måle strømforbruget i din ladestander. Herefter er det blot at dividere strømmængden med kilometerne og sammenligne med kørecomputerens beregnede forbrug. Så kan du se, hvor præcis netop din kørecomputer er.
Bilmodel |
Afvigelse |
Tesla Model 3 Long Range |
25% |
Seat Mii Electric |
21% |
Renault ZOE ZE50 R135 |
19% |
Renault ZOE ZE50 R110 |
18% |
Tesla Model 3 Standard Range Plus |
18% |
Nissan Leaf e+ (62 kWh) |
18% |
Jaguar i-Pace (2018) |
17% |
Mercedes EQC 400 4Matic |
16% |
VW e-up! (2018) |
16% |
Mini Cooper SE |
15% |
Audi e-tron 55 quattro |
14% |
Hyundai IONIQ Electric (2020) |
12% |
KIA e-Soul (64 kWh) |
12% |
BMW i3 120 Ah |
12% |
KIA e-Niro (64 kWh) |
10% |
Kilde: ADAC