En af Danmarks store ladeoperatører, Clever, sænker igen ’standerprisen’ på el på deres offentlige ladestandere. Dermed kan bilister, der ikke i forvejen har et abonnement, lade billigere ved firmaets standere.
Fra 1. oktober sænker Clever prisen fra 6 kr. til 3,50 kr./kWh for normal- og hurtigopladning, mens prisen på lynopladning, som er over 100 kW, falder til 5 kr./kWh.
Anden gang prisen sænkes i år
Det er anden gang i år, at Clever sænker prisen for opladning uden Clever-abonnement. 1. marts sænkede de prisen fra 8,75 kr. til 6 kr./kWh.
Dengang lød forklaringen fra kommunikationschef Henrik Skyggebjerg til FDM, at prisen hidtil havde været høj og derfor blev justeret, så den bedre passede til det gældende marked. Henrik Skyggebjerg ville dengang ikke afvise, at Clever ville sænke prisen yderligere. Det sker altså nu.
Hvad er der sket på syv måneder, siden I nu igen kan sænke prisen markant?
”Vi har oplevet en stor vækst i antallet af nye kunder og i trafikken på vores ladestandere, der overstiger vores prognoser. Det gør, at vi kan sænke prisen tidligere, end vi havde regnet med,” siger Henrik Skyggebjerg, der ikke vil afvise, at prisen kan komme længere ned.
Læs også: Stor ladeoperatør sænker prisen
Prisen har været for høj
FDM hilser Clevers lavere ladepriser velkommen.
”Som bilejernes forbrugerorganisation synes vi naturligvis, det er positivt, at priserne for ladning i det offentlige rum bliver sat ned, så elbilerne bliver mere konkurrencedygtige i forhold til fossile biler. Nu mangler vi bare, at de andre selskaber i markedet følger trop, så opladning bliver billigere,” siger chefkonsulent i FDM Ilyas Dogru med klar adresse til Danmarks anden store ladeoperatør, EON.
Behov for bedre roamingvilkår
FDM har tidligere efterlyst bedre roamingvilkår for forbrugerne, der længe har betalt overpris for opladning uden abonnement, hvis det overhovedet har været muligt. Tidligere tilløb til en egentlig roamingaftale er løbet ud i sandet, men med Clevers seneste prisnedsættelse håber FDM, at muligheden er blevet bedre.
”FDM så gerne at de to største ladeoperatører, EON og Clever, som tilsammen har over 3.000 ladepunkter i Danmark, bliver enige om en roamingaftale på tværs af selskaberne. Det vil betyde lavere priser og bedre lademuligheder for forbrugerne, der samtidig vil kunne nøjes med én ladebrik. I dag har hvert selskab sin egen ladebrik,” siger Ilyas Dogru.
Hos Clever er man lun på tanken om en egentlig roamingaftale selskaberne imellem.
”Både vi og teknikken er klar, og vi kan kun opfordre andre aktører til at gå med, så forbrugerne får adgang til direkte roaming,” siger Henrik Skyggebjerg til FDM.
Læs også: Sådan kan du lade din elbil i Danmark
EON: Vi ser tiden an
Hos Danmarks anden store ladeoperatør har man hverken prisjustering på vej eller et udkast til en roamingaftale med eksempelvis Clever liggende i skuffen.
”Det er kun godt, hver gang det bliver billigere at lade el- og plugin-hybridbiler, og hos EON ser vi hele tiden på vores priser. Men om vi også vil sænke dem, er for tidligt at sige,” siger kommunikationschef hos EON, Peter Bjerregaard, og tilføjer:
”I forhold til behov for bedre roamingmuligheder er vi meget enige med Clever. Vi taler med alle i branchen, og det er noget, vi arbejder hen imod. Men der er endnu et stykke til, at vi kan få enderne til at mødes, men mon ikke det kan lykkes?”
Læs også: Sådan finder du opladning til din elbil eller plugin-hybrid
Lavere priser afhænger af afgifter
Clevers nye lavere priser forudsætter imidlertid, at elafgifterne holdes i ro. Baggrunden er, at Bilkommissionen i sin første rapport anbefalede at afskaffe den lave afgift på såkaldt processtrøm. Den løber til og med 2021. Afgiften er i dag på godt 88 øre pr. kWh, som selskabet altså får godtgjort af staten.
”Det er vigtigt for mig at sende det klare signal, at priserne hviler på en forudsætning om, at afgifterne til opladning af bilerne i de kommende kritiske år fortsat er attraktive,” udtaler Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller, i en pressemeddelelse.
Henrik Skyggebjerg supplerer:
”Skal vi kunne tilbyde lave priser, er det vigtigt, at vi har de rigtige rammevilkår. Det er klart, at vælger man fra politisk side at hæve afgifterne uden at finde andre gode løsninger, er vi nødt til at hæve vores priser igen. Hvor meget må vi se, hvis det bliver aktuelt.”
FDM frygter også, at de nuværende afgifter forhøjes. Det vil sænke investeringslysten hos ladeoperatørerne.
”Derfor er det nødvendigt, at politikerne finder en løsning for forbrugerne, som fortsat kan nyde godt af lav elafgift, og at virksomhederne kan beholde refusionsafgift, så investeringslysten i ladeinfrastruktur holdes oppe,” siger han.