Bilpriser på rutsjetur: Se taberne og vinderne her

En helt ny måde at beregne bilafgifter på giver en række vindere og tabere. Vi giver dig tips til de biler, der bliver billigere med de nye afgifter. Og naturligvis også dem, som du skal købe som en tidlig julegave – en form for Black Friday for bilkøbere.

Der bliver travlt hos nogle af bilforhandlerne frem mod den 18. december.
Bilist

Der er gang i bilmarkedet lige nu. For selvom bilafgifterne generelt set er på niveau med afgifterne i 2020, så betyder et helt nyt afgiftssystem, at nogle biler bliver markant dyrere, mens andre falder i pris. Derfor vil den kommende uge bliver lidt a la Black Friday for bilkøbere med masser af slagtilbud!

Man skal også lægge mærke til, at alle priser, der er kommet ud indtil nu, viser konsekvensen af de nye afgifter. I baggrunden arbejder alle bilimportører på højtryk med at lave de reelle priser, du kommer til at se i butikkerne i 2021.

For selvom afgifterne stiger eller falder med et bestemt beløb, så skal prislisterne se logiske ud hos forhandlerne. Derfor vil mindre afgiftsændringer på op til 10.000 kr. kunne blive opslugt, når prislisten skal trimmes til.

Men der er biler, som bliver så meget dyrere eller billigere, at de fortjener lidt ekstra opmærksomhed her og nu. De biler, som står til at stige mest p.t., er så forskellige biler som den elektriske Porsche Taycan Turbo S, hvis afgift stiger med 242.000 kr., og en Toyota Yaris Hybrid,hvor afgiften bliver 53.000 kr. højere.

Vi har opdelt, hvordan de nye afgifter påvirker bilpriserne efter drivlinje. Så gå på opdagelse i teksterne og ikke mindst tabellerne herunder. Og hold øje med bilmærkernes hjemmesider den kommende uge. Black Friday-feberen kommer til at rase med lagerbiler, kampagnemodeller og her-og-nu-tilbud. 

Få FDM-rådgivning

Elbilerne får generelt lavere afgift fremover. Kun de dyreste elbiler bliver dyrere med de nye afgifter.

Sådan påvirkes afgiften på elbiler

Grundreglen er, at alle elbiler, som koster under 510.000 kr., bliver fritaget for afgift . Det er godt for den almindelige bilkøber, for det betyder, at afgiften forbliver 0 kr. eller falder en anelse. Det betyder også, at Tesla Model 3 fortsat vil være en attraktiv bil på det danske marked. Ligesom Hyundai Kona, Kia e-Niro og VW ID.3 fortsat sælges med 0 kr. i afgift. 

Er elbilerne dyrere, så falder afgiften et stykke ad vejen, eksempelvis vil en VW ID.4 1st Max falde 18.000 kr. Men når elbilerne bliver rigtig dyre, så stiger afgiften igen. Mest markant for markedets dyreste elbil, Porsche Taycan Turbo S, der stiger med 242.000 kr. Den og Audi e-tron er interessante at handle før den 18. december. 

Teksten er redigeret januar 2021, tidligere stod der at elbiler der koster under 485.000 kr. var afgiftsfritaget.

Se, hvordan afgifterne påvirker ELBILERNE (klik for at åbne tabel)
Bilmodel Pris 2020 Pris 2021 Forskel
Jaguar I-PACE 320 S 569.900    532.828    -37.072
VW ID.4 1st Max 489.996    472.313    -17.683
Hyundai Kona Electric 64 kW Essential 294.995    294.995    0
VW ID.3 Business 354.995    354.995    0
VW ID.4 1st 399.995    399.995    0
Jaguar I-Pace 400 HSE 816.000    835.721    19.721
Audi e-tron Prestige 55 quattro 749.990    771.969    21.979
Porsche Taycan 4S 972.458    1.037.048    64.590
Porsche Taycan Turbo S 1.791.680    2.034.052    242.372

 

Sådan påvirkes afgiften på plugin-hybrider

De billigste plugin-hybrider kommer til at undgå en afgiftsstigning, men allerede, når prisen passerer 260.000 kr., vil der komme afgift på bilen. Afgiften stiger lidt for de mellemdyre plugin-hybrider som VW Golf e-Hybrid, mens den falder på de dyrere modeller som VW Passat GTE. Det er interessant, fordi de begge har samme tekniske pakke.

Ford Kuga er den mest solgte plugin-hybrid i 2020, og her kommer priserne til at stige mellem 8.000 og 26.000 kr. afhængig af udstyrsniveauet. Det er relative små stigninger, som sikrer, at plugin-hybriden fortsat økonomisk er interessant for mange danske bilkøbere.

Da afgiftsmodellen for plugin-hybrider adskiller sig markant i forhold til det gamle afgiftssystem, så stikker afgifterne helt af og bliver uforudsigelige for de dyreste modeller. Eksempelvis falder afgiften på en Audi A6 med over 142.000 kr., og på en Porsche Panamera falder afgiften helt afsindige 591.000 kr. Højeste stigning, vi har set, tilfalder også en Porsche med 83.000 kr., mens afgiften på en Toyota RAV4 plugin-hybrid kommer til at stige med 75.000 kr. Det gør den interessant at handle til gamle afgifter! 

Se, hvordan afgifterne påvirker PLUGIN-HYBRIDERNE (klik for at åbne tabel)
Bilmodel 2020 afgifter 2021 afgifter Forskel
Porsche Panamera 4 E-Hybrid 1.915.034    1.324.001    -591.033
Audi A6 Limousine Sport Prestige 50 TFSI e 649.990    507.908    -142.082
VW Passat GTE Variant Plus Pro 425.494    382.644    -42.850
Skoda Superb Combi iV PLUS 1.4 TSI  449.995    411.135    -38.860
Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium aut.  288.615    296.612    7.997
VW Golf e-Hybrid Style 319.995    343.724    23.729
Peugeot 508 SW Allure Pack HYBRID 225 aut. 334.990    368.338    33.348
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid H3 Premium 452.585    527.419    74.834
Porsche Cayenne E-Hybrid 1.523.336    1.606.122    82.786

 

Toyota Yaris Hybrid bliver hårdt ramt af de nye afgifter, da den ikke længere får et stort fradrag for lavt brændstofforbrug.

Sådan påvirkes afgiften på hybridbilerne

Generelt bliver hybridbilerne dyrere. Det skyldes, at de under det gamle afgiftssystem fik et stort fradrag for en god brændstoføkonomi. Den slår ikke igennem på samme måde i det nye afgiftssystem, der mere er baseret på bilernes værdi og deres CO2-tal. Det rammer især de af Toyotas modeller, der kører længst på literen. Her er Toyota Yaris topscorer med en øget afgift på 53.000 kr.

Men også Hyundais hybridmodeller kommer til at stige i pris, og derfor er stort set alle hybrider interessante at købe til 2020-afgifter, hvis man kan nå det. Det bliver spændende at se, hvordan især Toyota kommer til at håndtere priserne på Yaris Hybrid fremadrettet.   

Se, hvordan afgifterne påvirker HYBRIDBILERNE (klik for at åbne tabel)
Bilmodel 2020 afgifter 2021 afgifter Forskel
Toyota RAV4 2.5 Hybrid H3 Comfort 4x2 442.990    451.494    8.504
Hyundai Kona Hybrid 1.6 GDi Advanced aut. 274.995    289.246    14.251
Toyota C-HR 1.8 Hybrid C-LUB 314.990    331.640    16.650
Hyundai Ioniq Hybrid 1.6 GDi Premium aut. 279.995    301.846    21.851
Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid H3 Smart 311.990    340.893    28.903
Toyota Yaris 1.5 Hybrid H3 Vision 207.490    259.991    52.501

 

Sådan påvirkes afgiften på dieselbilerne

De to mest tydelige tabere i afgiftsrouletten er hybridbilerne og dieselbilerne. Dieselbilerne har været meget udskældte i den offentlige debat, men byder også på god brændstoføkonomi. Det gør dem også interessante at handle på 2020-afgift. Især Peugeots modeller risikerer stigende priser i det nye år. Det gælder især for Danmarks mest solgte bil gennem de sidste par år, Peugeot 208, hvor afgiften stiger med 24.000 kr. 

Men også Ford Fiesta med dieselmotor stiger kraftigt i afgift, og det understreger, at dieselbilerne har fået store fradrag for pæne forbrugstal tidligere. Nu bliver de ramt af, at fradragene fremadrettet primært kommer elbiler og plugin-hybrider til gode. Og at dieselbilerne bliver beskattet af prisen, der typisk er højere end benzinvarianterne, samt en afgift på CO2.  

Se, hvordan afgifterne påvirker DIESELBILERNE (klik for at åbne tabel)
Bilmodel 2020 afgifter 2021 afgifter Forskel
Ford Focus St.car 2.0 EcoBlue 150 hk ST-Line aut.  323.390    324.743    1.353
Peugeot 2008 Edition:210+ Hdi 130 aut. 283.990    296.308    12.318
Skoda Octavia Combi Style 2.0 TDI aut. 344.000    357.333    13.333
Ford Fiesta 1.5 TDCi 85 hk Titanium 155.990    175.290    19.300
Peugeot 508 SW Allure Pack BlueHDi 130 aut. 319.990    339.596    19.606
Peugeot 3008 First Selection BlueHDi 130 aut. 379.990    400.597    20.607
Peugeot 208 Edition: 210+ Hdi 100 184.990    208.491    23.501

 

Sådan påvirkes afgiften på benzinbilerne

Ser man bort fra luksusbiler som Porsche Cayenne Turbo, der kommer til at stige 82.000 kr., så bliver afgifterne på benzinbilerne ikke påvirket i særlig høj grad. Enkelte biler kommer til at falde i afgift, men faldene er små. I mange tilfælde er afgiftsændringen så lille, at den kan blive opslugt, når bilimportørerne offentliggør deres prislister med 2021-priser. 

De biler, der kan være interessante at købe før den 18. december, er mikrobiler som Toyota Aygo, hvor afgiften kommer til at stige med 10.000 kr. Samme afgiftsstigning ses på dens søstermodel Peugeot 108. Men selv efter stigningerne vil mikrobilerne fortsat være de billigste biler på markedet, og dermed også de billigste biler at eje. Men står du overfor at skulle skifte til en ny mikrobil nu, så er det med at slå til.  

Se, hvordan afgifterne påvirker BENZINBILERNE (klik for at åbne tabel)
Bilmodel Pris 2020 Pris 2021 Forskel
Audi A4 Avant Prestige Plus 40 TFSI 469.990    463.795    -6.195
Toyota Yaris 1.5 T3 Vision 178.990    173.640    -5.350
VW Touran 1.5 TSI Comfortline Family aut. 338.496    339.798    1.302
Peugeot 208 Active+ PT 75 149.990    154.343    4.353
Hyundai i30 5-dørs 1.0 T-GDi Essential aut. 239.995    244.690    4.695
Skoda Karoq 1.5 TSI Celebration aut. 375.000    380.160    5.160
VW Passat Variant 1.5 TSI Elegance Pro aut. 407.995    415.000    7.005
VW Golf 1.5 TSI Life aut.  305.996    313.099    7.103
Toyota Aygo X-press 106.990    117.091    10.101
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium  175.190    187.143    11.953
Porsche Cayenne Turbo 2.713.545    2.796.000    82.455