Da elbilen Renault Fluence kom på markedet i 2012, mente producenten, at det var smart, at bilens batteri kunne udskiftes i stedet for at være en fast del af bilen. Men kunderne bed ikke på, og salget stoppede efter godt et år.
I stedet fandt Renault på en model, hvor kunder købte bilen, men leasede batteriet, så man blot kunne få det skiftet, når ladekapaciteten blev for ringe. John Valeur benyttede sig af tilbuddet og købte i 2015 en Renault Fluence.
Fire år senere ønskede han at få batteriet udskiftet, fordi han mente, at det ikke havde en ladekapacitet på mindst 75 procent, som leasingselskabet lovede.
Han fik batteriet testet hos en autoriseret Renault-forhandler, der målte batteriets såkaldte „state of health“ til at være 76 procent. Da batteriet ikke skulle udskiftes, måtte han selv betale knap 5.000 kr. for testen.
”Men det gav ikke mening for mig, for bilen kørte slet ikke så langt på en opladning, som den plejede. Der var noget galt”, fortæller John Valeur.
Fik nyt batteri
Få hjælp af FDM
FDMs rådgivning er kun for medlemmer. Så meld dig ind i dag, så kan du få personlige råd og vejledning.
Du er også velkommen til at kontakte os inden for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med dit spørgsmål.
Han henvendte sig til FDM, der lavede en test af batteriets ladekapacitet.
”Problemet er, at batteriets state of health ikke siger noget om ladekapaciteten, hvilket mange tit forveksler. Så vi måtte lave en test, hvor vi sikrede, at der ikke var andre fejl på bilen, og herefter kunne vi overvåge og måle den reelle energi, der kunne tilføres batteriet. Vi kørte det fuldt opladede batteri fladt tre gange og foretog tre opladninger for at beregne en gennemsnitlig ladekapacitet”, forklarer afdelingsleder i Teknisk Rådgivning i FDM Lone Otto.
Batteriets ladekapacitet var angivet til 22 kWh, men i testen kunne FDM kun tilføre 15 kWh, svarende til 68 procent. Altså et stykke under de 75 procent som lovet i leasingaftalen.
”De overholdt ikke deres egne betingelser. Så det lykkedes os at hjælpe John Valeur, så batteriet blev udskiftet uden beregning, og han fik også refunderet udgifterne til test af batteriet. Vi har modtaget flere henvendelser fra medlemmer med lignende udfordringer, så vi er glade for udfaldet”, siger jurist i FDM Jannik Hermansen.
Læs mere: Sådan vælger du værksted til din elektriske bil
Svært for elbilejere
Der findes ikke en standardiseret måde, hvor man kan måle og sammenligne kapaciteten af el- og hybridbilers batterier, og mange forveksler begreberne.
”Det viser denne sag jo også, for John Valeur blev afvist med henvisning til batteriets state of health, men det er ladekapaciteten, der omtales i leasingkontrakten”, siger Lone Otto, der påpeger, at problematikken er vigtig for alle elbilejere.
FDM tester ikke elbilers batterier, men kan i den enkelte sag prøvekøre bilen og beregne batteriets ladekapacitet.
”Vi hjælper naturligvis medlemmer med elbiler lige så meget som alle andre, for det er et kompliceret område. Den viden har vi for bilejerne, der kan benytte FDMs rådgivning, hvis de f.eks. er i tvivl om, om batteriet er som lovet”, siger Lone Otto.
Kend dit batteri
Over tid vil der ske en degradering af elbilens batteri, og det vil ikke have samme kapacitet, som da det var helt nyt. Dermed kan du som elbilejer opleve, at bilens rækkevidde bliver kortere med tiden.
Her er tre begreber, du bør kende.
Ladekapacitet: Den mængde energi (kWh), der kan tilføres batteriet ved en fuld opladning.
State of charge (SOC): Procentdel energi, der er tilbage, inden batteriet løber tør for strøm.
State of health (SOH): Degradering af batteriet, der siger noget om udnyttelsen ift. bl.a. temperatur, battericellernes afladning og interne modstand, der opstår pga. slid. Beregningen afhænger af producentens metode.
Har du brug for rådgivning?
Hvert år får FDM Rådgivning mere end 50.000 henvendelser fra medlemmer. Uanset om du kontakter os om en parkeringsbøde eller en bilhandel, får du samme gode rådgivning af FDMs eksperter.
Vi tager udgangspunkt i dig og i din konkrete situation. FDM hjælper dig med dine rettigheder som bilist.