Det myldrer frem med spændende, nye elbiler her i begyndelsen af 2021. Med vished om afgifterne på elbiler de næste mindst fem år er danske bilimportører nu gået i gang med at rulle mange nye modeller ud til danskerne.
Og da elbiler op til ca. en halv mio. kroner er helt fri for registreringsafgift, er de priser, vi her kan præsentere, rigtig interessante, særligt bilernes halvhøje pris ab fabrik taget i betragtning.
VW ID.4
VW ID.4, som en er crossover-udgave af ID.3, har nu fået sat danske prisskilte på. Og prisen for billigste version er overraskende lav i forhold til, hvad ID.3 koster, og hvad de særlige ID.4 1st-versioner blev solgt til.
Billigste ID.4 koster 320.000 kr. Det gælder en udgave med 148 hk og ID.-familiens mellemste batteri på 52 kWh, der giver en officiel rækkevidde på 348 km. Med 170 hk er prisen 10.000 kr. højere. Med det store batteri (77 kWh/522 km) begynder prisen ved 375.000 kr. for ’Life’-udstyr og 204 hk. Dyreste version kaldet Max koster 445.000 kr. Med mellemste batteri kan bilen lade med 7,2/100 kW og med det store med 11/125 kW.
I alt ni udgaver af ID.4 tilbydes i første omgang til levering fra marts. Senere på året introduceres den sportslige ID.4 GTX, der har kraftigere motor og firehjulstræk.
Skoda Enyaq
ID.4’s søsterbil hos Skoda, Enyaq, kommer til kunder til maj, og her begynder priserne ved 299.000 kr. for en version kaldet '50' - altså ca. 20.000 mindre end ID.4. Men så er varmepumpe f.eks. ikke standard. Som hos VW-søsteren er grundprisen med 51 kWh-batteriet og 148 hk.
Model 60 (58 kWh-batteri netto, 412 km og 179 hk) koster fra 320.000 kr., mens 80-udgaven med det største batteri (77 kWh netto batteri, 536 km, 204 hk) fås fra 370.000 kr. Det koster 20.000 kr. at opgradere 60- og 80-modellerne fra 50 til 100/125 kW DC-lader. Med i de 20.000 kr. er også varmepumpe, navigation, varme i forsæder m.m.
I modsætning til VWs syv faste modelvarianter skal man hos Skoda tilkøbe i nogenlunde løs vægt. En pakke med varme i rattet, adaptiv fartpilot, 'side assist' og 'travel assist' koster i omegnen af 11.000-12.000 kr. Samlet kan man nemt komme til at give 50.000 kr., hvis man bliver fristet af de mange udstyrspakker. Og hvis bilen ikke skal være 'Energy Blue', kommer der 5.000 kr. oveni til metallak.
Citroën ë-C4
Citroën er klar med en ny generation C4, og blandt modellerne er den rent elektriske ë-C. Den er prissat til 250.000 kr. med Live-udstyr, som usædvanligt ikke inkluderer nødbremse.
Feel-udgaven koster 275.000 kr., mens Shine står til 315.000 kr. En topudstyret Shine Sport koster indtil videre ligeledes 315.000 kr. Alle udgaver har 50 kWh-batteri med en officiel rækkevidde på op til 350 km.
Hyundai Ioniq
Og så har Hyundai sænket prisen på Ioniq i grundudgaver betydeligt. Billigste model er faldet 30.000 kr., så en skrabet Go-version koster 230.000 kr. En Go Plus med mere udstyr koster nu 250.000 kr. – også et fald på 30.000 kr.
Der er tale om ’Begrænset antal. Tilbuddet gælder så længe lager haves’. Hvor længe det er tilfældet, er uvist. Det er også uklart, hvorfor prisen falder – ud over at konkurrencen skærpes, nye relativt billige modeller kommer til, og bl.a. Nissan Leaf er blevet væsentlig billigere.
Hyundai kalder kampagnen ’elektrisk slutspurt’, hvilket åbner for muligheden, at Ioniq er på vej til at udgå, i hvert fald som elbil. Bilen er kun fem år gammel, så det er lidt tidligt, selv for en koreansk model. Men det er ikke utænkeligt, da en ny og væsentlig mere avanceret elbilfamilie er på vej til sommer i form af Ioniq 5. Det kan være, at Hyundai vil gøre rent bord, så der ikke er en gammel Ioniq uden et ciffer efter. Det er også muligt, at prisfaldet blot skal sikre prismæssig afstand til Ioniq 5.
Nissan Ariya
Nissans ID.4-konkurrent, Ariya, kommer først ud til danske kunder om ca. et år, men den danske importør har nu indikeret start- og slutpriser.
Billigste Ariya (forhjulstræk, 340 km rækkevidde) vil formentlig koste omkring 360.000 kr., mens topmodellen (firehjulstræk, 460 km) vil lande lige under 500.000 kr. Med det udgangspunkt vil en tohjulstrukket udgave med 500 km rækkevidde efter Motors vurdering fås for ca. 420.000 kr.
Nissan antydede Ariya-priserne inden, at VW havde annonceret sine ID.4-priser, så det kan ende med, at Ariya får startpriser nærmere de 325.000 kr.
Ford Mustang Mach-E
Ford begynder leveringen af sin interessante Mustang Mach-E til sommer, og her er alle priserne klar. Billigste udgave fås for 400.000 kr. For de penge fås en baghjulstrukket crossover med 265 hk og 440 km rækkevidde. Med 289 hk og en enorm rækkevidde på 610 km stiger prisen blot til 440.000 kr. Denne variant ventes at blive den mest efterspurgte.
Med firehjulstræk koster Mach-E 440.000 kr. (265 hk/400 km) og med større ydelse og længere rækkevidde (346 hk/540 km) 480.000 kr.
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz begynder til marts at levere EQA. Den findes indtil videre kun i én udgave kaldet 250. Det er en forhjulstrukket model med 190 hk og 426 km rækkevidde, som koster 400.000 kr. Der kan bl.a. tilvælges en førerassistentpakke til 12.000 kr. og en Premiumpakke Plus til 40.000 kr.
Senere kommer en udgave med en rækkevidde på over 500 km og en med firehjulstræk og 270 hk. Disse versioner er ikke prissat.
Tesla Model 3
Teslas Model 3 er ikke ny, men her er der fra 2021 sket prisændringer – mest i nedadgående retning. Grundmodellen, Standard Range Plus, som står for 30 procent af salget, koster uændret 384.000 kr. Den mere populære Long Range (60 pct. af salget) er faldet godt 20.000 kr. til 449.000 kr. Topmodellen Performance er blevet 33.000 kr. billigere og fås nu fra 484.000 kr.
Audi E-tron GT
Audi E-Tron GT Quattro, der kan bestilles fra 18. februar og leveres fra maj, koster fra 930.00 kr.. Den heftige RS-udgave begynder ved 1.420.000 kr.
AC-opladning med op til 11 kW i begge sider er standard, mens 22 kW kan tilkøbes. Lynladning er muligt med op til 270 kW. Officiel rækkevidde er op til 479 km for standard-modellen og op til 465 km for RS.
Porsche Taycan
Porsche er klar med en billigere udgave af Taycan. Efter Taycan Turbo S, Taycan Turbo og Taycan 4S kommer til marts en grundmodel blot kaldet Taycan og ’kun’ med baghjulstræk og uden ’Turbo’. Dermed dykker startprisen fra 1.050.000 til 750.000 kr.
Prisen gælder en udgave med 326 hk (408 hk kortvarigt) og en officiel rækkevidde på 431 km. Med det lidt større batteri (484 km) og 380/476 hk er prisen 800.000 kr. Også disse udgaver kan lade med op til 225/270 kW, mens 22 kW indbygget lader koster ekstra. Med lynladningen kan begge batterier lades op fra 5 til 80 procent på 22 min.
Ny afgifter vedtaget 9. februar
Selv om de nye bilafgifter, som særligt begunstiger elbiler, netop er vedtaget 9. februar, vil de teknisk set først træde i kraft til sommer. Derfor skal bilforhandleren være indstillet på at lægge ud for den ekstra afgift, der skulle være indført 1. januar 2021.