Bilkøbere kan nu igen trygt skrive slutsedlen under uden at frygte uventede ændringer i loven om nye bilafgifter.
Regeringen og dets støttepartier, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, vedtog 9. februar endeligt loven om ændring af registreringsafgiften for person- og varebiler.
Loven har dog virkning fra 18. december 2020, hvor lovforslaget blev fremsat, efter at partierne tidligere i december var blevet enige om en aftale, der skal sikre 775.000 grønne biler på vejene frem mod 2030.
Fremover beregnes registreringsafgiften ud fra bilernes CO2-udledning og bilernes værdi. Samtidig ændres det såkaldte skalaknæk, mens der ryddes op i afgiftsjunglen af fradrag og tillæg.
Læs også: Sådan beregnes de nye bilafgifter
IT-system først klar til sommer
At loven har været undervejs i knap to måneder, har imidlertid skabt en usikkerhed blandt mange forbrugere. Dels har nogle frygtet, at ændringer undervejs ville gøre deres nye bil dyrere, dels kan Motorstyrelsens IT-system først til juni håndtere de nye bilafgifter.
Det betyder, at der indtil da skal betales den oprindelige registreringsafgift, noget der især rammer elbiler. Først til sommer vil den såkaldte mellemfinansiering blive korrigeret af Motorstyrelsen.
Uklarhederne fik i januar FDM til at opfordre bilkøbere til at vente med at købe ny bil.
Læs også: Se de nye afgifters tabere og vindere
Ny afgift skal opkræves korrekt
”Derfor er det godt for både forbrugerne og branchen, at loven nu er endelig på plads, og at der er styr på mellemfinansieringen. Det betyder, at bilkøberne igen kan købe en ny bil uden at skulle bekymre sig om ændringer i afgiften. Det vil skabe en tiltrængt ro på markedet,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, og tilføjer:
”Med loven vedtaget ligger ansvaret nu på Motorstyrelsens skuldre for at få deres systemer på plads senest 1. juni. Det har vi en forventning om sker, ligesom vi har en forventning om, at man hos bilforhandlerne får opkrævet og afregnet den korrekte registreringsafgift hos forbrugerne. Tidligere har vi set, at den såkaldte genberegning har ført til uenigheder, hvor bilkøbere har betalt mere i registreringsafgift, end der blev betalt ind til Skat,” siger Torben Lund Kudsk.
Læs også: Se om du skal have registreringsafgift retur
Skaber tiltrængt ro i bilbranchen
Også hos Bilbranchen i DI er man glade for, at loven nu er vedtaget.
”Det er dejligt, at loven nu endelig er på plads. Både for forbrugere og bilbranchen er de nye afgifter med lavere beskatning af de grønne biler, løbende opkrævning og samlet set også en lavere afgift bedre end dem, de afløser. Det kan vi kun være tilfredse med. Det betyder, at der efter flere års slingrekurs om bilafgifterne nu kan komme ro i branchen,” siger branchedirektør i Bilbranchen i DI, Thomas Møller Sørensen.
Skal du købe ny bil?