Det personlige præg og beskyttelse af bilens lak betyder meget, når folk vælger at få folieret deres bil. Læs her, hvorfor tre bilejere har valgt at betale flere tusinde kroner for at ændre bilens udseende. Og se flere billeder af bilerne i galleriet i bunden af artiklen.
Lars Nissens VW Polo GTI
Hvorfor valgte du at foliere bilen?
Jeg ville gerne købe bilen, da den var til salg i 2019, men forhandleren havde den kun med skrigrød på panelet ved konsollen og gearstangen og på dørhåndtagene. Den farve ville jeg ikke have, og det var for dyrt at skifte interiøret. Så forhandleren foreslog at foliere den, så den fik en matgrå metalfolie på, og så købte jeg bilen.
Hvilke overvejelser havde du inden?
Jeg havde ikke så mange. Jeg vidste bare, at jeg ikke ville have en bil med den røde farve indeni. De havde solgt mig tre biler før, så de gik med til at få farven ændret.
Hvad synes du om resultatet?
Hver dag jeg sætter mig ind i bilen, er jeg imponeret. Det ser rigtig godt ud, og det kan holde til, at mine to børn indimellem sætter fødderne op på panelet. Et enkelt sted kan man se, at bilen har været rød, men det er ikke særlig synligt, og det er ikke noget, jeg lægger mærke til. Jeg har planlagt at få nogle detaljer på lakken dækket med folie. Min bil er sort, og jeg vil have „Keep s’myelin“ skrevet med matsort. Jeg har sklerose, og det er en reference til myelin, der er et stof, der beskytter nerverne, men som bliver nedbrudt, når man har sygdommen. Det skal ikke være tydeligt, men skal kunne ses, så folk måske vil spørge til, hvad det betyder, når de kommer tæt på bilen.
Hvad kostede det?
Det var en del af bilens pris, så det ved jeg ikke.
Mie Strømbergs Tesla 3 Performance
Hvorfor valgte du at foliere bilen?
Jeg købte en sort model i december 2019, men det var meningen fra starten, at jeg ville have en anden og mat farve. Jeg ville gerne have en bil, der skiller sig ud og har et cool og råt udtryk. Derfor har jeg fået den folieret i en mat metallicgrå, hvor logoet er rødt.
Hvilke overvejelser havde du inden?
Jeg havde set flere biler med det matte look, og jeg var nysgerrig på, hvordan det fungerede, så jeg spurgte en bekendt, og han fortalte mig om foliering. Jeg søgte på nettet og fandt en Tesla med rødt logo, som jeg også har valgt at få. Det er primært af æstetiske årsager, jeg har fået det gjort, men det er samtidig også min første helt nye bil, så det er også med henblik på at beskytte den, så den står pænere, når jeg engang vælger at sælge den. Jeg ved ikke, hvornår jeg vil af med den, men inden da kunne jeg godt finde på at foliere den igen i en anden farve.
Hvad synes du om resultatet?
Det er blevet megafedt. Det er overraskende godt, og man kan stort set ikke se, at den er folieret. Der er nogle steder bagpå, hvor jeg har ramt den med noget bagage, så der er kommet nogle småhuller, hvor man kan se den sorte lak indenunder. Jeg havde håbet, det havde holdt lidt længere, men det er på den anden side en bil, der bliver brugt, så det er bare sådan, det er.
Hvad kostede det?
16.000 kr.
Lasse Ravns Citroën Ë-C4
Hvorfor valgte du at foliere bilen?
Bilen er helt ny, og det er første gang, jeg har købt en helt ny bil, så det er for at beskytte lakken mod stenslag og ridser og mod insekter og ætsninger fra fugleklatter. Men jeg er også meget pertentlig med rengøring, og jeg vasker selv min bil i hånden ofte. Bilen var sort, og det har overrasket mig, hvor svært det er at holde en sort bil ren. Man kan se alt snavs og kalkpletter meget tydeligere, end jeg kunne på min forrige bil, der var grå. Her hjælper folieringen med en anden farve, for nu er det ikke så tydeligt, når den er beskidt.
Hvilke overvejelser havde du inden?
Jeg vidste, at jeg ville have den folieret. Der var mange muligheder, og jeg nåede at ombestemme mig fem gange. Det skulle være en fed farve, og jeg endte med en Satin Metallic Hope Green – sådan en slags armygrøn med metal. Hele bilen er pakket ind, og der er lavet små detaljer på dørene inde i bilen.
Hvad synes du om resultatet?
Der er mange detaljer og krummelurer på bilen, så det er imponerende, det kan lade sig gøre. Det er blevet en helt anden bil, og man ser konturerne helt anderledes. Folk synes, den er megafed. Når jeg køber en ny bil igen engang, så vil jeg gøre det igen. Men jeg kan måske også finde på at ændre farven på denne om tre-fire år.
Hvad kostede det?
19.000 kr.
Derfor får folk folieret deres bil
Jan Saugmann, der er carwrapper og montageleder hos RTT i Søborg, forklarer her, hvorfor folk vælger at få folieret deres biler, og hvad det er, kunderne ønsker, når de henvender sig til firmaet.
Hvorfor giver det mening at foliere sin bil?
Folk vælger tit foliering for at få deres eget personlige præg på bilen, og når forhandleren ikke kan levere den ønskede farve. Desuden beskytter folien lakken mod slid, og så gør den, at lakken ikke falmer. Så er der også dem, der skifter farve på bilen, fordi det typisk er billigere at få sat folie på end at købe en omlakering til bilen.
Hvor meget bliver bilen beskyttet med folie?
Folien beskytter mod småridser og vaskeridser og også stenslag. Det er mest helt nye biler, som folk lige har købt, der beskyttes eller får ny farve, heriblandt en stor del leasingbiler, fordi folk vil undgå en stor ekstraregning, når de afleverer bilen igen. Vi ser også en stigende interesse fra folk, der ønsker bilen fuldindpakket eller delvis indpakket med stenslagsfolie, også kaldet Paint Protection. Det er en klar, blank folie, der er betydelig tykkere og mere modstandsdygtig mod stenslag. Man beholder bilens originale farve, men får en bedre beskyttelse.
Hvad er trenden i øjeblikket?
Vi oplever en stor efterspørgsel på at få lavet bilens medfødte kromlister om til et blankt, sort look. Det gælder bl.a. rudelister, tagrælinger og frontgrill. En del bilejere ønsker også at få ændret farven i kabinen. Her gælder det midterkonsol, kabinelister og lister i dørbeklædning, der er specielt populært lige nu. Der er mange, som vælger at få pakket bilen ind med farver, som har en mat lak/satinlak i stedet for den blanke lak. Trenden er også stigende inden for beskyttelsesfolie monteret på læssekant og indstigningspaneler. Her beskytter folien mod daglig slitage og ridser.
Der er også de mere specielle opgaver. Vi har netop en Porsche inde, som skal dekoreres og have udsmykning, så den ligner en tro kopi af en racerbil fra 1974. Design bliver udført af vores grafiske afdeling, der har stor erfaring inden for design til biler og varevogne.
Førhen så vi mange, der ville have skiftet farve på taget eller have pakket deres sidespejle ind. Det ser vi ikke så meget mere, da bilfabrikkerne selv er begyndt at sælge biler med forskellige farvekombinationer.
Hvad koster det?
Priserne på en fuldindpakning med folie varierer meget i forhold til bilmodel og farvevalg. En almindelig personbil som VW Golf eller Audi A6 koster typisk 16.000-17.000 kr. Prisen er for de udvendige lakerede dele på en bil. Med stenslagsfolien er prisklassen en anden, da den er meget dyrere, og monteringstiden er længere pga. påføringsmetoden. Prisen bliver udregnet efter kundens valg af dele på bilen, der skal beskyttes.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om biler.