Guide til det vigtigste ekstraudstyr

Ofte er det kun pengepungen, der sætter grænsen for, hvor meget ekstraudstyr du kan vælge på en ny bil. Men hvad er bare sjovt at have, og hvad bliver du glad for på hver tur? Følg vores guide.

Imponerende kabine i DS 9
Bilist

Når du køber ny bil, er listen over ekstraudstyr ofte lang som en smørrebrødsseddel og mindst lige så fristende. Hvem vil ikke gerne have køling i sæderne på en sommerdag? Eller varme i forruden på en vinterdag? Eller ...

Det kan hurtigt blive dyrt at sætte for mange krydser. Men nogle krydser vil du aldrig fortryde. Kunsten er at vælge det, der gør hver køretur bedre, og som du aldrig igen vil købe en bil uden. Mulighederne bliver kun flere med tiden, for det er, som om ingeniørernes opfindsomhed ingen ende har.

Udviklingen gør dog også nogle ting nemmere. For udstyr, der tidligere var ekstraudstyr, bliver med tiden standard eller meget udbredt. Eksempelvis blev DAB-radio standard fra december 2020, og udstyr som isofix-beslag til autostolen, airbags, bluetooth og aircondition har vundet indpas i stort set alle nye biler.

Headup-display er en god sikkerhedsfeature
Med et headup-display får du vist de vigtigste informationer "svævende"i forruden. Så behøver du ikke at fjerne blikket fra vejen for at tjekke f.eks. hastighed eller navigation. Men er det pengene værd?

Hvilket ekstraudstyr skal du købe?

Men der er fortsat masser af krydser at forholde sig til, når du køber bil. Noget udstyr kan du vælge a la carte, hvor du kan vælge præcis det udstyr, som du drømmer om. Men mange bilmærker kører med faste menuer i form af udstyrspakker, hvor du kun kan få dit ønske opfyldt, hvis du samtidig køber noget mere udstyr.

Endelig er der bilmærker, hvor du skal vælge en bestemt udstyrsvariant for at få noget bestemt udstyr. Det kan enten være en del af standardudstyret eller ekstraudstyr, som er betinget af, at du vælger topmodellen. 

Før du går på biljagt, er det derfor en god ide at lave liste over, hvilket udstyr du ikke kan leve uden, og hvad du ikke vil betale en krone ekstra for. Det kan jo variere fra person til person. Du kan bruge vores liste som inspiration – her kan du se det vigtigste sikkerheds- og komfortudstyr og argumenter for, hvorfor det kan være relevant.

Dette udstyr bør du vælge

Adaptiv fartpilot
Virker som en almindelig fartpilot, men du har også mulighed for at aktivere den adaptive del. Her holder bilen selv sikker afstand til bilen foran dig. Du kan selv indstille, hvor stor afstand du ønsker til bilen foran, og dermed vælger du selv komfort- eller sikkerhedszone. De fleste virker ned til stilstand, og det gør køkørsel til en anderledes afslappende oplevelse, især kombineret med automatgear. Er meget afstressende på motorvej og med til at gøre dine længere ture sikrere.
Android Auto/Apple CarPlay
Tidligere et valg for teknikfetichister, men i dag essentielt ved et bilvalg. For når du sælger din brugte bil om 4-5 år, vil det være standard og forventet teknik i bilen. Findes også i versioner med trådløs teknologi, hvor du slipper for at sætte mobilen i stik for at få forbindelse. Med Android Auto og Apple CarPlay får du integreret funktioner fra mobilen såsom GPS, musik, SMS og telefoni på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde i din bil – og adgang til opdaterede kort og live trafikinfo.
Automatgear
Vi ser ind i en tid, hvor stort set alle biler får automatgear, og dermed vil efterspørgslen på det brugte marked følge udbuddet af brugte biler og gøre automatgearet mere eftertragtet. Det kan du drage fordel af ved også at få de mange glæder, som automatgearet giver: mindre stress under kørslen, bedre samspil med bilens adaptive fartpilot og generelt en mere afslappet stemning på alle køreture.
Automatisk nødbremse
En klar FDM-anbefaling og snart standard i alle biler. Den automatiske nødbremse sikrer, at du enten ikke rammer en stillestående bil eller rammer den med lavere hastighed. Det giver markant bedre sikkerhed i trafikken for alle. Gå efter biler, der har nødbremser, som også kan se cyklister og bløde trafikanter.
Bakalarm og nødbremse
Tværgående trafik bag bilen kan være svær at observere, eksempelvis når du bakker ud fra en p-plads. En lydadvarsel er godt, fordi du kan undgå et sammenstød. Men det bedste er kombinationen af bakalarm og nødbremse. Her vil bilen selv bremse for andre biler, cykler eller børn, som løber bag om bilen.
Bakkamera
Tidligere var et bakkamera nice to have, men da bilerne får mindre ruder, er det blevet sværere at orientere sig bagud. Derfor er bakkameraet i dag et essentielt sikkerhedsmæssigt tilvalg, der samtidig er smart i forhold til parkering, trailerpåsætning og til at undgå dumme p-skader.
Blindvinkelalarm
Der er dårligere udsyn og flere blinde vinkler i moderne biler end tidligere. Samtidig er blindvinkelalarmerne blevet bedre, og nogle kan eksempelvis se cyklister, der nærmer sig bagfra i et lyskryds. Du advares med lys ved sidespejlene.
Fartpilot/fartbegrænser
Er stort set blevet standard på alle biler i dag. Den traditionelle fartpilot er god, når du selv kan diktere farten, men irriterende, hvis der er meget trafik. Fartbegrænseren sørger for, at du ikke kommer til at køre for hurtigt, hvilket især er smart i byen eller på strækninger med meget trafik. Findes også i en adaptiv udgave, som vi klart anbefaler.
LED-forlygter
For et par år siden var det xenon- og LED-lygter, vi anbefalede; nu er det skiftet til alene at være et spørgsmål om LED. De udsender et hvidere og mere effektivt lys og bruger mindre energi. Hjælper især bilister, hvor nattesynet driller på grund af almen aldring. Overvej at opgradere til LED-forlygter med adaptiv teknologi.
Lyssensor og automatisk op-/nedblænding
Lyssensoren skifter mellem køre- og nærlys afhængigt af omgivel- serne. Eksempelvis tænder nogle biler også lygterne automatisk i regnvejr. Vigtigt udstyr, da vi i disse år især i mørke ser mange bilister uden lys i baglygterne. Automatisk op-/nedblænding sørger for at blænde ned for det lange lys, når der kommer en modkørende. Tilsvarende blændes der op igen, når vejen foran er øde. Begge dele øger sikkerheden, da det gælder om at få det optimale lys foran bilen uden at genere andre bilister.
P-sensorer
Selv de mindste biler fås nu med p-sensorer, og det er med god grund. Sensoren kan hjælpe dig med at parkere på trange pladser, men også at undgå at ramme forhindringer omkring p-pladsen og en tur til pladesmeden. P-sensor bagtil er den mest nødvendige, mens sensoren foran mere er rar at have.
Regnsensor
Regnsensoren holder øje med, om der er regndråber på et lille område på forruden. Afhængigt af hvor meget det regner, tilpasser regnsensoren hastigheden på viskerne, så du har et godt udsyn.
Sæde- og ratvarme
Om vinteren hjælper sædevarmen med at holde temperaturen, mens kabinen bliver varmet op. Tillige er det en effektiv måde at opvarme en nedkølet krop. Enkelte biler har også sædevarme til bagsædet. Oftere ses ratvarme, der ligeledes hurtigt kan opvarme det eneste, man skal holde om ved kørslen: rattet.
Trykfølsom skærm
Bilerne bliver mere komplicerede og har brug for endnu flere menuer for at betjene alt det nye udstyr. Dertil kommer, at vi er så vant til trykskærm på mobilen, at det også er det intuitive valg til bilen. Med opdateringer af bilerne får du også flere muligheder fremover, og så kræver Apple CarPlay og Android Auto trykskærm for at virke!
USB og USB-C
Tidligere skulle man se efter AUX-stik i biler, men i dag kobler man mobilen direkte ind i bilen. Det kan ske med de klassiske større USB-stik eller det nye format USB-C. Sidstnævnte er fremtiden, og det er denne type, du skal prioritere, hvis du kan vælge. De kan overføre mere strøm og bliver fremtidens standard.

 

Dette udstyr kan du overveje

Adaptive forlygter
Kører du meget i mørke, eller er synet begyndt at drille lidt, så kan adaptive forlygter klart anbefales. Den adaptive funktion betyder, at bilen selv blænder ned for modkørende, samtidig med at du har langt lys på i resten af bilens lysfelt. Er især smart på landeveje, men virker også fortrinligt på motorvej, især i de nyeste generationer med LED-forlygter.
Anhængertræk
Tidligere fik de fleste eftermonteret anhængertræk, men på nogle biler er det ikke længere muligt. Her skal det ske fra fabrikken af. Dertil kommer, at priserne på fabriksmonteret anhængertræk er mere attraktive på især elbiler og plugin-hybrider, der har ingen eller lav registreringsafgift. Naturligvis kun et kryds, du skal sætte, hvis du har brug for trækket!
Automatisk parkering
Den udvidede udgave af p-sensorerne. Der findes biler, som både kan foretage parallelparkering og køre ind i en p-bås. Der er lidt forskel på, hvor meget chaufføren skal gøre i parkeringssituationen, men fælles for dem alle er, at bilen er forsigtig og dermed er lidt længere om at foretage en parkering. Klart et temperamentsspørgsmål
Digitale instrumenter
De traditionelle instrumenter er på vej ud, og de bliver erstattet af digitale instrumenter. Reelt er der blot tale om en skærm, og det har den fordel, at du selv kan vælge mellem flere visninger af relevant information. Naturligvis kan du altid se hastigheden, men derudover kan du ofte vælge, om fokus skal være på køreassistenter, navigationsanvisninger, køredata fra bilen eller noget helt fjerde. Er blevet standard i mange biler og på vej mod „Sæt kryds“-status i Motors anbefalinger.
Headup-display
Vil du have sikker kørsel, bør du vælge headup-display til din bil. Det viser eksempelvis hastighed og navigationsanvisninger oppe i forruden, så du slipper for at kigge ned på bilens instrumenter eller trykskærm. Det kan synes som en kort afstand, men prøv at tælle, mens du kigger væk. Hvert sekund kører du over 30 meter på motorvejen.
Klimaanlæg
Aircondition er stort set standard i alle biler i dag, men med klimaanlægget sørger bilen selv for, at der er behageligt i bilen. Du skal blot vælge en temperatur i bilen, så finder bilen selv ud af, hvordan den sikrer klimatiseringen af bilen.
Navigation
Ældre indbyggede navigationsanlæg var en pine, når bilerne blev ældre. Men i dag er kortmaterialet nemmere og hurtigere at opdatere. Er især vigtigt på elbiler, hvor integration med bl.a. bilens egen forventede rækkevidde og batteristatus kan beregne det optimale tidspunkt at lade på. Især velegnet på langture. Gå efter navigation, der får online trafikinformationer, da ruteberegning i dag handler mere om at undgå køkørsel end om at finde vej.
Nøglefri betjening
Du kan komme ind i bilen uden at finde nøglen frem, og når du går fra bilen, skal du blot røre ved det udvendige dørhåndtag for at låse bilen – hvis ikke bilen låser automatisk. Kan kombineres med automatisk åbning af elbagklap med et kækt spark under bagkofangeren på nogle biler.
Panorama- eller soltag
Nogle kan ikke leve uden, mens andre hader lys oppefra. Panoramataget kan give bedre lys i kabinen og udsigt for bagsædepassagererne. Soltaget er typisk mindre og dermed mere til gavn for forsædepassagererne. Kan også give en komfortabel udluftning i kabinen uden de støjgener, som man oplever ved at åbne sideruderne.
Større fælge
Biler ser stort set altid bedre ud, jo større fælgene er. Men udfordringen er, at bilens affjedring ikke kun består af støddæmpere og fjedre, men også påvirkes af dækkene. Jo mindre dæksiderne er, desto hårdere bliver affjedringen. Så afvejningen er altid mellem bilens udseende og komfort! Alufælge i stedet for stålfælge kan også løfte designet, ligesom nogle bilproducenter laver flere design i samme størrelse.
Større musikanlæg
Bose, B&O og Dynaudio er bare nogle af en myriade af hi-fi-firmaer, der leverer endnu bedre lyd til biler. Bilen er for mange det eneste sted, de er alene og dermed helt selv kan vælge musik, og hvor højt der kan spilles. Nogle opgraderinger er meget dyre, men mange bilmærker tilbyder lidt bedre anlæg for 4-6.000 kr.
Sæder med mere sport eller komfort
Tidligere var det forbeholdt luksusbiler, men i dag fås mange familien Danmark-biler med massage i sædet. Der er naturligvis forskel på, hvor godt massagen tager fat, men selv en let „behandling“ kan være rart på lange ture. Mere vigtigt er, at sædet støtter din krop. Der findes komfortsæder, der bedre støtter op om kroppen, og som kendetegnes ved flere indstillingsmuligheder og justerbar lænde- og lårstøtte. Endelig bør man overveje lædersæder, der i dag sjældent er rigtigt læder. Der findes også „ve­gansk læder“, og oplevelsen er stadig mere eksklusiv end traditionelt stof, og så er de nemme at holde rene.
Vejskilteaflæsning
Fremtidens bil skal kunne hjælpe dig med sikker kørsel til hver en tid. Vejskilteaflæsning er en essentiel del af denne udvikling, men det virker ikke helt efter hensigten endnu. Eksempelvis kan danske byskilte, der betyder 50 km/t., ikke aflæses, så du risikerer at få vist et 80-km/t.-skilt, fordi bilen ikke har set byskiltet.
Vognbaneassistent
Flere biler har en assistent, der drejer på rattet, hvis du er ved at foretage et vognbaneskift uden at aktivere blinklyset. Men der er også mere avancerede systemer, der kan centrere bilen i vognbanen og er en form for selvkørende assistent. Det er især aflastende på langture, hvis det virker ordentligt. Desværre kan det også være irriterende, så prøv det, før du sætter krydset.
360-graderskamera
Bakkameraet giver stor glæde i langt de fleste biler, og det samme kan gøre sig gældende for et 360-graderskamera. Findes fra helt grovkornet til en realistisk 3D-visning rundt om bilen. Kan især hjælpe på trange p-pladser, ved en parallelparkering, og når du skal væk fra en uoverskuelig p-plads.

 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der kan hjælpe dig med bilkøb.

Kontakt rådgivningen