Så hurtigt - eller langsomt - lader elbiler

Bilfabrikkerne lover lynladning i deres elbiler, men du kan desværre ikke stole på de tal, der optræder i reklamerne, for de tal kan kun opnås under optimale forhold.

Hyundai Ioniq 5 lader meget hurtigt.
Bilist

På brændstofbiler har vi været vant til, at bilerne tankes lige hurtigt, uanset om bilen er stor, lille, varm eller kold. Sådan er livet ikke som elbilejer. For selvom bilfabrikkerne lover, at deres biler kan lynlade med 100, 200 eller 250 kW, er det meget sjældent, at elbilerne kan lade så hurtigt. Og når de endelig rammer deres maksimale ladeeffekt, så varer det sjældent længe.

Det er der en naturlig – eller rettere en kemisk – forklaring på. For at batterierne kan lade optimalt, er der flere forudsætninger, der skal være til stede. Det er bilens batteristyring, der afgør, hvor meget strøm batteriet tager imod. Typisk kan man lade hurtigst, når der er så lidt strøm på batteriet som praktisk muligt. Så der er stor forskel på at komme frem til lynladeren med 5 pct. og 50 pct. strøm på batteriet.

Jo mere strøm, der er på batteriet, desto langsommere kan det lades. Det omtales oftest som bilens ladekurve, hvor du kan se, hvor meget strøm der kan komme på batteriet ved en given batteritilstand. Du kan se en ladekurve for to biler herunder baseret på reel tilført strøm i intervaller a fem minutter. Når batteritilstanden er over 80 pct. og især 90 pct., falder ladeeffekten markant. Det ses tydeligt på ladekurverne herunder, at den hurtigtladende Hyundai Ioniq 5 lader kraftigst i starten. 

Ladetemperaturen er vigtig

Batteriet skal også have den optimale ladetemperatur. Typisk er batterierne for kolde, når de ankommer til ladestationen, men de kan også blive for varme, mens de oplader. Og når batteriet ikke har den optimale temperatur, så bliver ladningen langsommere.

 

Opladning af et batteri er lidt som at finde en p-plads. Når batteriet er tomt går det hurtigt, men når det er ved at være fyldt op, så tager det længere tid for strømmen at komme på plads i batteriet. 

 

Om vinteren betyder den lavere temperatur, at batteriet typisk er alt for koldt til optimal ladning. Så hvis din elbil ikke har en forvarme-funktion indbygget, vil du opleve, at elbilen lader langsommere i starten, end den gør om sommeren.

Har elbilen forvarme, så aktiveres denne ved, at du indtaster en lader i navigationsanlægget. Derefter sikrer bilen, at temperaturen i batteriet er optimal ved ankomsten til laderen. Nogle biler kan opvarme batteriet ved hjælp af en særlig vinterindstilling. Opvarmningen af batteriet bruger naturligvis mere strøm, men den sikrer, at du kan komme hurtigere videre. 

Hvis du kører om vinteren vil du opleve, at elbilen lader langsommere. Medmindre den kan forvarme batteriet, så det får optimal ladetemperatur
Hvis du kører om vinteren, vil du opleve, at elbilen lader langsommere. Medmindre den kan forvarme batteriet, så det får optimal ladetemperatur.

Lynladning på farten

I modsætning til hjemmeladning, hvor du lader med vekselstrøm (AC), og hvor selve laderen reelt sidder i bilen, så foregår lynladning ved, at laderen sidder i selve ladestanderen, og bilen får jævnstrøm (DC) direkte ned i batteriet.

Dermed er det muligt at lade batteriet med meget kraftigere effekt. Hvor du typisk lader hjemme med 11 kW, vil en lynladning kunne ske med op til 250 kW. Den maksimale effekt afhænger af, hvilken bil du har.

I forbindelse med Motors biltest af elbiler foretager vi en kombination af en rækkeviddemåling og en lademåling. Vi kører bilens batterikapacitet så langt ned som muligt, og måler så opladning i 30 minutter, hvor vi noterer ladningen hvert femte minut. Målingerne viser, at elbilerne typisk lader hurtigst i starten, og når batterierne bliver fyldt med strøm, så daler ladeintensiteten. Det er især mærkbart på de elbiler, som lader hurtigst. Eneste undtagelse er den oprindelige Audi e-tron, der kan lade med 150 kW helt op til 80 pct.

800 volt-opladning slået af 400 volt

Ladeeffekten (kW) er strømstyrken (ampere) gange den elektriske spænding (volt). Derfor kan man teoretisk set lade hurtigere, hvis bilen kan lade med 800 volt end med 400 volt, hvis strømstyrken (ampere) er den samme.

Men virkeligheden er desværre lidt mere kompliceret, for der er forskel på batteriernes egenskaber. Groft sagt er batterier enten gode til at opbevare meget energi eller gode til at lade/aflade. Men kvaliteten af batterierne betyder også meget for, hvor hurtigt du kan lade på batterierne.

Den hurtigst ladende bil, vi har testet, er Mercedes-EQ EQS, der ved 10 grader har ladet hurtigst blandt årets testbiler målt over henholdsvis 15 og 30 minutter. Det overraskende her er, at EQS kører med et 400 volt-system, og at det lader hurtigere end 800 volt-systemet i Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Mercedes-EQ EQS har et af de største batterier i elbiler, og det er med til at sikre hurtig opladning
Mercedes-EQ EQS har et af de største batterier i elbiler, og størrelsen er med til at sikre en hurtig opladning.

Ud over batteriteknologien er selve batteristørrelsen en anden årsag til hurtig opladning. For EQS-modellen har et batteri på 108 kWh, og det vil sige, at selv efter en halv time er batteritilstanden end ikke oppe på 80 pct. Hvis batteriet kun er på 40 kWh, kommer man hurtigt over de 80 pct. i batteritilstand, og batteriet kan ikke oplades så hurtigt længere. Derfor er store batterier især interessant for dem, der pendler meget.  

Den sidste påvirkning på ladetiden er adgang til laderne. Dels er der ikke så mange lynladere i forhold til antallet af solgte elbiler, dels er der ofte problemer med selve laderne, der enten er helt defekte eller kun kan lade med nedsat effekt. Begge dele vil blive løst i de kommende år, men her og nu kan de også påvirke ladetiden.

Gennemsnitlig målt ladeeffekt

Bil Temperatur 0-15 min (kW) 0-30 min (kW)
Mercedes-EQ EQS 10 182 167
Kia EV6 Upgrade 10 140 132
Hyundai Ioniq 5 2WD Advanced 16 180 130
Skoda Enyaq 80 Sportline 23 126 109
Audi Q4 e-tron 40 Attitude 20 122 107
Tesla Model Y LR 21 128 104
Audi Q4 e-tron 50 Attitude 16 120 102
Mercedes-EQ EQ250 14 104 101
VW ID.4 Pro 7 117 100
VW ID.4 GTX 16 117 99
Ford Mustang Mach-e AWD 16 109 99
Volvo XC40 P8 16 121 98
Polestar 2 AWD 16 119 97
Tesla Model Y LR 16 109 87
Aiways U5 3 83 79
DS 3 e-tense 9 73 63
MG Marvel R AWD 0 56 58
Mini Cooper SE FL 22 44 45


 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen