Som en lynhurtig skygge i mørket kommer dyret ud fra marken eller skoven og ind foran bilens lygter – et omstrejfende hjortevildt, der er umuligt at undvige. Sammenstødet er overstået på få sekunder, og dyret er i bedste fald dødt. I værste fald er det kun såret og bevæger sig lidende væk fra stedet.
En af landets næsten 12.000 årlige dyrepåkørsler er netop sket en kold tirsdag aften i november. Det er højsæson for de ublide møder mellem dyr og trafikanter. I årets sidste tre måneder og i januar falder dæmringen og skumringen, hvor dyrene er mest aktive, sammen med myldretiden på vejene. Samtidig er de i brunst og søger hinanden og jager konkurrenter væk.
Når dyretrafikken og mennesketrafikken kolliderer, skal schweisshundeførerne på arbejde.
Schweisshundefører Bennet Onsvig åbner til bagagerummet på sin Mercedes Vito. Her er to bure med Anton og Boss. De venter utålmodigt på at komme ud, men det er kun Anton, der skal på arbejde i dag. Han er en bayersk vildtsporhund på 15 måneder, som i september bestod en egnethedsprøve og derfor er godkendt til at eftersøge og opspore skadet hjortevildt.
Anton er ny i faget i forhold til sin ejer, Bennet, der har været schweisshundefører i syv år. Jim Schou Larsen er også med på dagens opgave. De er begge en del af landets ca. 180 hundeførere, der som udgangspunkt er standby hele tiden. De to rykker begge ud med deres hunde til dyrepåkørsler 60 til 80 gange om året. Det tal er stigende, for antallet af anmeldelser af hjortepåkørsler til Dyrenes Vagtcentral er steget med 57 procent fra 2015 til 2020.
"Der kommer flere opgaver, men der er helt sikkert også en del påkørsler, der ikke bliver anmeldt, og vi oplever oftere, at det er andre end bilisten, der påkørte dyret, der ringer, fordi de har set noget. Om folk kører videre, fordi de ikke ved, hvad de skal gøre, eller om de tror, det koster penge, eller de tænker, at der ikke er sket noget, ved jeg ikke. Men folk skal sørge for at ringe efter hjælp, for dyret skal ikke lide og gå en smertefuld død i møde. I andre lande er der høje bødestraffe, hvis man ikke anmelder en påkørsel", siger Jim Schou Larsen.
Han ringer til politiet og melder, at de er på opgave. Schweisshundeførere har lov til at gå ind på alle private områder i deres eftersøgning.
32 hjorte køres ned hver dag
Antallet af henvendelser til Dyrenes Vagtcentral om hjortepåkørsler (rådyr, dådyr og krondyr) var 11.707 i år 2020. Schweisshundeførerne rykker ud til ca. to tredjedele af tilfældene. I 2020 havde de 7.460 eftersøgninger.
Der er flest påkørsler fra oktober til januar, når dyrenes aktive perioder i dæmringen og skumringen falder sammen med myldretidstrafikken, og i maj, når råen jager sidste års afkom hjemmefra, og hjortene kæmper om territorier.
Herunder ses antallet af hjortepåkørsler i 2020 fordelt på årets måneder.
Kilde: Dyrenes Beskyttelse og Naturstyrelsen, Schweiss-sekretariatet
Bennet og Jim følger efter og holder hunden i en femten meter lang rem af plast, der nemt kan hives igennem de krat og træer, som den zigzagger imellem.
"Schweissarbejde er remarbejde. Men får vi sporet os frem til et dyr, der måske har brækket et ben og rejser sig og forsøger at løbe, slipper vi vores hund til hetz, som herefter løber dyret op", forklarer Jim.
Schweisshundeførere tager sig af de påkørsler, hvor dyrene er løbet fra stedet. Ligger et såret dyr derimod stadig på eller ved vejen, er det en akut aflivningsopgave, som Falck tager sig hurtigt af. Hundeførerne rykker ikke nødvendigvis ud med det samme.
"Vi kan faktisk have større succes med at finde dyret, hvis vi venter, for når et dyr er blevet ramt af en bil, har det et højt stressniveau og løber rundt. Det skal have tid til at falde til ro og lægge sig. Når vores hunde så kommer frem til det, er det nemmere at pacificere, fordi det ikke kan rejse sig så hurtigt. Det er lidt, som hvis vi andre har siddet ned længe, så er vi også lidt langsommere, for kroppen skal lige i gang igen", forklarer Bennet.
Hvad betyder schweiss?
Schweiss er et tysk ord og henviser i jægersprog til blod fra klovbærende vildt.
Schweisshundeførerne rykker ud, når dyr er skadet ved trafikpåkørsler eller i forbindelse med jagt.
Der er ingen krav til hundens race; bl.a. ruhåret hønsehund, labrador, kleiner münsterländer, tysk wachtelhund og golden retriever bliver benyttet.
Schweiss-registret er oprettet af hensyn til vildtets tarv, og det er næsten udelukkende hjortevildt, der eftersøges. Læs mere: Schweiss-registret, Naturstyrelsen
Netop fordi der kan gå noget tid, inden hjælpen er fremme, møder hundeførerne ikke altid bilisterne.
"Men de bilister, vi kommer i kontakt med, er ofte meget rystede, da det er en voldsom oplevelse at køre et dyr ned", fortæller Jim.
Der er ingen tal for, hvor ofte schweisshundeførere finder frem til sårede dyr efter trafikpåkørsler, men de to vurderer, at det sker ca. halvdelen af gangene.
"Det afhænger naturligvis af, hvor langt dyret har nået at bevæge sig, og hvordan det er såret. Et dyr, der bløder, er som udgangspunkt lidt nemmere at finde end et dyr, der ikke har åbne sår", siger hundeejeren.
Men denne gang er der bid. Anton hiver i remmen og finder et dådyr, der ligger helt stille med åbne øjne bag et væltet træ. Hunden snuser rundt om dyret, mens den får ros af Bennet, der ser nærmere på dyret.
Det er stendødt, men det vidste vi godt i forvejen. Det er skudt samme formiddag og slæbt herud, så Anton har haft mulighed for at træne, og FDM kunne få et indblik i schweisshundeførernes arbejde.
Havde dyret været i live, ville hunden normalt bide det ihjel, medmindre dyret er for stort.
"Ved små dyr brækker hunden nakken på dem. Er der tale om større dyr, forsøger den at sørge for, at det ikke bevæger sig ved at gø og måske forsøge at fastholde det", forklarer Bennet.
Når han kommer frem til dyret, afliver han det med sit gevær.
"Det er vores opgave at finde de sårede dyr og aflive dem, så de ikke lider, og derfor er det også så vigtigt, at folk ringer, når de har påkørt et dyr. Der er ingen undskyldning for at lade være, for vi har et velfungerende netværk af folk med hunde til at opspore dem. Alt andet kan man ikke være bekendt", påpeger Bennet Onsvig.
Når dyret er dødt, tilhører det ejeren af ejendommen, hvor det er fundet. Schweisshundeføreren er forpligtet til at kontakte den pågældende lodsejer og meddele, at der har været en eftersøgning, der er afsluttet på dennes grund.
Dådyret fra denne dag skal sælges til en restaurant.
Flere schweisshunde mister livet om året
Det er ikke ufarligt at opspore sårede trafikramte dyr. Ingen danske schweisshundeførere er i nyere tid blevet dræbt af biler langs vejene eller af råvildt i skovene, men flere hunde må lade livet hvert år.
– Der er ikke nogen statistik på det, men jeg vil sige, at det ligger omkring fem hunde om året. Hvis dyret løber ud på en vej igen, og hunden følger efter, så kan den risikere at blive ramt af en bil. Det kan også ske, at hunden bliver stanget eller stampet på af det dyr, den følger efter, og efterfølgende må aflives. Det er også sket, at hunden er blevet spiddet på grene i skoven, når den eftersætter et dyr, forklarer Jim Schou Larsen, der har været schweisshundefører i 16 år.
Hvis du rammer et dyr med din bil, så ring efter hjælp til Dyrenes Vagtcentral på 1812.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.