Drop kampen om pladsen på vejen

FDM er igen en del af ’Vi deler vejen’-kampagnen, der skal gøre opmærksom på, at der skal være plads til os alle på landevejene. Både bilister og cyklister.

Vi deler vejen
Bilist

Med forårets komme er både motorcykler og ikke mindst motionscyklerne trukket ud af deres vinterhi. Især de sidste vil de kommende måneder fylde på de danske landeveje. Cykling er nemlig en rigtig fin form for motion i hverdagen, og naturoplevelser er gode for både krop og sjæl.

Men det er langtfra ufarligt at trille en tur ud på de danske landeveje som cyklist.

Ifølge Vejdirektoratet mistede 52 cyklister livet på landevejene i perioden 2016-2020. Det svarer til hver tredje dræbte cyklist. 17 af cyklisterne blev dræbt på landeveje uden cykelsti, hvor de blev påkørt bagfra.

En undersøgelse fra 2018 viser, at uopmærksomhed hos bilisterne har været medvirkende årsag til ulykkerne, hvor cyklister påkøres bagfra.

Derfor sætter kampagnen ’Vi deler vejen’ igen fokus på sikkerhed og tryghed for alle, der færdes på vejene.

Bag kampagnen står Transportministeriet, Vejdirektoratet og FDM sammen med Rådet for Sikker Trafik, Danmarks Cykel Union og Cyklistforbundet.  

Kampagnen kører frem til udgangen af september, og bilister og cyklister kan allerede nu møde kampagnens skilte på udvalgte strækninger rundt omkring i landet. Det er for eksempel på landeveje mellem Aggersund og Skerping i Nordjylland, mellem Gudum og Borumvej i Vestjylland, på Billundvej ved Billund Lufthavn i Sydjylland, på Fåborgvej ved Hvidkilde Gods på Sydfyn og mellem Blangslev og Hammer Thorup på Sydsjælland.

Danmarkskort
I forbindelse med kampagnen 'Vi deler vejen' bliver der sat skilte op på udvalgte landeveje, der skal minde bilister og cyklister om at vise hensyn og give plads til hinanden. Grafik: Vejdirektoratet

Trafiksikkerhed er et fælles ansvar

”Vejene er til for alle, og derfor skal vi også huske at vise hensyn til alle trafikantgrupper. De farlige situationer opstår, når trafikanterne glemmer at overholde loven og udvise hensyn – for eksempel hvis bilisterne ikke holder god nok afstand, eller cyklisterne kører i grupper og ikke trækker ind, når der kommer en bil. Der er ingen grund til at udsætte sig selv eller andre for fare. Vi har alle et fælles ansvar for at sikre en sikker og smidig trafikafvikling,” siger adm. direktør i FDM Stina Glavind.

Cyklens år ’22

’Vi deler vejen’ er en af fire cykelkampagner, der kører i år, som er ’Cyklens år ’22’ markerer blandt andet etableringen af Nationalt Videncenter for Cykelfremme.

”Danmark er et cykelland. Det skal vi blive ved med at være. Derfor skal vi have flere op på cyklen – ikke mindst vores børn og unge, som vi desværre kan se cykler mindre. Sikkerhed og tryghed er afgørende for cyklister. Derfor skal vi udvikle vores cykelinfrastruktur med flere og bedre cykelstier. Men vi skal også være bedre til at passe på hinanden,” siger transportminister Trine Bramsen (S).

Hold god afstand

Blandt kampagnens budskaber er vigtigheden af at holde afstand, vise hensyn og give plads. Derfor opfordres der til, at bilister holder halvanden meters afstand til cyklister ved overhaling, ligesom cyklister skal holde til højre og ikke køre to-og-to, men en-og-en, når en bil vil forbi.

”Der er mange forskellige trafikanter, der bruger landevejene, og desværre sker der også mange ulykker på de veje. Hvis vi alle bliver bedre til at vise hensyn til hinanden, give plads og holde afstand, når der for eksempel overhales, så kan det blive mere trygt og sikkert for alle. Og det er der brug for,” siger adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller.

I forbindelse med kampagnen har organisationerne bag samlet en række gode råd til trafikanterne.

Gode råd til bilister:

Vær opmærksom - Hold godt øje med cyklister på veje, hvor der ikke er en særskilt cykelsti.

Hold afstand – Hold gerne 1,5 meters afstand til cyklister, når du overhaler. Brug blinklyset som signal til andre bilister, og læg dig gerne over i den anden kørebane, når du kører forbi.

Hold også 1,5 meters afstand, når der er bred kantbane – hvis forholdende tillader det, er det oplagt, at cyklister kører inden for kantbanen. Men bilister bør stadig holde 1,5 meters afstand ved overhaling, da den hvide maling ikke har nogen betydning for cyklistens sikkerhed og tryghed, når en bil suser forbi med 80 km/t.

Tæl til ti – Er det ikke muligt at overhale med 1,5 meters afstand, så bliv bag cyklisten, indtil der er plads. Vent til eventuelle modkørende er kørt forbi, eller giv cyklisterne en chance for at trække ind på rækken, så der er plads til at overhale.

Sænk farten – Afstand og hastighed er to faktorer, der har stor betydning for cyklisters tryghed. Derfor bør du som bilist være opmærksom på både afstand og hastighed, når du overhaler en cyklist. Særligt på landeveje er det vigtigt, at du sænker farten ved overhaling.

Gode råd til cyklister:

Gør dig synlig – Det er afgørende, at du kan se og blive set, når det er mørkt. Husk derfor altid lys foran og bagpå på din cykel, når det er mørkt, eller sigtbarheden er dårlig. Tjek, at din cykel har alle de lovpligtige reflekser – det har betydning for din synlighed som cyklist.

Kør på række – Hvis du kører sammen med en eller flere, så kør en-og-en, når der kommer en bil, som skal overhale.

Hold til højre – Når du cykler på veje uden cykelsti, skal du holde dig i højre side af vejbanen.

Vil du lære din bil bedre at kende?

Med et køreteknisk kursus fra FDM bliver du en skarpere og mere sikker bilist bag rattet.

Book køreteknisk kursus