Flere lynladere: Tesla åbner for alle

En stor del af Teslas danske lynladere er blevet åbnet for alle elbiler. Dermed er antallet af lademuligheder på farten øget en del. Mest interessant er nok, at danskere kan få glæde af den ekstra lademulighed på ferien i udlandet.

Otte af Teslas danske Supercharger-stationer er nu åbne for ikke-Tesla-ejere.
Bilist

Med ét er der kommet væsentlig flere lynladere i Danmark, som stort set alle elbilister kan benytte. Tesla åbnede fredag 8 af sine 13 danske lynladestationer for andre end Tesla-kørere. Det giver 128 ladepladser ekstra.

Dermed er det danske netværk af hurtig- og lynladere hen over natten vokset med ca. 13 procent - til nu ca. 1.100.

Samtidig med åbningen i Danmark har Tesla givet adgang til et stort antal ladestationer i Finland, Tyskland, Schweiz og Luxembourg.

I forvejen var en del stationer i Holland, Frankrig, Norge, Sverige, Spanien, Storbritannien, Belgien og Østrig blevet tilgængelige for alle.

Tesla har åbnet otte stationer i Danmark, hvor der ikke er problemer med kapaciteten.
Tesla har åbnet otte stationer i Danmark, hvor der ikke er problemer med kapaciteten. På nogle, som her ladeparken ved Ikast, er der som regel god plads.

Fornuftig pris

Tesla opgiver standardprisen til 5,53 kr. pr. kWh. Forventer man at få stort ladebehov hos Tesla, kan et abonnement til 99 kr. om måneden nedbringe prisen til den ’normale’ Tesla-pris på. ca. 4,35 kr.

FDM: konkurrencedygtige priser

FDM er glad for åbningen.

- Det er nyttigt for elbilisterne, at Tesla åbner en stor del af stationerne og dermed bidrager til en hurtigere udbygning af netværket, som er tilgængelig for alle, siger chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru.

Han bemærker også, at priserne er konkurrencedygtige på et tidspunkt med høje energipriser. 

Kan være nyttigt på sommerferien

Mens den foreløbige åbning giver en god forbedring af lademulighederne i Danmark, kan det være til større nytte og tryghed for danske feriebilister. Teslas Supercharger-stationer kan være et homogent alternativ på ruter i Europa, hvor det indtil videre kan være sparsomt med lynladning, eller betaling m.m. hos et stort antal ganske forskellige ladeoperatører kan være en jungle.

Det tog Tesla næsten en uge at få opdateret kortet på sin hjemmeside. Men nu (21. juni) kan man se, hvor ikke-Teslaer kan benytte Teslas lynlade-netværk.
Det tog Tesla næsten en uge at få opdateret kortet på sin hjemmeside. Men nu (21. juni) kan man se, hvor ikke-Teslaer kan benytte Teslas lynlade-netværk. Indtil videre er Holbæk, Nørre Alslev, Middelfart, Slagelse og Aarhus lukket.

Opladning for ikke-Teslaere betales via Teslas egen app, som man er nødt til at hente. Derefter skal man oprette en konto hos Tesla inklusive at tilknytte et betalingskort. Tesla-ejere kan benytte deres eksisterende konto, hvis de ønsker at oplade en ikke-Tesla bil.

Prisen opgives til 5,53 kroner, men med det forbehold, at prisen varierer fra station til station og kan være afhængig af tidspunktet. Det er lidt mere end Tesla-ejere betaler. Forventer man at få stort ladebehov hos Tesla, kan et abonnement være en mulighed. Det koster 99 kroner om måneden og nedbringer prisen til den ’normale’ Tesla-pris, som er omkring 4,35 kroner.

Straf for at holde for længe

Man skal være opmærksom på Teslas særlige straf for at holde for længe ved en lader. Den såkaldte spærreafgift begynder at tælle fem minutter efter fuld opladning. Den opkræves kun, hvis en station er mindst 50 procent optaget. Er der 100 procent belægning, bliver afgiften til gengæld fordoblet.

Tesla har ladestationer med gennemkørsel som her, men på de fleste holder man i parkeringsbåde, og det kan give udfordringer for nogle bilister med at få det ret korte kabel til at nå. og
Tesla har ladestationer med gennemkørsel som her, men på de fleste holder man i parkeringsbåde, og det kan give udfordringer for nogle bilister med at få det ret korte kabel til at nå. Tesla gør opmærksom på, at man ikke må blokere for andre biler ved at parkere over linjerne, hvis kablet ikke nemt kan nå.

De fleste elbiler kan benytte Teslas lynladere. De har dog ikke chademo, og det udelukker primært Nissan Leaf-ejere. Desuden kan ladernes placering og korte kabel, som er designet til placeringen af Teslas ladeport bagtil, give udfordringer for nogen.

Teslas ladestationer findes både med gennemkørsel og parkering i båse, og det er den sidste type, hvor det til dels kan drille at få kablet hen til ikke ikke-Tesla'er. 

Tesla havde ved offentliggørelsen af den danske åbning ikke opdateret sit online-kort, der viser stationer med adgang for alle. 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve