Lynladning vokser: Nordens største kommer til Danmark

Endnu en udbyder af lynladning kommer til Danmark. Inden årets udgang er Nordens største ladeselskab kommet til landet med 150 kW-ladere. Og ambitionerne er store.

Recharge er stor i det øvrige Norden. Nu kommer selskabet til Danmark.
Bilist

Der bliver inden længe endnu flere steder at lynlade elbilen – og et selskab mere at vælge imellem.

Danmark har været en hvid plet på landkortet for Nordens største (åbne) ladeoperatør, Recharge, men nu er beslutningen taget om at brede sig sydpå til os.

Recharge gav nyheden under en paneldiskussion på verdens største konference og messe om elektrisk mobilitet, EVS35, som midt i juni fandt sted i den norske hovedstad, Oslo.

Recharge benytter primært sådan en 150 kW-lader.
Recharge benytter primært sådan en 150 kW-lader.

Vil være blandt de største

Recharge-direktør Oskar Svedensted oplyser til Motor, at den første ladestation vil være i drift inden årets udgang. Han ønsker ikke at sætte tal på, hvor mange steder og ladestik, man har planer om i Danmark.

- Men når vi går ind i Danmark, er det helt klart for at blive blandt de største, siger han.

I FDM lyder der en klar velkomst til Recharge:

- Vi er glade for mere konkurrence på lademarkedet, siger chefkonsulent Ilyas Dogru.

Det nye ladeselskab hedder det samme som Shells ladeløsning.
Det nye ladeselskab, der hedder det samme som Shells ladeløsning, fik sit navn i 2020, da den finske energikoncern Fortum solgte Fortum Recharge AS til en kapitalfond.

150 kW-ladere

Recharge, som ikke må forveksles med Shells lademærke Recharge, tilbyder overvejende lynladning og benytter for det meste 150 kW-ladere. Selskabet har nu ca. 3.800 ladepunkter i Norge, Sverige og Finland.

Det oprindeligt norske selskab bruger en strategi med at opsætte ladere hos en række samarbejdspartnere. De omfatter i de nuværende lande bl.a. Shell, Ikea og McDonalds.

Recharge har indtil videre én partner i Danmark på plads, men ønsker ikke at afsløre den endnu.

Hos Redharge kan man betale med adskillige lade-apps, men hvis man ikke har sådanne aftaler, er processen med at betale med kort ganske kompliceret.
Hos Redharge kan man betale med adskillige lade-apps, men hvis man ikke har sådanne aftaler, er processen med at betale med kort ganske kompliceret.

Står hos Ikea og McDonalds

En oplagt mulighed kunne være – nu eller lidt senere – Ikea. Recharge offentliggjorde nemlig for nylig, at man havde indgået aftale med Ikea om at opsætte flere end 1.000 ladepunkter i Skandinavien, heraf de 300 i Norge. Det efterlader temmelig mange ladere til Sverige – og eventuelt Danmark.

Recharge har indtil nu haft en – med danske øjne – besynderlig politik med at kræve betaling pr. minuts ladetid. Men i Norge og Sverige er selskabet nu skiftet til at opkræve pr. kilowatttime.

Kunderne kan altid betale via betalingskort – såkaldt walkin-betaling uden registrering. Men kun indirekte. Det kræver nemlig, at man skanner en QR-kode eller sender en sms.

Varierende priser

Mange kunder betaler i dag med apps fra andre ladeoperatører. Prisen kan variere afhængig af den app, man benytter, og af samme grund kan Recharge ikke skilte med en entydig pris, som f.eks. tankstationerne i Danmark gør.

Recharge benytter 175 kW-ladere fra den finske producent Kempower, som ifølge FDMs ladeansvarlige, forretningsudvikler Kasper Hjorth, er et godt valg af lader, for de har en meget høj oppetid og giver dermed bilisterne en god oplevelse.

I Norge har nogle Recharge/Kempower-standere chademo-stik, men det er uvist, om det også bliver en mulighed i Danmark.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve