Ny aftale sænker elafgiften - se hvor meget

Politisk aftale sænker elafgiften og dermed også den refusion af afgiften, elbilister kan få. Samlet bliver det dog ikke dyrere at køre elbil. Til gengæld er der ingen hjælp til pendlerne. Skuffende mener FDM, som efterlyser justering af kørselsfradraget.

Opladning af bil
Bilist

Det bliver lidt billigere at tænde vaskemaskinen og kaffemaskinen i landets husstande. Allerede fra 1. juli sænkes elafgiften nemlig med 14 øre pr. kWh. For en husstand med et gennemsnitligt elforbrug på ca. 4.000 kWh betyder det en årlig besparelse på godt 700 kr. Bag afgiftsnedsættelsen ligger en aftale fra januar i år, og den ledsages nu af yderligere nedsættelser på 4 øre/kWh fra 1. oktober og igen 4,3 øre/kWh fra årsskiftet.

De lempeligere afgifter er en del af den håndsrækning, et bredt politisk flertal fredag i sidste uge blev enige om som følge af de stigende energipriser.

Afgiftslettelsen betyder også, at elbilejere kan se frem til en lavere refusion af elafgiften. Den modtager mange elbilejere i dag igennem deres ladeoperatør. Samlet set vil det hverken gøre det dyrere eller billigere at være elbilist.

”Har man en ladeboks derhjemme uden serviceaftale, falder udgifterne, da vi kommer til at betale mindre for strøm pga. afgiftsnedsættelserne. Har man derimod en ladeboks, hvor man i forvejen betaler nedsat elafgift, for eksempel fordi man har elvarme, vil afgiftsnedsættelsen ikke have en betydning. Det samme gælder, hvis man har en ladeboks med serviceaftale eller flatrate. Også her forbliver udgifterne samlet set uændret,” siger chefkonsulent i FDM Ilyas Dogru.

I alt er partierne bag aftalen, som ud over regeringen tæller Venstre, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, klar til at kompensere danskerne med 3,1 milliarder kr. som følge af de stigende energipriser.

Ingen hjælp til pendlerne

De mange milliarder til trods indeholder aftalen ikke nogen hjælp til landets bilister, der stadig tanker bilen til rekordhøje priser. Alene siden årsskiftet er listeprisen på benzin steget fra 14,49 kr./l til 18,79 kr./l.

Skatterådet hævede i april ganske vist satsen for kørselsfradraget med 18 øre pr. km til 2,16 kr., men da der er tale om et såkaldt ligningsmæssigt fradrag, er værdien reelt kun en fjerdedel. Det fik i april FDM til at efterlyse en højere værdi af fradraget.

Dengang tilkendegav statsminister Mette Frederiksen (S), at det med fortsat høje brændstofpriser kunne blive nødvendigt med yderligere tiltag for at hjælpe bilisterne. Siden har både Tyskland og Sverige sænket afgifterne på benzin og diesel midlertidigt.

”Selvfølgelig er jeg optaget af, at hvis du bor i Sønderjylland, Nordjylland, Vestjylland eller store dele af Sjælland, at du faktisk kan passe dit arbejde, selvom der er stigende priser på benzin. (…) Mit forslag vil være, at nu er der kommet en ændring af befordringsfradraget, og vi tager det med ind i forhandlingerne med de øvrige partier. Så ser vi på, om der er behov for at gøre yderligere,” sagde statsministeren tilbage i april.

Til Jyllands-Posten siger finansordfører Benny Engelbrecht (S) dog, at der i forhandlingerne ikke var flertal for også at komme bilisterne til hjælp. Det ærgrer FDM.

”Det er skuffende, at der ikke er større politisk vilje til at hjælpe de danske bilister, som døjer med rekordhøje brændstofpriser. I FDM har vi fuld forståelse for, at der også er et hensyn til at dæmpe inflationen. Hvor man i lande omkring os har sænket afgifterne bredt, har vi derfor foreslået at koncentrere afgiftslempelser på brændstof til kørslen til og fra arbejde. Det synes vi er ansvarligt. Ikke mindst i en tid med stor efterspørgsel på arbejdskraft. Derfor håber vi også, at politikerne er klar til at se på kørselsfradraget igen,” siger Ilyas Dogru.

Har du den rigtige ladeløsning?

Det kan være svært at finde rundt i junglen af ladetilbud. Med FDMs ladeberegninger kan du nemt finde den, der passer dig bedst.

Prøv FDMs ladeberegner