AutoIndex 2022: Sværere at få rabat på bilkøbet

De globale forsyningsproblemer forlænger ventetiden på din nye bil og gør det sværere at få rabat. Og hvis det lykkes dig at prutte prisen ned, får du ikke så meget som tidligere. Se, hvilke mærker der er mest fedtede med rabatten

Er det slut med at prutte om prisen?
Bilist

Når man har den store tegnebog fremme og skal købe ny bil, kan man godt have en forventning om at få lidt særbehandling. Måske er du vant til at få rabat eller udstyr med i handlen. Du forventer nok som minimum, at du kan få den bil, du vil betale for, og at den står foran matriklen rimelig hurtigt. Sådan er det ikke for tiden.

Glem alt om rabat på bilen, siger flere forhandlere til deres kunder. Og så skal du i øvrigt også finde dig i, at der kan gå op til et år, inden du får leveret din bil. Desuden kan du måske slet ikke få det udstyr, du ønsker. Pandemi, krig og andre elendigheder har skabt leveringsproblemer på dele til bilerne, og det kan mærkes ude hos forhandlerne.

"Jeg har været i branchen i 10 år, og jeg har aldrig oplevet en situation med så stort et underudbud af biler som nu. Fabrikkerne oplever udfordringer med levering af dele, især mikrochips, så produktionen kan ikke følge med efterspørgslen. Det sætter sig også i markedet for brugte biler, og forhandlerne støvsuger markedet for de biler, som danskere efterspørger," siger Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør for bilbranchen hos Dansk Industri.

Forvent ventetid

Den store efterspørgsel har resulteret i lange ventetider på populære modeller, og tre ud af 10 biler leveres ikke til den aftalte tid. Køberne går i højere grad efter biler, der kan leveres hurtigt, og derfor er modeller som Peugeot 208, Citroën C3 og Kia Ceed blandt de mest solgte biler, for de kan nemlig leveres stort set med det samme.

Læs mere: Så lang er leveringstiden på nye biler

Men vi skal vænne os til at have mere tålmodighed, når det gælder køb af ny bil. I hvert fald, hvis man vil have en model med præcis det udstyr, man ønsker.

"Det nye normale er, at der er længere ventetid. Så går man med overvejelser om en ny bil, skal man vælge og bestille tidligere, end man ellers ville have gjort. Der er selvfølgelig stor forskel på tværs af mærker og modeller, men skal man have en mere speciel model, er der mere ventetid. Generelt kan man sige, at rene elbiler har længere leveringstid end konventionelle. De er mere teknologisk avancerede og skal bruge flere mikrochips. Så de er mere udsatte," siger Thomas Møller Sørensen.

Han hører fra bilmærkerne, at nogle – især større mærker – forventer, at forsyningskæderne er genetableret i fjerde kvartal i år. Andre siger, at det først er normalt igen langt inde i 2023.

Rabatten er blevet mindre

Svarene fra bilejerne i den store årlige AutoIndex-undersøgelse, hvor bilejere bedømmer deres bil, forhandler og værksted, viser også, at den gennemsnitlige rabat på bilhandler er blevet mindre de seneste år. I 2018 var den gennemsnitlige rabat på 8,1 procent, mens den i 2022 er nede på 6,7 procent.

Den udvikling bliver ikke vendt, vurderer Thomas Møller Sørensen:

"Der er en enormt stor konkurrence med mange nye bilmærker og modeller, og der er ikke meget plads til at handle om priserne. Hos forhandlere af nye biler ligger fortjenesten i dag ikke på salg, men den ligger hovedsageligt på eftermarkedet med ekstra services, forsikring, værkstedsbesøg osv., så der er mindre for bilforhandleren at give af på prisen for bilen. Det afhænger naturligvis af den enkelte handel, og har man en god byttebil, eller kan man gå på kompromis med den nye bil, så kan man måske forhandle sig til højere rabat," siger branchedirektøren.

Forsøg altid at få rabat

FDM kan sagtens genkende, at forholdene er blevet anderledes for bilkøberne. Både når der købes nyt, og når der købes brugt.

"Det er i øjeblikket sælgers marked, og vi kan f.eks. se, at blandt elbiler sælger Tesla mange biler, fordi de ganske enkelt er i stand til at levere. Køberne vælger de tilgængelige biler, og her er det måske ikke så nemt at få rabat. Hos Tesla er det umuligt at få rabat på nye biler, da de sælges online, men med brugte Teslaer, som der sælges mange af, kan der være noget at hente," siger chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru.

Han mener i den grad, at man skal blive ved at prutte om priserne, selvom forholdene ændrer sig.

"Kontakten med sælgeren slutter ikke ved en forhandling om prisen på selve bilen. Du skal presse på for at få ekstraudstyr i stedet, og hvis forhandleren vil beholde dig som kunde på det store eftermarked, er det da oplagt, at de giver dig rabat. Ellers kan du gå et andet sted hen."

Ilyas Dogru foreslår, at man bl.a. forsøger at forhandle sig til gode priser på ekstra services som etableringsomkostninger på billån, forsikring, serviceaftale, måtter, vinterdæk, undervognsbehandling, anhængertræk, coating af bilen og andre ting.

Man kan også overveje at vente med bilkøbet.

"Hvis du køber bil i øjeblikket, risikerer du at give for meget for bilen og dermed også at få et større værditab på længere sigt. Så det kan være en idé at afvente markedet og beholde sin bil længere end planlagt. Man kan også overveje at korttidslease i en periode, indtil tingene er mere normaliserede igen," siger Ilyas Dogru.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve