Pas på denne type svindel

Forbrugerombudsmanden advarer i lighed med FDM igen mod hjemmesider, som opkræver betaling for vurdering af din bil. FDM opfordrer til, at du undlader at bruge siderne og ikke betaler opkrævninger fra vurderingssiderne.

Hjemmeside
Bilist

Er du nysgerrig efter at vide, hvad din bil er værd på et varmt bilmarked, gælder det om, at du ser dig godt for.

For lige så nemt det er at finde sider på nettet, der tilbyder vurdering af din bil, lige så nemt er det, at falde over nogle, der er fulde af fup og fiduser.

Mange bilejere oplever nemlig at modtage krav om betaling, selvom det ikke fremgår af annoncerne, at det koster penge at få bilen vurderet. Den oplysning skal forbrugerne selv finde langt nede på hjemmesiderne bag.

Det får nu Forbrugerombudsmanden til at advare mod vurderingssiderne. Forbrugerombudsmanden har den seneste tid modtaget mange henvendelser fra forbrugere, som føler sig snydt af hjemmesider med tilbud om bilvurderinger.

Advarer mod flere vurderingssider

Hjemmesiderne markedsfører sig enten via e-mails eller annoncer på Facebook, hvor forbrugerne får at vide, at de kan få en vurdering af deres bils værdi ved at indtaste bilens registreringsnummer på hjemmesiderne. Hvis forbrugerne indtaster oplysningerne på hjemmesiderne, får de tilsendt en regning for vurderingen på deres mail, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Konkret advarer Forbrugerombudsmanden mod siderne:

  • Vurderebil.dk
  • Vurderebil.com
  • Bilerprise.com
  • Bilm.dk
  • Evaluatorer.dk
Hjemmeside
Flere hjemmesider og annoncer lokker på nettet med vurdering af biler. Selvom det ikke fremgår af annoncerne, at det koster penge at få bilen vurderet, modtager mange alligevel efterfølgende krav om betaling. FDM og Forbrugerombudsmanden advarer mod brug af hjemmesiderne. 

Penge ender i Litauen

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det et belgisk selskab, der opkræver betaling fra forbrugerne, men Forbrugerombudsmanden har i samarbejde med kolleger i de andre EU-medlemslande konstateret, at indbetalingerne ender i Litauen. Derfor har man nu bedt myndighederne i Litauen om at stoppe disse opkrævninger.

”Vi har fået mange klager over hjemmesiderne. Efter vores opfattelse er forbrugerne ikke forpligtet til at betale for ”bilvurderinger” via disse hjemmesider. Vi anbefaler derfor, at man ikke betaler, uanset trusler om inkasso og retssager, men meddeler selskabet bag hjemmesiderne, at der ikke er indgået en aftale om betaling,” udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Ifølge hende er forbrugerne ikke forpligtet til at betale, og hun advarer mod at benytte siderne. Skulle man få eller allerede have modtaget en opkrævning, anbefaler hun, at man undlader at betale.

FDM: Velkendt problem

I FDMs rådgivning er man bekendt med vurderingssiderne, som FDM flere gange tidligere har advaret imod.

Senest er FDMs logo også dukket op på siderne. FDM har dog ingen forbindelse med vurderingssiderne, og brugen af FDMs logo er sket uden FDMs viden eller tilladelse.

”Plat med vurderingssider er noget, vi jævnligt støder på i vores rådgivning, hvor de kommer i bølger og hver gang under nye navne. Selvom siderne hedder noget forskelligt, er fremgangsmåden den sammen. Har man modtaget et betalingskrav for noget, man ikke har accepteret, er vores råd, at man slår koldt vand i blodet og bestrider kravet ved at gøre indsigelse og undlader at betale. Kan det ikke gøres via en hjemmeside, kan man gøre det til afsenderadressen på betalingskravet. Vigtigst er, at man ikke betaler. Heller ikke hvis man får en rykker,” siger jurist i FDM Uffe Foged Jespersen.

Gode råd:

  • Undlad at benytte siderne
  • Modtager du et krav, så kontakt selskabet og oplys, at du ikke mener at have indgået en aftale om betaling
  • Har du gjort indsigelser mod betalingskravet, kan du ikke blive registreret i Experian (det tidligere RKI)
  • Lad være med at betale, selvom du får en opkrævning for en bilvurdering eller en inkassovarsel
  • Hvis du ikke kan komme i kontakt med selskabet, så gem dokumentationen for, at du har forsøgt at kontakte selskabet. Det kan f.eks. være en mail.

Kilde: Forbrugerombudsmanden og FDM

 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid kontakte vores rådgivning. Også hvis du har fået en regning for vurdering af din bil, som du ikke har aftalt.

Kontakt rådgivningen