Efter Teslas prisdumping: Skal du vente eller købe bil nu?

Fredag den 13. januar præsenterede Tesla hidtil uset høje prisfald på deres to mest populære biler, Model 3 og Model Y. Men hvordan påvirker det bilmarkedet generelt, og hvad skal man gøre, hvis man overvejer at købe ny eller brugt bil?

 

Tesla har sat priserne ned på nye elbiler.
Bilist

Teslas næsten ekstreme prisnedsættelser skyldes en perfekt storm. Især for den større SUV Model Y, hvor lavere pris fra fabrikken og en faldende kurs på dollaren har sænket prisen så meget, at nogle modeller bliver helt eller delvis afgiftsfri, og det har sænket priserne med op til 120.000 kr. på de dyreste modeller. Selv den billigste model faldt med 87.000 kr. i fredags og kan nu købes til blot 375.000 kr., og det er endda med anhængertræk som standardudstyr.

Sedan-udgaven Model 3 er 15.000 kr. billigere end SUV-udgaven Model Y. Men du skal betale 10.000 kr. ekstra for at få anhængertræk på en Model 3, så bedste køb på Teslas hjemmeside lige nu er den større og mere praktiske Model Y. Faktisk fremstår den som et knaldtilbud for dem, der vil købe en ny elbil. Og har du drømt om at købe en Tesla, men fundet priserne lidt høje, er det et godt tidspunkt at købe nu. FDM forventer ikke, at Tesla kommer med markante prisnedsættelser foreløbig. 

Prisnedsættelserne er så markante, at det nærmest har chokeret bilbranchen. Naturligvis især på brugtbilmarkedet, hvor der er blevet importeret mange Teslaer det seneste års tid. Her har forhandlerne brugt tiden siden prisnedsættelserne til at rette priser ind på brugte Teslaer med store tab på bundlinjen til følge. Der er også set mindre rettelser på konkurrerende brugte elbiler, men her afventer man også, hvad de øvrige bilfabrikker gør med nybilpriserne. 

Tesla har sat priserne ned med op til 120.000 kr. på deres Model Y.
Tesla har sat priserne ned med op til 120.000 kr. på deres Model Y. Så den billigste model nu koster 375.000 kr. 

FDM: Vent med at købe dyr elbil

Teslas dumping af priserne rammer især alle elbilkonkurrenter, der koster 300.000-500.000 kr. Lige nu har de danske importører taget kontakt til bilfabrikkerne for at høre, om de kommer med prisnedsættelser. For Teslas lavere priser er ikke bare et dansk fænomen, de har generelt sat priserne ned på deres biler i både Europa og USA. 

Konkurrenterne er endnu ikke kommet med udmeldinger om prisjusteringer, og det forventes, at der går lidt tid, før de følger efter. FDM har kontaktet de danske bilimportører, og de fleste svarer som ventet "ingen kommentarer", mens andre siger, at de har taget kontakt til fabrikken for at høre, om der kommer justeringer, eller at de er tilfredse med deres nuværende priser. 

Uanset om der kommer prisnedsættelser eller ej, så skubber Teslas prisnedsættelser til markedet, der derfor p.t. er i ubalance. Derfor anbefaler FDM at vente med at skrive under på en slutseddel på en ny elbil i de kommende uger. Vi forventer ikke, at Teslas konkurrenter kommer med prisjusteringer i 100.000 kroners-klassen, for Teslas justeringer skal også ses i lyset af, at mærket sidste år løftede priserne med 50.000 kr., og at bilerne dermed var blevet dyre i forhold til konkurrenterne. 

Det forventes ikke, at der kommer store prisjusteringer på biler, som koster under 300.000 kr. Så her er den økonomiske risiko ved at købe en bil nu mindre. Det gælder eksempelvis for de mange tilbud, som kører på benzinbiler her i januar måned. Her kan man købe bil uden at frygte store værditab.  

De 375.000 kr. for en Model Y Standard Range betyder, at Tesla nu pludseligt er blevet et alternativ til andre biler. På elbilfronten ser en Kia Niro EV til 340.000 kr., en BYD Atto 3 til 330.000 kr. og en VW ID.3 til 360.000 kr. pludselig dyre ud. Men Model Y er også blevet et spændende valg frem for mange plugin-hybrider. De er efter nytår blevet ramt af højere afgifter, og totaløkonomisk set koster en Kia Ceed stationcar det samme at eje som en Tesla Model Y. Det giver helt nye perspektiver for de danske bilkøbere. 

Er Tesla den nye folkevogn?

Med de nye priser har Tesla valgt at placere sig anderledes i markedet. De startede med en pionerrolle og har været med til at gøre den brede befolkning interesseret i elbiler. Derefter skiftede Tesla ham til at være det attraktive tech-selskab, der tiltrak alle dem, som vil være med på noderne og gerne vil disrupte bilindustrien. Men det er nu 14 år siden, selskabet startede, og p.t. har de kun fire bilmodeller på programmet. Og den nyeste blev lanceret for fire år siden.

Så Teslas bilmodeller er faktisk ret gamle i forhold til konkurrenterne og ikke nær så teknisk avancerede. En del af Teslas teknik fungerer godt, herunder især bilernes effektivitet og software, om end det heller ikke har været uden problemer gennem tiden. Men der er meget få tilvalg til bilerne, og basalt udstyr som køreassistenter og forlygter er dårligere end konkurrenternes. 

Med en gammel model på fabrikken, der kan bygges enkelt, fordi der er få tilvalg, har Tesla en klar fordel i forhold til konkurrenterne. De kan dermed også bygge biler meget hurtigere end konkurrenterne og dermed billigere. Den fordel udnytter de nu for at blive et mere udbredt bilmærke og leve op til Elon Musks ambition om, at Tesla Model Y skal være den mest solgte bil i verden. Den elektriske folkevogn. 

Et af kendetegnene ved Teslas modeller er det meget enkle interiør, det er også medvirkende til at bilerne er billige at bygge, som Tesla selv påpeger som en væsentlig årsag til de markant prisnedsættelser.
Et af kendetegnene ved Teslas modeller er det meget enkle interiør. Det er også medvirkende til at bilerne er billige at bygge, som Tesla selv påpeger som en væsentlig årsag til de markante prisnedsættelser. 

Skal man sælge sin Tesla?

De kraftige prisnedsættelser rammer ikke bare brugtbilforhandlerne, men også alle de kunder, som har købt biler fra Tesla. Især dem der har købt en Tesla Model 3 og især Model Y inden for det seneste år. Sælger man bilen i dag, vil man opleve et stort værditab. Det er med andre ord dyrt at gå i panik eller at være tvunget til at sælge nu. Men de fleste private beholder deres biler i fire-fem år, og til den tid vil man stadig få et større værditab i forhold til dem, der køber en tilsvarende bil i starten af 2023. Men man vil have fordelt værditabet over en længere periode. 

Der er ikke megen sentimentalitet i måden, Tesla justerer deres priser på. De agerer efter markedet for nye biler uden at tage særligt hensyn til dem, som allerede har købt bil hos dem. Det går fint, så længe priserne stiger, men når der kommer store prisfald, kan det efterlade nogle Tesla-ejere med større gæld i bilen, end den er værd. De bilejere står som de store tabere i denne prisnedsættelse. Spørgsmålet er, om det skader tilliden til mærket? Hidtil har andre bilproducenter været forsigtige med markante prisfald for at værne om gensalgsværdien på brugtbilmarkedet. 

– Tesla siger selv, at de sætter priserne ned, fordi de kan producere bilerne billigere og hurtigere nu. Men det er ikke hele forklaringen. Heller ikke ønsket om at booste bilsalget for at løfte Teslas aktiekurs er alene forklaringen. Vi skal nok nærmere se på de statstilskud, som elbiler kan få. Især i USA hvor deres Inflation Reduction Act giver tilskud til elbiler, som koster under 55.000 dollars. Og her har Tesla sænket prisen på Model Y til 53.000 dollars, så de kan få et tilskud på 7.500 dollars. Og der er lignede tilskud, som de nu får glæde af på andre markeder, siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru. 

Han peger også på det kinesiske marked, der er et stort marked for Tesla. Her er der rygter om en tilbagerulning af støtte til elbiler, så her gælder det også om at stå attraktivt i markedet i forhold til konkurrenterne. Herhjemme betyder de lavere priser fra fabrikken, at registreringafgiften på Model Y falder med cirka 40.000 kr. 

Teslas prisændringer er globale, og reaktionerne på konkurrenternes priser vil også være på globalt plan. Ikke alle bilproducenter har bundlinje nok til at sætte priserne så markant ned, og derfor er der ikke kommet prisjusteringer fra de større bilproducenter endnu. Men det forventes, at der kommer en reaktion, hvilket er årsagen til, at FDM anbefaler, at man venter et par uger med at underskrive en slutseddel på en ny dyrere elbil – medmindre man har drømt om en Tesla.

Overvejer du at købe bil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid kontakte vores rådgivning og få hjælp af vores eksperter. Det gælder alt fra hvilken bilmodel du skal vælge til at guide dig til et sikkert bilkøb. 

Kontakt rådgivningen