Hvornår er din bil ændret for meget efter en softwareopdatering?

Spørgsmålet er svært at svare på, men FDM modtager mange henvendelser fra utilfredse bilejere, der oplever, at deres hybrid- eller elbiler bliver ændret for meget efter opdateringer – også til det værre

Hvornår er din bil ændret for meget efter en softwareopdatering?
Bilist

Må en hybridbil, der har fået en softwareopdatering, pludselig starte motoren om vinteren, selvom den ikke plejer at gøre det?

Eller hvad med en elbil, der opdateres, og hvor batteriet efterfølgende lader langsommere?

Er det i det hele taget okay, at bilen bliver dårligere, end da bilkøberen kørte hjem i den fra forhandleren, fordi bilfabrikanten ændrer ved elektronikken og bilens funktion?

Svaret er ikke entydigt til de bilister, der henvender sig til FDM med den type spørgsmål.

"Bilproducenterne sørger med opdateringer for at sikre, at bilerne fungerer så optimalt som muligt. Det er lidt, som når styresystemet i en mobiltelefon opdateres. Det kan jo godt være, det giver mening at „skrue“ på batteriet, så det lader langsommere, for eksempelvis at mindske risikoen for, at det bryder i brand – eller at en motor i en hybridbil starter hurtigere ved lavere grader for at skåne batteriet. Det kan ud fra en ingeniørs synsvinkel være okay, at de bliver klogere og ændrer fejl for at forbedre produktet. Det er bare ikke sikkert, brugerne har den oplevelse, da de har købt bilen ud fra markedsføringen, og en negativ ændring kan betyde skuffede forventninger", forklarer advokat i FDM Michael Ern Nielsen.

Råb op, hvis bilen ikke lever op til forventningerne

Spørgsmålet er så, hvor meget man skal finde sig i.

"Det er klart, at bilen ikke må ændre sig voldsomt – f.eks. at motoren pludselig ikke virker. Men det er svært at sige, hvor grænsen går. Med den nye købelov, der trådte i kraft ved indgangen til 2022, er IT-programmer og opdateringer også direkte omfattet og læner sig op ad de regler og principper, vi kender i forvejen. Det er positivt. Men hvordan man står som forbruger, bliver vi først klogere på med sager og domme, der kan danne præcedens for at løse denne type uenigheder mellem bilejer og forhandler", siger Michael Ern Nielsen.

Han opfordrer bilejere og FDM-medlemmer til at sørge for at gemme markedsføringsmateriale og korrespondance med sælgeren og til at reklamere til forhandleren og henvende sig til FDM, hvis de oplever, at bilen ikke lever op til forventningerne efter en opdatering.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen