For første gang har en rasteplads på danske motorveje fået lynladere. 31. marts sættes der strøm til nummer ét af mange planlagte ladeparker direkte på motorvejsnettet.
Transportministeren indvier den dag et ladeanlæg med 16 lynladere på rasteplads Lillebælt Syd, der ligger i østgående retning på Fynske Motorvej – ret tæt på Lillebæltsbroen.
Den nye ladepark er den første, som Vejdirektoratet på statslige områder anlægger fra grunden med veje, strømforsyning og tagoverdækning. Private operatører tildeles efter udbud en koncession i typisk fem år.
Mange lynladere på Fyn
På Lillebælt Syd driver Clever ladeanlægget og skal også stå for ladeparken på den modsatte side af E20, Lillebælt Nord, som åbner til maj. Clever har i forvejen sin hidtil største station ved Odense, 40 km mod øst.
Med indvielsen ligger lynladerne nu særdeles tæt på den vigtige strækning over Fyn, selv om alle øvrige kræver, at man tager en frakørsel.
Der er i forvejen tre anlæg ved Nyborg, tre ved Odense SØ-frakørslen, én ved Aarup og tre ved Fredericia, lige på den anden side af Lillebæltsbroen. Desuden er der hurtigladere på den store Kildebjerg-rasteplads og en Tesla-station ved Middelfart kun for Tesla-modeller. Tilsammen er de 12 ladeanlæg fordelt på syv ladeselskaber.
FDM: Burde være delt af flere
FDM er glad for, at lademulighederne langs motorvejene er blevet endnu bedre, men undrer sig fortsat over, at en så stor ladepark på statsligt område er givet til én ladeoperatør og ikke flere.
- Ved at have flere ladeoperatører samme sted udnytter man dels stordriftsfordele, dels fremmes konkurrencen. Derfor håber vi, at Vejdirektoratet i fremtiden har det med i udbuddene, siger chefkonsulent Ilyas Dogru.
Laderne på Lillebælt Syd er af samme type, som Clever bruger de fleste andre steder. Hver stander kan levere op til 300 kW, dog skal to biler ved samme stander deles om de 300 kW.
Bilister kan cirkulere om standerne
Masser af solstrøm
Solcellerne på anlægget er beregnet til at kunne levere 95.000 kWh årligt.
Det svarer til 600.000 km i personbil ifølge Vejdirektoratet - eller det samlede forbrug af 40 elbiler.
Ladeanlægget er anlagt på ydersiden (mod syd) af den nuværende rasteplads, der er unik ved at have to rundkørsler. Designet af ladeområdet er også nyt, men vil i tilpasset form blive benyttet ved kommende anlæg fra Vejdirektoratet.
Der ser ud til at være smart. Båsene ligger vinkelret på den gennemgående vej, og der er mulighed for at cirkulere ubegrænset om ladeområdet, som kan være relevant, hvis der er fyldt eller næsten fyldt. Det giver også bedre mulighed for at parkere, så ladestikket sidder rigtigt i forhold til bilens ladeport.
Man kører ind til ladepladsen én vej og fortsætter fremad, når man er færdig med at lade - lige som på en tankstation. Det er dog også muligt at bakke ind.
I udkanten af området er der et venteareal, der kan benyttes, hvis alle ladestandere er optaget.
Også ladning med anhængere - senere
Separat bliver der ved siden af gjort klar til yderligere seks ladepladser, hvor biler med påhængsvogn og andre lange køretøjer kan få strøm på. Men de må vente et ukendt stykke tid. Disse seks store baner samt yderligere otte almindelige ladepladser er Clever blot forpligtet til at have i drift senest i 2025.
Ladeanlægget har ikke særskilte faciliteter, men der er i forvejen borde og bænke på rastepladsen, og 50 meter fra laderne ligger et cafeteria med lange åbningstider. Her koster et toiletbesøg fem kroner.
Ønske: ordentlige - og gratis - faciliteter
- Vi har påpeget overfor Vejdirektoratet, at når elbilister lader, tager det længere tid en optankning af en brændstofbil. Derfor bør rastepladserne indrettes til længere ventende elbilister med bl.a. gode lyse forhold om aftenen og aktivitetsområder til børn. Og lige præcis med hensyn til toiletterne mener vi, at de bør være gratis, siger Ilyas Dogru fra FDM.
Bilister, der skal lade, får dog glæde af, at alle ladepladserne er overdækkede med et højt tag. Tilmed består tagene af solceller, så ladeparken også er en solcellepark, der kan producere strøm. Den går dog ikke direkte til elbilerne eller gemmes i et lokalt batteri, men sendes ud i det store elnet.
Enormt meget strøm er trukket frem
Det har i øvrigt været en større opgave for elselskabet at skaffe strøm nok til anlægget. For at sikre tilstrækkeligt med energi har det været nødvendigt at fremføre et helt ny elnet til rastepladsen, og der er adskillige store transformerstationer tæt på laderne.
3.000 ampere har Vejdirektoratet måtte købe alene til første fase. Det er lige så meget som omkring 100 private huse har installeret.
Tre parker mere åbner til maj
De næste indvielser af de statslige ladeparker sker til maj. Foruden Lillebælt Nord gælder det Tappernøje Øst og Vest i Sydsjælland, hvor Circle K bliver operatør.
I 2024 åbner Vejdirektoratet yderligere et fynsk anlæg, på en nuværende samkørselsplads ved Langeskov på Østfyn.
Hvor de følgende åbner er ikke afgjort. Vejdirektoratet har nogle idéer, men de justeres løbende i forhold til, hvor der eventuelt skyder helt private ladeparker op, oplyser Vejdirektoratet.
600 ladepladser på vej
Den nye ladepark på Fyn er den første af omkring 40, der bliver anlagt, som en del af ’Infrastrukturplan 2035’. I alt bliver der etableret cirka 600 ladepladser. Folketinget har afsat 500 mio. kroner til ladeinfrastruktur frem mod 2030.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.