Pas på, asfaltpirater kan koste dig dyrt

Både asfaltbranchen og politiet advarer mod såkaldte asfaltpirater, der tager på plyndringstogt på de danske villaveje.

Tegning af mand, der møder to asfaltpirater uden for sit hus.
Bilist

For Mikkel Rex lød tilbuddet for godt til at være sandt, da to engelsktalende mænd i september pludselig trillede op foran hans mors blomsterbutik i Bellinge ved Odense og tilbød at asfaltere indkørslen for 6.000 kr. Han havde nemlig tidligere indhentet et tilbud, der lød på 25.000 kr.

De to udenlandske mænd forklarede, at de arbejdede på et motorvejsbyggeri i nærheden og havde et læs asfalt i overskud, som de nu altså tilbød at lægge her. Der var dog noget ved hele situationen, der gjorde Mikkel Rex mistænksom, så mens mændene ventede i indkørslen, gik han ind i butikken, hvor han med få søgninger på Google faldt over flere advarsler mod asfaltpirater.

Ukrudt vokser op gennem asfalt
For at få asfalten til at række længere lægges den ofte i så tyndt et lag, at ukrudt nemt vokser op igennem

Asfaltpirater er langtfra et ukendt fænomen. Det dækker over omrejsende udenlandske arbejdere, ofte fra Storbritannien eller Irland, som kører rundt og dukker uanmeldt op på blandt andet landets villaveje, hvor de tilbyder at udføre asfaltarbejde. Her fremviser de ofte såkaldte vejsedler fra asfaltproducenter med navn og logo som dokumentation på, at kvaliteten er i orden. Men arbejdet er lige så sort som asfalt, og kvaliteten af det er lige så tynd som laget af den klæbrige masse, "piraterne" lægger i indkørsler og på p-pladser.

En dyr og dårlig løsning

Hos brancheorganisationen Asfaltindustrien kender man kun alt for godt til asfaltpiraterne, som man jævnligt advarer imod.

– I bund og grund handler det om at snyde folk. Arbejdet, der udføres, overholder på ingen måde de standarder, der er for, hvordan dens slags skal laves, og kunderne har ingen glæde af det, siger underdirektør Anders Hilbert.

Han påpeger, at det også er i strid med dørsalgsloven at udbyde arbejde, som de omrejsende arbejdere gør. Han fortæller, at det ikke er unormalt, at asfaltpiraterne – når de først er i gang – også lægger asfalt, hvor det ikke er aftalt, og efterfølgende kræver en høj betaling. Får de ikke den, bliver de meget truende.

Asfalt dårligt og ujævnt afsluttet langs kant med stensætning.
Ofte ses sjusket arbejde, hvor der ikke er lavet pæne kanter. I stedet er asfalten bare fejet op ad en ellers pæn stensætning

Typisk kører asfaltpiraterne rundt med asfalt og en historie om, at det er overskydende asfalt fra et nærliggende vejarbejde. Men asfalten er ofte oversprøjtet med diesel for at undgå, at den hærder, og dermed give "piraterne" længere tid til at få solgt læsset. Derfor hærder asfalten heller ikke, når den bliver lagt, og belægningen er derfor ubrugelig. Men det opdager kunderne først, når asfaltpiraterne er over alle bjerge – vel at mærke med deres betaling.

– Den dårlige asfalt og det dårlige arbejde betyder, at belægningen ikke kan bære noget og hurtigt går i stykker og skal laves helt om. Er det asfalt, der er vædet med diesel, skal det først bortskaffes og miljøbehandles. Det bliver det ikke billigere af, fortæller Anders Hilbert og understreger, at det ikke er muligt at køre rundt med varmblandet asfalt og tilbyde det her og nu til tilfældige kunder.

Ikke en sag for politiet

Ligesom i andre politikredse betegner Fyns Politi asfaltpiraterne som „gamle kendinge“.

– Dem hører vi løbende om, og hver gang er det samme modus. Der er tale om udenlandske omrejsende, som turnerer med lidt for gode tilbud, forklarer vicepolitiinspektør ved Fyns Politi Søren Frederiksen.

Som Asfaltindustrien påpeger han, at det er i strid med dørsalgsloven at falbyde arbejde, som det er tilfældet, men han understreger samtidig, at der er aftalefrihed, og derfor er det svært for politiet umiddelbart at gå ind i sagerne – også hvis folk føler sig snydt af dårligt arbejde. I så fald er man henvist til at anlægge et civilt søgsmål, og til den tid er asfaltpiraterne for længst væk.

– Når det er sagt, er det velkendt, at de såkaldte asfaltpirater kan blive truende, hvis de ikke får den betaling, de mener, de har krav på. Sker det, forholder det sig selvfølgelig anderledes, for så er det en overtrædelse af straffeloven, og så sender vi en patruljevogn ud, siger Søren Frederiksen.

Sand lagt ovenpå asfalt for at dække over ujævn afslutning.
En let afstrøning med sand er normalt, hvis asfalten "sveder" efter udlægning og tromling. Her er sandet brugt til at skjule det dårlige arbejde

Fyns Politi efterforsker i øjeblikket en konkret sag fra sensommeren mod asfaltpirater for overtrædelse af straffeloven. Søren Frederiksen vil dog ikke gå nærmere ind i sagens detaljer, da efterforskningen ikke er afsluttet.

I Bellinge på Fyn endte det med, at Mikkel Rex sendte de to udenlandske arbejdere væk:

– Da jeg takkede nej til deres tilbud, ændrede deres tonefald og attitude sig. De blev meget nærgående og var fornærmede og aggressive i deres sprog. Til sidst opgav de og kørte afsted.

Efterfølgende lagde han en advarsel mod asfaltpirateriet op i den lokale gruppe på Facebook.

– Jeg ville gerne advare andre mod at gå i den fælde, jeg selv kunne være røget i. Jeg ved, hvor dyrt det kan være at rydde op efter deres dårlige arbejde, og jeg vil have dårlig samvittighed, hvis jeg ikke advarede andre, siger han.

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve