Mange bilvirksomheder blæser ankenævn et stykke

Forbrugerne får medhold i næsten hver anden sag, når de klager til Ankenævn for biler, viser ny årsrapport.

Brugte biler til salg
Bilist

Det kan være op ad bakke at stå på sin ret, hvis bilkøbet eller værkstedsbesøget slår knuder.

Ankenævn for biler behandler forbrugerklager af køb af biler på over 10.000 kr. og værkstedsregninger på over 1.500 kr.

Nævnet består af FDM, Bilbranchen i DI, AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd, men der kan klages over alle bilforhandlere og værksteder.

For selvom man som forbruger får medhold i sin sag hos Ankenævn for biler, er det langt fra alle virksomheder,

der retter sig efter nævnets afgørelser. Det viser nævnets årsberetning for 2022.

I alt afsluttede Ankenævn for biler sidste år 337 sager. Af dem fik forbrugerne helt eller delvist medhold i lige knapt halvdelen, 46 procent (154 sager). Andre godt 15 procent (52 sager) blev afvist, da sagen lå uden for nævnets kompetenceområde, eller fordi sagerne ikke var egnet til nævnsbehandling, mens virksomhederne, der blev klaget over, fik medhold i lige knapt 40 procent (131) af sagerne.

Alligevel stod 42 virksomheder ved årsskiftet i nævnets såkaldte „udhængsskab“, som er den gabestok, virksomheder kommer i, hvis de vælger ikke at efterleve nævnets afgørelse. Nogle virksomheder med flere sager.

Må tage sager til domstol

Bag Ankenævn for biler står FDM, AutoBranchen Danmark, Bilbranchen i DI og Dansk Bilbrancheråd, men forbrugerne kan også klage over virksomheder, der ikke er medlem her.

Knap fire ud af 10 af de virksomheder, der sidste år blev klaget over, er således ikke medlem af en af organisationerne bag nævnet. Og kigger man i udhængsskabet, er næsten alle pladser her optaget af de uorganiserede virksomheder. 

– Det er altid ærgerligt, når virksomheder ikke efterlever ankenævnets afgørelser. Enten ved at ignorere afgørelsen eller ved at meddele, at de ikke ønsker at være bundet af nævnets afgørelse. Dermed er forbrugerne henvist til fogedretten eller at anlægge en sag ved domstolen. Det er ikke bare tidskrævende for den enkelte, men også i strid med ønsket om, at ankenævn netop skal aflaste domstolene, siger områdechef i FDMs juridiske rådgivning Lennart Fogh.

– Det er påfaldende, at så mange af de brodne kar er virksomheder, der ikke er medlemmer hos nogen brancheorganisationer. Som forbrugerorganisation kan vi kun opfordre til, at man tjekker nævnets udhængsskab, når man køber bil eller skal på værksted. Tjek af udhængsskabet er også en fast procedure, når FDM gennemgår slutsedler for medlemmer, uddyber han.

Ekskluderer medlemmer

Enkelte i udhængsskabet er dog medlemmer hos en af de tre brancheorganisationer bag Ankenævn for biler. Det er på trods af, at det hos både AutoBranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd er eksklusionsgrund, hvis en medlemsvirksomhed ikke efterlever en nævnsafgørelse.

Hos Dansk Bilbrancheråd oplyser direktør Erik S. Rasmussen, at man ekskluderer en til to virksomheder om året på den baggrund.

– De virksomheder, der er medlem hos os, og som står i udhængsskabet, er også med medlem hos AutoBranchen Danmark, som de har valgt at lade sig repræsentere ved i ankenævnet. Derfor har vi ikke været opmærksomme på, at de stod i udhængsskabet. Det er vi blevet nu, og vi har allerede rettet henvendelse til dem og bedt dem efterleve nævnets afgørelse. Hvis ikke vil de blive indstillet til eksklusion på næste bestyrelsesmøde, siger Erik S. Rasmussen.

– Når vi har valgt at være en del af Ankenævn for biler, forventer vi også, at vores medlemmer retter sig efter afgørelserne. Det er en klar politik, vi har, forklarer han. 

Hos AutoBranchen Danmark oplyser kommunikationschef Charlotte Brix Andersen, at brancheorganisationen konkret har en eksklusionsskrivelse på vej mod en medlemsvirksomhed. En anden ser nu ud til at ville efterleve nævnets afgørelse, mens den tredje og sidste medlemsvirksomhed er i dialog om en afdragsordning.

– Vi vil ikke have medlemmer, som ikke efterlever ankenævnets afgørelse. Derfor går vi altid i dialog med vores medlemmer, hvis de er på vej i ankenævnet, og i tæt dialog, hvis de står i udhængsskabet. Et af vores medlemmer ser ikke ud til at ville efterleve en afgørelse, og derfor vil de blive ekskluderet på næste bestyrelsesmøde, hvis de ikke har rettet ind inden da, siger Charlotte Brix Andersen.

Branchen bør lære af klage

Ellers ligner årsberetningen de senere års. I alt modtog Ankenævn for biler, der i november kunne fejre 10-års jubilæum, 527 nye klagesager mod 538 året før. Det er det hidtil laveste antal siden nævnets oprettelse og godt 22 procent færre end i rekordåret 2019. Godt tre ud af fire klager handlede om køb af bil, mens hver fjerde klage var over reparation eller andre relaterede værkstedsydelser.

Ud over en generel lav aktivitet var bilåret 2022 ellers karakteriseret ved et højt elbilsalg. Omkring hver femte solgte nye bil var en elbil. Det ses også i de sager, der landede på nævnets bord.

– En del sager handler stadig om elbiler og deres rækkevidde og ladehastighed. Det er noget, vi kan genkende fra vores egen rådgivning. Typisk fejler bilerne dog ikke noget, men klagerne skyldes, at skiftet til en elektrisk bil overrasker mange. Derfor kan vi kun henstille til, at man i branchen bliver bedre til at afstemme bilernes egenskaber med købernes forventninger. I takt med at mange elbiler begynder at få en del år bag sig, forventer vi dog, at nye problemstillinger kommer til, siger Lennart Fogh.  

Han peger desuden på, at sager om fejl i salgsannoncer, fejl der ikke afhjælpes, uenigheder om værkstedsregninger og forhandlere, der prøver at undslå sig købers rettigheder, også sidste år fyldte godt i sagsbunken.

– Det er velkendte problemstillinger, som går igen år efter år, og som nemt kunne undgås, hvis mange i branchen blev bedre til at efterleve regler og lovgivning eller på anden måde forsøgte at imødekomme kunder, siger han.

Få hjælp til slutsedlen

Husk, som medlem af FDM hjælper vi dig med at læse slutsedlen igennem, når du køber bil. Så undgår du at få kedelige overraskelser med i handlen.

Skal vi hjælpe?