Flere klager over parkeringsafgiften

2022 blev endnu et travlt år i Parkeringsklagenævnet, der modtog 2.142 klagesager. Næsten hver tredje fik noget ud af at klage over en p-afgift, viser klagenævnets nye årsrapport.

P-afgift sættes i forrude på bil
Bilist

Få ting kan sende humøret til tælling som en p-afgift under bilens vinduesvisker.

Men én ting er, at den kan føles urimelig, noget andet er, om den også er det?

Er afsenderen et privat p-selskab, kan du indbringe afgiften for Parkeringsklagenævnet, hvis du mener, den er forkert. Dog først efter at du har forsøgt sig hos pågældende parkeringsselskab.

Det gjorde 2.142 bilister sidste år. Og som tidligere år kan det i mange tilfælde betale sig, viser Parkeringsklagenævnets nye årsrapport for 2022.

For godt nok fik bilisterne ’kun’ medhold i hver 5. af de 1.059 klagesager, nævnet afgjorde sidste år. Men i andre 217 sager valgte p-selskaberne omvendt at frafalde deres krav, inden de nåede til frem til en nævnsbehandling. Samlet betyder det, at forbrugerne fik noget ud af at klage i knap hver tredje sag.

”Årsrapporten viser igen i år, at er man uenig i en parkeringsafgift, og er der reelt noget at komme efter, så kan det betale sig at sende sagen i nævnet. Sagerne vidner samtidig om, at der også er plads til forbedringer i branchen – for eksempel bedre og mere forståelig skiltning og mere forståelige vilkår. Vi har tidligere efterlyst, at p-selskaberne i højere udstrækning vil foretage en reel sagsbehandling, når man som bilist klager til selskabet, og det gentager vi gerne. Det mener vi ikke, er tilfældet i dag,” siger chefkonsulent i FDM Dennis lange, der selv sidder i Parkeringsklagenævnet som repræsentant for FDM.

Hos parkeringsselskabernes brancheforening ser man dog anderledes på det. 

I et svar til FDM skriver brancheforeningens formand, Alex Pedersen, at årsagen til, at p-selskaberne i en lang række sager har frafaldet deres krav, dels skyldes en fejlbehandling i selskaberne, dels at Parkeringsklagenævnet allerede har truffet afgørelse til bilistens fordel i identiske sager.  

”Det er derfor vigtigt, at nævnet træffer afgørelser så hurtigt som muligt,” skriver Alex Pedersen.

Læs Parkeringsklagenævnets årsrapport 2022

Dyrt for p-selskaber at tabe sag

Forbrugerne har siden 2018 haft mulighed for at klage over private parkeringsafgifter til Parkeringsklagenævnet, hvor FDM sammen med Forbrugerrådet Tænk repræsenterer forbrugerne. Derudover består nævnet af repræsentanter fra parkeringsbranchen og en formand.

Det koster 175 kr. i gebyr at klage til Parkeringsklagenævnet. Får man medhold, får man gebyret igen. Omvendt koster det parkeringsselskaberne 3.500 kr. i gebyr til nævnet at tabe en sag.

Det klager vi over

Som tidligere år er der forskellige årsager bag de forskellige klagesager. Desuden er der som noget nyt kommet en ny kategori til; parkering på elbilpladser.

Én klagekategori fylder dog markant mere end andre. Sager om digital registrering tegnede sig nemlig for mere end hver femte af alle klagesager.

Et eksempel på fejlagtig registrering er, hvis en bilist har tallet bogstavet ’o’ i stedet for tallet ’0’.

Men også problemer med at forstå, hvad der rent faktisk står på de sorte p-skilte er ofte oppe at vende i nævnet. Skiltningen er den klagegrund, der fylder næstmest.

”Den absolut største sagskategori er digital registrering, hvor det ofte drejer sig om en fejlindtastning i appen eller på en p-automat. Man skal som bilist naturligvis være omhyggelig med at indtaste det korrekte registreringsnummer, men parkeringsbranchen bør også kigge indad og optimere deres systemer, så fejl ikke opstår så let. Det er meget forståeligt, at man som bilist føler sig uretfærdigt behandlet, når man først betaler i dyre domme for at parkere og dernæst får en kontrolafgift på grund af en lille og i praksis ubetydelig tastefejl,” siger Dennis Lange og tilføjer:

”Det samme gælder i flere tilfælde p-selskabernes skilte. Her kan regler og vilkår være formuleret så uforståeligt, at mange har svært ved at forstå, hvad der rent faktisk gælder, hvilket igen kan udløse en p-afgift. Sådan bør det naturligvis ikke være. Derfor bør p-selskaberne gøre sig mere umage med at formulere sig klart og enkelt til gavn for bilisterne, der kun er interesseret i at overholde reglerne”.

Til det skriver Alex Pedersen fra parkeringsselskabernes brancheforening:

”For at minimere fejlindtastninger har mange selskaber allerede indført opslag i motorregistret, så bilisten kan kontrollere, om det indtastede registreringsnummer eksisterer, og om modelbeskrivelsen også svarer til den bil, man har parkeret. Fra brancheforeningens side opfordrer vi alle selskaber til at indføre dette check. Det kan her også tillægges, at Q-Park netop er i færd med at indføre scanning af QR-koder, som skal reducere fejlindtastninger endnu mere til glæde for den gode parkering.”

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter. Også hvis du har fået en p-afgift, du ikke er helt enig i.

Kontakt rådgivningen